ІПК ДПСУ від 26.05.2021 р. № 2026/ІПК/99-00-21-02-02-06 “Щодо застосування норм при списанні ПММ на автомобільному транспорті”
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 26.05.2021 р. № 2026/ІПК/99-00-21-02-02-06
Щодо застосування норм при списанні ПММ на автомобільному транспорті
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування норм при списанні палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє таке.
Як зазначено у зверненні, ТОВ має на балансі орендовані вантажні та легкові автомобілі: SCANIA PRT 440, NISSAN QASHQAI, DAF XF 105.460, DAF XF 105.410, проте в нормах витрат палива і мастильних матеріалів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43 (далі — Наказ № 43), вищезазначених машин немає.
У ТОВ виникли такі питання:
1) за якими нормами списувати паливо за даними машинами;
2) чи буде помилкою списувати паливо за нормами вищезазначеного наказу за схожими характеристиками автомобілів;
3) чи можна скористатися нормами списання палива, розміщеними на офіційних сайтах заводів-виробників даних транспортних засобів.
До питань 1, 2, 3
Статтею 6 та частиною другою ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 розділу II Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 Кодексу).
Водночас зазначаємо, що норми витрат палива на автомобільному транспорті, затверджені Наказом № 43, призначені для планування потреб підприємств, організацій та установ в паливно-мастильних матеріалах (далі — ПММ) і контролю за їх витратами, ведення звітності, запровадження режиму економії та раціонального використання нафтопродуктів, а також можуть застосовуватися для розроблення питомих норм витрат палива.
При цьому, якщо модель автомобіля не має істотних конструктивних відмінностей (модель двигуна та конструкція трансмісії) і не відрізняється від базової моделі спорядженою масою та габаритними розмірами, тимчасову лінійну норму витрати палива встановлюють у тому самому розмірі, що й для базової моделі (пп. 2.1.1 Наказу № 43).
Якщо автомобіль усе ж має істотні конструктивні відмінності від інших моделей і норма витрат палива для такої моделі авто не включена до Наказу № 43, то під час визначення норм витрат палива варто керуватися пп. 2.1.5 Наказу № 43.
Зокрема, згідно із цією нормою для нових моделей (модифікацій) автомобілів й автомобілів оригінальної конструкції, яких у Наказі № 43 немає, обладнання, що встановлюють на колісних транспортних засобах, технологічних машин і механізмів, автомобілів, під час виконання спеціальної роботи або здійснення перевезень у специфічних умовах експлуатації, виконання технологічних операцій установлюють тимчасові та тимчасові індивідуальні, базові, базові лінійні й диференційовані норми витрат палива з уточненням, за потреби, коефіцієнтів їх коригування. Їх розробляє головний інститут Міністерства інфраструктури України (далі — Міністерство) ДержавтотрансНДІпроект за заявками заводів-виробників чи підприємств — власників автомобілів на договірних засадах.
Тобто для отримання таких норм потрібно звернутися до ДержавтотрансНДІпроекту з відповідною заявкою. Форма такої заявки на розроблення наведена в додатку Д до Наказу № 43.
Розроблені ДержавтотрансНДІпроектом тимчасові лінійні норми діють лише для підприємства (суб’єкта господарювання), яке замовило їх розроблення, і не поширюються на транспортні засоби інших підприємств, організацій (суб’єктів господарювання), у т.ч. суб’єктів господарювання, які входять до складу однієї установи, відомства тощо (абзац 2 пп. 2.1.5 Наказу № 43).
Отже, якщо Наказом № 43 для певної моделі авто не встановлені норми, рекомендуємо звернутися до ДП “ДержавтотрансНДІпроект” для розроблення тимчасових індивідуальних норм.
Крім того, платник може самостійно розробити форми документів, які встановлюватимуть норми витрат ПММ з урахуванням усіх технічних характеристик авто, експлуатаційних норм й інших факторів, а також умови й порядок застосування коригуючих коефіцієнтів, які також можуть бути затверджені наказом по підприємству*.
Обов’язково такі форми документів повинні відповідати вимогам первинного документа, а отже, містити обов’язкові його реквізити, які визначено частиною другою ст. 9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” (далі — Закон № 996) і п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 № 88, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.06.95 за № 168/704, зі змінами (далі — Положення № 88), такі як:
- назва документа (форми);
- дата складання;
- назва підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст й обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції;
- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що надають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Враховуючи, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996), пропонуємо з питань оформлення первинних документів, які встановлюватимуть норми витрат ПММ, звернутися до Міністерства фінансів України.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
* Примітка редакції
Фактично податківці підтверджують правильність рекомендацій, які ми надали в консультації, опублікованій у газеті “Все про бухгалтерський облік” № 115 за 2019 рік на стор. 35 . Якщо вже так, то, аби повністю себе убезпечити, варто оформити запит й отримати індивідуальну консультацію контролерів аналогічного змісту, але на своє ім’я. Після цього списуйте паливо за своїми нормами з легким серцем і спокійною душею.
#АвтомобільнийТранспорт, #НормаВитратПалива