До кого можуть постукати з перевіркою контролюючі органи
Нещадна боротьба з коронавірусом триває, відтак продовжують діяти різні обмежувальні, превентивні, захисні заходи, що, з одного боку, покликані запобігти поширенню цієї хвороби, а з іншого — підтримати бізнес у непрості часи. Обмеження візитів контролерів із перевірками — один із таких кроків.
Проте органи держнагляду під кінець минулого року затвердили річні плани перевірок на 2021 р., що відразу насторожує: невже якщо держорган включив суб’єкта господарювання до свого річного плану, то йому вже не оминути перевірки цьогоріч. Ніби запроваджений законом мораторій на планові заходи контролю — тонесенька завіса, за яку будь-хто може продертися. Майже так, адже обмеження означає зменшення підстав, а отже, і кількості перевірок, але не їх тотальну заборону.
Органи державного нагляду (контролю)
Перелік міністерств, служб, інспекцій, держадміністрацій тощо, які мають річні плани заходів, можна переглянути на Інспекційному порталі (https://inspections.gov.ua/regulators-plans/index). Він налічує 23 держоргани, з-поміж яких Держпраці, Держекоінспекція, Держпродспоживслужба, Держтрансбезпека, Держлікслужба та Пенсійний фонд України. Функціонал порталу дозволяє за назвою/кодом ЄДРПОУ/ідентифікаційним кодом суб’єкта господарювання з’ясувати: чи заплановано до нього візит контролерів, на коли (дата початку заходу), його тривалість, сферу діяльності, яка буде перевірятися, та чи перебуває він у комплексному плані. Останній Державна регуляторна служба України затверджує, коли на суб’єкта господарювання накинули оком одночасно декілька Регуляторів, які собі намітили цьогоріч завітати до нього “у гості”1. Там-таки можна завантажити річний план конкретного Регулятора.
Юрій ІЛЬНИЦЬКИЙ,
консультантгазети “Все про бухгалтерський облік”
P. S.
03.02.21 р. Мінфін на своєму офіційному сайті повідомив, що рішенням Кабміну затверджено постанову, якою скорочено строки дії обмежень у частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок.
Сказано, що рішенням Уряду надається дозвіл на проведення перевірок, зокрема:
- тимчасово зупинених та незавершених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті на дату запровадження мораторію;
- документальних перевірок суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які за даними аналітичної системи проводять ризикові операції та опрацьовуються в межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади;
- документальних перевірок щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
- позапланових документальних перевірок, необхідність для проведення яких виникла за результатами розгляду скарг на дії чи бездіяльність контролюючих органів щодо неправомірного нарахування грошових зобов’язань платників податків.
При цьому наголошено, що заборона на проведення документальних перевірок фізосіб-підприємців залишається незмінною (https://mof.gov.ua/uk/news/uriad_skorotiv_stroki_dii_obmezhen_na_provedennia_podatkovikh_perevirok-2686).
Але ж мораторій на перевірки запроваджено законами, а не актами Кабміну…