Злочин і кара, або яка відповідальність світить за порушення прав споживачів
Існує залаштункове правило: споживач завжди правий. Але щоб воно неухильно виконувалося, на законодавчому рівні передбачено цілий арсенал санкцій за порушення прав покупців. Тож пропонуємо зблизька глянути, який дамоклів меч може загрожувати бізнесу (продавцям, виробникам, виконавцям) за ексцес1 привілеїв споживачів. Бо ж недарма кажуть: попереджений — значить озброєний.
Відразу скажемо: за порушення прав купівельників суб’єктам господарювання (продавцям, виробникам, виконавцям) загрожують адміністративно-господарські штрафи, а їх посадовцям і громадянам — адміністративна відповідальність. Їх накладення надасть споживачу лише моральну сатисфакцію, адже суми цих штрафів мають надійти до держскарбниці, а не покупцю. Себто навіть через суд споживач не отримає сум цих санкцій (ч. 2 ст. 23 Закону про захист споживачів). Усвідомивши це, перейдемо безпосередньо до аналізу санкцій. І зробимо це в розрізі їх видів.
Валерія ВИШНЕВЕЦЬКА,
консультант газети “Все про бухгалтерський облік”