Поділ підприємства: облікові аспекти
Поділ це спосіб створення на базі суб’єкта господарювання декількох інших (двох чи більше). Поділ, на відміну від реорганізації шляхом виділу, передбачає передання всього майна підприємства, що ділиться, і його припинення. При поділу всі майнові права та обов’язки суб’єкта господарювання переходять за розподільчим балансом (у відповідних частинах) до кожного з правонаступників. Про юридичні нюанси поділу читайте на стор. 17 поточного номера. Бухоблік операцій з поділу розглянемо далі.
Реорганізація суб’єкта господарювання поділом передбачає, зокрема, такі етапи:
- прийняття рішення про реорганізацію;
- визначення часток майна, що передаються кожному з новостворених суб’єктів господарювання, а також частки їх засновників (власників);
- складання розподільчого балансу. За відсутності законодавчо затвердженої форми цей документ матиме довільний вигляд. На практиці при створенні розподільчого балансу послуговуються Балансом за ф.ф. № 1, № 1-м чи № 1-мс.
Отже, з розподільчого балансу розпочинається бухгалтерський облік новостворених підприємств, бо у ньому визначено майно (активи та пасиви) юросіб, які утворилися в результаті поділу. Себто для кожного з правонаступників за результатом розподільчого балансу буде свій окремий баланс. А всі статті таких балансів слід обґрунтувати. Тож чималої уваги заслуговує документальне оформлення поділу підприємства, позаяк для кожного учасника цього процесу ваговите значення мають первинні документи.
Олександра МІРОХІНА,
консультант з обліку та оподаткування,
м. Київ