Електронний кабінет платника податків: є значущі зміни
(пп. 2 п. 1 р. І Закону № 786, зміни до пп.пп. 14.1.562 і 14.1.1821 ПКУ; пп. 3 п. 1 р. І Закону № 786, новий пп. 14.1.1822 ПКУ; п. 2 р. І Закону № 786, новий пп. 16.1.16 ПКУ; п. 3 р. І Закону № 786, зміни до пп. 17.1.15 ПКУ; п. 5 р. І Закону № 786, новий пп. 21.1.11 ПКУ; пп. 2 п. 6 р. І Закону № 786, новий п. 46.2 ПКУ)
Нещодавно ми розповідали про новації ПКУ, визначені Законом № 4661. Більшість із них, скажімо, пов’язаних із функціонуванням електронного кабінету (далі — ЕК), тільки-но запрацювали повноцінно. Рівночасно законодавці, як і обіцяли, чимало роблять для подальшого спрощення адміністрування податків, зборів, платежів. Ось і зараз усі навколо, наче горобчики, джеркотять про оприлюднення Закону № 7862 (набув чинності 08.08.2020 р., крім окремих його норм, які запрацюють пізніше).
Зокрема, оновлено поняття ЕК, модифіковано порядок його роботи тощо. Тож розглянемо докладніше, які саме приємні сюрпризи підготували законодавці користувачам ЕК (платникам податків і їхнім візаві — контролюючим органам).
Так, уточнено: ЕК — це сукупність інформаційно-телекомунікаційних засобів, які призначено для взаємодії між платниками та держорганами з питань реалізації прав й обов’язків, причому визначених не лише ПКУ, а й іншими законами та прийнятими на їх виконання нормативно-правовими актами, нагляд за дотриманням яких покладено на контролюючі органи (див. оновлений пп. 14.1.562 ПКУ).
Зважте, Закон № 786 відносно користування ЕК установив, що платник податків зобов’язаний визначати, змінювати уповноважених осіб, які мають право користуватися ЕК (підписання, подання, отримання ними документів та інформації через ЕК тощо), та окреслювати їхні повноваження (див. новий пп. 16.1.16 ПКУ). Також Закон № 786 відредагував пп. 17.1.15 ПКУ щодо прав платників — користувачів ЕК. А саме:
— установив, що вважати технічними проблемами в роботі ЕК, щоб через це можна було подавати паперові примірники звітів й інших документів;
— рівночасно зауважив, що паперові носії інформації можливо застосовувати, якщо подання документів в електронній формі не є обов’язковим відповідно до ПКУ.
Нагадаємо: зараз ЕК працює за Порядком № 637. Загальні ж правила його функціонування, а також евентильності3, які він надає платникам податків, закарбовано в ст. 421 ПКУ. Зокремимо: п. 421.10 ПКУ, мов квочка за своїми курчатками, слідкує за дотриманням прав платників податків. Наприклад, якщо порушення податкового законодавства були зумовлені виключно технічною та/або методологічною помилкою чи технічним збоєм у роботі ЕК і їх було виявлено та визнано4, підстав для притягнення платника податків та/або його посадових осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності немає. До речі, відповідальність оминає платників й у випадку, коли повідомлення про такі помилки чи технічний збій у роботі ЕК з’являється на сайті ДПСУ — із зазначенням дати та часу їх початку.
У зв’язку з цим Закон № 786 дещо відкоригував поняття “технічна помилка” з пп. 14.1.1821 ПКУ та пояснив, що слід уважати технічним збоєм, додавши до ПКУ новий пп. 14.1.1822. Також Закон № 786 уніс до ст. 21 ПКУ норму про обов’язкову блискавичну реакцію посадових та службових осіб контролюючих органів на виявлені технічні та/або методологічні помилки чи технічні збої в роботі ЕК (див. новий пп. 21.1.11). Вона полягає в терміновому розміщенні повідомлення про негаразди в роботі ЕК на сайті ДПСУ й екстренному усуненні всіх наявних перешкод.
Поповнили законотворці й ст. 42 ПКУ — у частині електронного документообігу (далі — ЕД), що приємно вражає (див. новий п. 42.6 ПКУ):
1) для здійснення ЕД між платником та контролюючим органом не потрібно укладати договір;
2) суб’єктом ЕД стають після надсилання до контролюючого органу першого будь-якого оформленого належним чином електронного документа;
3) припиняють ЕД між платником податків та контролюючим органом виключно у випадках, перелічених у цій інноваційній нормі. Зокрема, при отриманні інформації з ЄДРПОУ про зміну керівника платника податків або про державну реєстрацію припинення юрособи чи ФОП.
У новому п. 42.6 ПКУ згадано про порядок обміну електронними документами. Нагадаємо: зараз діє Порядок № 557, який під електронними документами розуміє податкову звітність, звітність зі сплати ЄСВ, фінансову та статистичну звітність, податкові та акцизні накладні, розрахунки коригування до податкових та акцизних накладних, заяви, довідки, сервісні запити, витяги, договори, повідомлення, рішення, інші документи. Також р. ІІІ цього нормативу роз’яснює правила оформлення договору, з дати укладення якого, відповідно до Порядку № 557, юрособи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу суб’єкта ЕД. Схоже, з огляду на новий п. 42.6 ПКУ, і на Порядок № 557 очікують зміни. Але хай там як, пріоритет має саме ПКУ. Тож на р. ІІІ Порядку № 557 можна не звертати уваги.
Окремі зміни у функціонуванні ЕК, які ми обговорили вище, уже активно долучилися до процесу адміністрування. А от пп. 16.1.16 та п. 42.6 ПКУ стануть до роботи з 07.11.2020 р.
1 Див. газету “Все про бухгалтерський облік” за 2020 рік: № 51 на стор. 5; № 52 на стор. 4; № 53-54 на стор. 5; № 55 на стор. 12; № 56 на стор. 16.
2 Опубліковано в газеті “Голос України” № 138 за 07.08.2020 р.
3Евентильність — можливість.
4 Технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету (п. 421.10 ПКУ).