-
Сповіщення: Увесь № 70 за 2020 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Доступне розмитнення авто з єврономерами вже незабаром
(Інтерв’ю з народним депутатом, Головою підкомітету з питань ціноутворення та розвитку зовнішньоекономічної діяльності в агропромисловому комплексі Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики Андрієм Богданцем.)

Андрію Володимировичу, у Верховній Раді зареєстрували 3 законопроєкти під №№ 3704, 3705 і 3706 від 19.06.2020 р. (Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо упорядкування структури акцизного податку” від 19.06.2020 р. № 3704, далі — законопроєкт про розмитнення авто). Про що в них ідеться?
А. В.: Для кращого розуміння читачами суті законопроєкту про розмитнення авто наведу його основні положення.
1. З 1 січня 2021 р. знімається акциз з автомобілів легкових, кузовів до них, причепів і напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 i більше осіб, транспортних засобів для перевезення вантажів.
2. З 1 січня 2021 р. звільнено від сплати ПДВ із ввезення на митну територію України транспортні засоби особистого користування, а саме: автобуси, легкові автомобілі, вантажні загальною масою до 3,5 тонн і причепи до них у кількості не більше однієї одиниці на кожну товарну позицію учасниками бойових дій (у т.ч. добровольцями), особами з інвалідністю внаслідок війни із числа учасників АТО та яким надано відповідний статус, нагородженими державними нагородами України. Це стосується ввезення лише одного транспортного засобу.
Водночас встановлюються застереження, що ці пільги поширюються на транспортні засоби, за які загальна сума належних до сплати митних платежів за одиницю транспортного засобу становить менше ніж 43 розміри мінзарплати, встановленої законом на відповідний рік (тобто приблизно 200 тис. грн станом на 2020 р.), ці транспортні засоби не мають походження з Росії й особа, яка їх ввозить, раніше не скористалася звільненням від сплати ПДВ.
3. До 31 грудня 2020 р. звільняються від сплати акцизу в разі розмитнення одного транспортного засобу особистого користування кожної товарної позиції, який був у використанні. До цієї категорії належать легкові або вантажні автомобілі загальною масою до 3,5 тонн, ввезені на митну територію України до 1 травня 2020 р. у митних режимах тимчасового ввезення й транзиту і розмитнені за умови добровільної сплати 500 неоподаткованих мінімумів. Також до вантажних автомобілів загальною масою до 3,5 тонн не застосовуватимуть вимоги щодо їх відповідності ЄВРО 5 (достатньо ЄВРО 2). Особа звільняється від відповідальності за порушення митних правил.
Ця пільга не поширюється на автомобілі, які вироблені до 1995 р. і за походженням із Росії.
4. До 31 грудня 2020 р. звільняються від сплати акцизу під час розмитнення транспортних засобів особистого користування — автобусів, легкових автомобілів, вантажних загальною масою до 3,5 тонн і причепів до них у кількості не більше однієї одиниці на кожну товарну позицію:
— особи з інвалідністю (члени їх сімей), які перебувають на обліку для забезпечення автомобілем;
— особи з інвалідністю із числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілих від Чорнобильської катастрофи, учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (які працювали не менше 5 календарних днів у зоні);
— учасники бойових дій;
— особи з інвалідністю внаслідок війни.
Проте ці пільги не поширюються на автомобілі, вироблені до 1995 року (ЄВРО 2), вартістю понад 200 мінзарплат, у разі походження з Росії, чи якщо особа вже скористалася цією пільгою.
5. Можна розмитнити ввезені до 31 грудня 2020 р. транспортні засоби — автобуси та вантажні автомобілі загальною масою до 3,5 тонн за стандартом ЄВРО 2 (зараз ЄВРО 5), звільнені від обкладення акцизним податком. Також протягом 180 календарних днів із моменту набрання цим Законом чинності можна завезти вантажні автомобілі загальною масою до 3,5 тонн за стандартом ЄВРО 2. Тобто до них вимоги щодо їх відповідності екологічним стандартам не застосовуватимуть. Це також стосується транспортних засобів спеціального призначення, які закуповуються за кошти державного та/або місцевого бюджетів, а також гоночних автомобілів і транспортних засобів, що використовувалися понад 50 років або належать до предметів колекціонування або антикваріату.
6. До 1 січня 2025 р. пропонується розстрочення сплати ПДВ до 36 місяців безпроцентно в разі імпорту тракторів колісних для напівпричепів і напівпричепів бортових, напівпричепів-рефрижераторів, напівпричепів-контейнеровозів. Ці транспортні засоби повинні використовуватися виключно за цільовим призначенням.
7. Пропонується оподатковувати не лишень легкові автомобілі, а й мотоцикли, судна, яхти, човни, катери, з року випуску яких не минуло 8 років і їх середньоринкова вартість становить понад 200 мінзарплат. Для автомобілів не старше 5 років транспортний податок пропонується встановити в розмірі 6 мінзарплат, а від 5 до
8 років застосовуватимуть коефіцієнт 0,5.
8. Пропонується встановити обов’язковий технічний контроль за імпортованими легковими автомобілями, які не відповідають екологічному стандарту ЄВРО 4, протягом 3 місяців із моменту їх державної реєстрації та надалі кожні 2 роки.
Що спонукало Вас працювати над розробкою законопроєкту про розмитнення авто?
А. В.: Працювати над розробкою законопроєкту мене спонукала необхідність зняття соціальної напруги в суспільстві, зокрема, можливість забезпечити осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, осіб з інвалідністю із числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілих від Чорнобильської катастрофи, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, осіб з інвалідністю внаслідок війни із числа учасників антитерористичної операції та заходів із забезпечення національної безпеки і оборони України транспортними засобами. Держава не може надати цим особам автомобілі безкоштовно або на пільгових умовах. При цьому слід створити умови для економічної активності.
