Аналіз актуальної судової практики щодо розблокування ПН/РК
Як все почалось
Питання блокування податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН стало болючим для бізнес-спільноти відразу з моменту його появи в ПКУ. Із самого початку отримання податківцями повноважень із такого блокування їм не доводилось (та й не доводиться) долати якихось складних процедурних бар’єрів. Адже блокування здійснюється, по суті, в автоматичному режимі — надзвичайно зручний та швидкий фіскальний інструмент для моментальної появи причини хвилюватися за право на податковий кредит контрагента.
На сьогодні можна виділити 3 етапи змін податкового законодавства щодо процедури блокування ПН/РК.
етап 1Запровадження в ПКУ п. 201.16, який почав діяти з 01.04.17 р. та у своїй первинній редакції “працював” до 01.01.18 р. у парі із затвердженими наказом Мінфіну України від 13.06.17 р. № 567:
- Критеріями оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
та
- Вичерпним переліком документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте через складність такого регулювання в тодішній редакції п. 201.16 ПКУ, який містив 4 підпункти з посиланням на п. 74.2 ПКУ, законодавець вирішив його спростити, виклавши п. 201.16 ПКУ в новій редакцій, яка почала діяти з 01.01.18 р., та одночасно виключивши п. 74.2 ПКУ.
Етап 2: Починаючи з 01.01.18 р. п. 201.16 ПКУ зазнав змін, суть яких зводилася до того, що реєстрація ПН/РК у ЄРПН могла бути зупинена в порядку та на підставах, визначених КМУ. Це правило діє донині, от тільки Кабмін порядки та підстави такого блокування змінював, про що скажемо далі.
З набранням чинності п. 201.16 ПКУ в редакції з 01.01.18 р. процедура блокування ПН/РК відразу не запрацювала, позаяк певний проміжок часу Кабмін її не встановлював, аж поки 21.02.18 р. не з’явилася постанова № 117, котра набрала чинності 22.03.18 р. Проте через певні дефекти цього підзаконного нормативно-правового акта та в подальшому його оскарженні заінтересованими суб’єктами (у деталі не вдаватимемося через дещо іншу тематику статті) рішенням Окружного адмінсуду м. Києва від 05.06.19 р. у справі № 826/12108/18 визнано протиправними та нечинними п.п. 10, 20, 21 Порядку № 117.
етап 3 Скасування вищезазначених пунктів Порядку № 117, по суті, унеможливило його застосування, а тому КМУ, ніби готуючись до негативного для держави сценарію за результатом судового рішення в цій справі, надзвичайно оперативно приймає іншу аналогічну постанову, а саме — постанову № 1165. Саме вона, яка набрала чинності 01.02.2020 р., стала третім етапом змін і діє на сьогодні, та з її регулюванням мають справлятися платники податків. Своєю чергою, постанова Касаційного адмінсуду в складі Верховного Суду від 10.03.2020 р. у справі № 826/12108/18, якою рішення нижчих інстанцій залишені в силі стосовно оскарження окремих положень постанови № 117, уже мала формальний характер.
Богдан ДУТКОВСЬКИЙ,
арбітражний керуючий, адвокат, м. Київ
1 http://reyestr.court.gov.ua/Review/88706639.
2 http://reyestr.court.gov.ua/Review/89136609.
3 http://reyestr.court.gov.ua/Review/89598696.
4Узуальний — звичайний.
5http://reyestr.court.gov.ua/Review/91484142.
6http://reyestr.court.gov.ua/Review/91719347.
7http://reyestr.court.gov.ua/Review/91478994.
8http://reyestr.court.gov.ua/Review/91498799.
9 http://reyestr.court.gov.ua/Review/91654573
10http://reyestr.court.gov.ua/Review/91687256.
11http://reyestr.court.gov.ua/Review/91688331.
12http://reyestr.court.gov.ua/Review/89999198.
Актуально, розгорнуто, дякую.
Дуже цікава тема .Дякую за статтю .
Дякую за статтю .