Також існує потреба вирішити проблему легалізації транспортних засобів з іноземною реєстрацією, що знаходяться на митній території України в митних режимах тимчасового ввезення або транзиту. Слід констатувати: ситуація, котра склалась останніми роками з легалізацією вживаних автомобілів іноземної реєстрації, наявно засвідчила обтяжливість обкладення акцизним податком транспортних засобів, складність його адміністрування та корупціогенність. Незважаючи на декілька ухвалених Парламентом законів та урядових рішень задля врегулювання цього питання, свого остаточного законодавчого втілення воно не знайшло. Натомість даний законопроєкт покликаний поставити крапку в проблемі “євроблях”, що приведе до наповнення держбюджету.
Ще одним чинником прийняття законопроєкту про розмитнення авто є необхідність наближення податкового законодавства України та законодавства у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів до acquis ЄС, зокрема Директив Ради ЄС № 2008/118/ЄС та № 2014/45/ЄС; виконання умов Угоди про асоціацію шляхом вилучення з Податкового кодексу України норм щодо віднесення легкових автомобілів, кузовів до них, причепів і напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення
10 осіб i більше, до переліку підакцизних товарів та справляння з їх реалізації акцизного податку, а також введення періодичного обов’язкового технічного контролю за транспортними засобами. До того ж потрібно оновити наявний парк автотранспортних засобів вітчизняних перевізників, збільшити доходи місцевих бюджетів за рахунок перегляду об’єктів обкладення транспортним податком, врахувати специфіку окремих транспортних засобів у разі застосування до них чинних екологічних стандартів.
Податкові преференції поширюються на всі транспортні засоби чи є винятки?
З 1 січня 2021 року оплату акцизу скасовано лише стосовно автомобілів легкових, кузовів до них, причепів і напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 i більше осіб, транспортних засобів для перевезення вантажів.
Звільнення від сплати ПДВ із 1 січня 2021 р. стосується ввезення на митну територію України транспортних засобів особистого користування, а саме: автобусів, легкових автомобілів, вантажних загальною масою до 3,5 тонн і причепів до них у кількості, не більше однієї одиниці на кожну товарну позицію лише для певного переліку осіб (учасники бойових дій (у т.ч. добровольці), особи з інвалідністю внаслідок війни із числа учасників АТО, яким надано відповідний статус, нагороджені державними нагородами України). Це стосується ввезення лише одного транспортного засобу. При цьому встановлюються застереження, що ці пільги поширюються на транспортні засоби, за які загальна сума належних до сплати митних платежів за одиницю становить менше ніж 43 розміри мінзарплати, встановленої законом на відповідний рік, і ці транспортні засоби не мають походження з Росії, а також особа, яка їх ввозить, раніше не скористалася звільненням від сплати ПДВ.
Щодо звільнення від сплати акцизу для окремих категорій осіб (особи з інвалідністю, учасники бойових дій тощо), то ця норма не розповсюджується на автомобілі, вироблені до 1995 року, вартістю понад 200 мінзарплат, у разі походження з Росії або якщо особа, яка їх ввозить, уже скористалася цією пільгою.
Звільнення від акцизу “євроблях” до 31.12.2020 р. стосується лише легкових або вантажних автомобілів загальною масою до 3,5 тонн, які ввезено на митну територію України до 1 травня 2020 року. Дана пільга не застосовується до автомобілів, які вироблені до 1995 р. і є походженням із Росії.
Чи передбачено в законопроєкті про розмитнення авто зміну норм сплати та розміру транспортного збору?
А. В.: Сьогодні в Україні транспортний податок сплачують особи за власні легкові автомобілі не старше 5 років вартістю понад 375 мінзарплат. Пропонується оподатковувати не тільки легкові автомобілі, а й мотоцикли, судна, яхти, човни, катери, з року випуску яких не минуло 8 років, середня ринкова вартість яких — 200 мінзарплат. Наразі ставка транспортного податку — 25000 грн щорічно.
Проєкт пропонує встановити 6 розмірів мінзарплат для автомобілів не старше 5 років, а від 5 до 8 років застосовується коефіцієнт 0,5.
Одночасно законопроєкт про розмитнення авто пропонує вилучити з об’єктів обкладення транспортним податком транспортні засоби спеціального та спеціалізованого призначення (“швидкі” тощо) установ й організацій, які повністю утримуються за рахунок державного та місцевого бюджетів, ЗСУ, інших військових формувань і правоохоронних органів, а також будинків маляти, інтернатів, санаторіїв, дитячих будинків, соціальних центрів, центрів олімпійської підготовки тощо, які утримуються за рахунок державного та місцевого бюджетів. Транспортні засоби, які належать багатодітним або прийомним сім’ям (5 і більше дітей), особам з інвалідністю, організаціям і підприємствам, де 50% працюючих — особи з інвалідністю, а також пасажирські, вантажні та вантажно-пасажирські транспортні судна і судна спеціального призначення, які використовуються з комерційною метою.
Якщо порівнювати з країнами Європи, то, наприклад, обсяг щорічних витрат на утримання машини в Польщі становить 5376 євро,
у Румунії — 5712 євро, у Німеччині — 7416 євро. І це стосується всіх автомобілів. А в Україні транспортний податок стосується тільки дорогих транспортних засобів, які, умовно кажучи, можна віднести до предметів розкоші.
Кілька слів читачам газети
А. В.: У такий нелегкий час бажаю всім читачам не втрачати оптимізму та віри в майбутнє!