Оптимальне постачання, або Як покупцеві убезпечити себе за допомогою договору
На жаль, купецьке слово наразі мало що важить. Надто багато “народилося” псевдобізнесменів, основний вид діяльності котрих — шахрайство. Замовляє підприємство один товар — постачають інший, просить контрагент певну якість — привозять некондицію. Тому покупцеві потрібно убезпечитися від недобросовісності бізнес-партнерів. Про те, як це можна зробити за допомогою умов договору поставки — читайте у нашій консультації.
Кілька слів про постачання
З юридичної точки зору, договір поставки — це не що інше, як різновид договору купівлі-продажу. Тому до зазначених типів угод застосовні усі правила глави 54 ЦКУ.
Одначе існують деякі особливості, притаманні лишень договору поставки. Передусім це специфіка осіб, які можуть бути сторонами договору поставки. Згідно з ч. 1 ст. 712 ЦКУ постачальником і покупцем можуть бути лишень суб’єкти господарювання. Предметом постачання завжди виступає товар, який придбавають для використання у підприємницькій діяльності чи з іншою метою, не пов’язаною з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням.
Не забувайте, що детальну регламентацію договору поставки наведено саме в ГКУ, а не ЦКУ.
Предмет постачання
Кожний бізнесмен повинен знати: головним розділом договору поставки є розділ, що регулює предмет поставки. При укладенні угоди пильну увагу варто приділити саме предмету поставки. Ним є визначені родовими ознаками продукція, вироби з найменуваннями, зазначеними в документації до зразків (еталонів), прейскурантах або товарних довідниках, а також продукція або вироби, визначені індивідуальними ознаками (ч. 1 ст. 266 ГКУ).
Вам не варто вглиблюватися у це громіздке визначення, закарбоване в ГКУ. Простіше кажучи, предметом поставки є товари, які можуть мати як індивідуальні ознаки (наприклад, верстат), так і родові (приміром, зерно).
ВАЖЛИВО!
Не плутайте предмет договору поставки з предметом поставки. Це абсолютно різні поняття.
Описуйте у договорі максимально розлого, що саме ви збираєтеся придбавати, із зазначенням усіх якісних характеристик.
Чим ретельніше ви зафіксуєте якісні вимоги до товару, що постачається, тим менше шансів у постачальника вас обмахлярувати.
Ще один ваговитий нюанс — обов’язково зазначте кількість продукції, яку ви маєте намір придбати, і якщо мовиться про сипучі вантажі, установіть діапазон кількості +/- 10%. Повірте, ця умова позбавить вас від зайвої клопотнечі. Постачання товару здійснюється, як правило, автомобільним або залізничним транспортом. Вельми складно точно вгадати конкретну вагу. Тому якщо постачальник привезе трохи більшу кількість, аніж обумовлено контрактом, то вам доведеться повернути зазначений товар, позаяк у вас немає юридичної підстави для його одержання.
Обов’язково обумовте норми природного убутку. Простудіюйте відповідні довідники і знайдіть, скільки товару постачальник може втратити під час транспортування, і це вважатиметься нормальним.
Зафіксуйте, якими документами мають підтверджуватися якісні характеристики товару, як ці папери потрапляють до рук покупця: чи то супроводжують товар, чи то надсилають поштою, чи то передають представником.
Терміни постачання
Пам’ятайте, що у вас бізнес. А будь-який бізнес повинен працювати безперебійно. Тому регламентуйте термін постачання товару. Якщо йдеться про декілька партій товару — закарбуйте строк постачання кожної партії. Благо, ч. 2 ст. 267 ГКУ дозволяє це робити. А якщо вам важко встановити конкретні дати передання партії товару, передбачте умову, згідно з якою постачання товару здійснюється впродовж N-ної кількості днів з моменту одержання постачальником від вас заявки на чергову партію.
Приймання за кількістю та якістю
Цей розділ договору має бути найоб’ємнішим. Його потрібно так детально описати, щоб не було навіть і поля для фантазії.
Передбачте абсолютно все: хто відповідальний за приймання, як відбувається приймання, де, хто у ньому бере участь, що робити, якщо товару виявилося менше, кому телефонувати, що робити, якщо товар неякісний, тощо. Допоможуть вам у цьому дві давнезні Інструкції П-6 і П-7 (для вашої зручності ми навели їх в електронному додатку до цієї статті). Їх ухвалили майже 60 років тому, але актуальності вони не втратили. Порядок приймання товару за кількістю та якістю можна регламентувати суворо за цими інструкціями.
Штрафні санкції за неякісний товар
Питання — скільки грошей ви зажадаєте за постачання неякісного товару — залежить тільки від вас. Законодавець вжодне не обмежує бізнесменів у цьому. Але декотрі поради ми вам все-таки дамо.
Як правило, за постачання неякісних або некомплектних товарів з постачальника стягують штраф у розмірі 20% вартості таких товарів.
Бізнесовці перейняли це правило зі сфери постачань для державного сектора економіки (ч. 2 ст. 231 ГКУ). Ба більше, підприємці, так само, як і держкомпанії, установлюють ще й відповідальність за порушення строків виконання зобов’язання з постачання у вигляді пені у розмірі 0,1% вартості товарів, термін постачання яких порушено, за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів — ще й штраф у розмірі 7% зазначеної вартості.
Нібито драконівські заходи. А що робити, коли мовиться про безперебійну роботу підприємства. Доволі “модним” наразі стало застосовувати оперативно-господарські санкції за порушення зобов’язань з постачання. Ви знаєте, що зазначені превентивні заходи мають певний вплив на постачальників. До прикладу, можна передбачити як оперативно-господарську санкцію право контрагента відмовитися від оплати за виконаним неналежним чином зобов’язанням. Але затримати оплату товару можна доти, доки продавець не усуне всі свої огріхи. А тільки-но усуне — будь ласка, заплатіть грошенята.
Улюбленим способом перевиховувати безвідповідальних бізнесовців є оперативно-господарська санкція — відмова від подальшої співпраці з ними навіть за вже укладеними угодами. Якщо, приміром, постачальник поставив неякісний товар, то ви маєте право застосувати згадану оперативно-господарську санкцію і не приймати більше від нього товари.
Дієвою також є оперативно-господарська санкція, що дозволяє покупцеві в односторонньому порядку встановлювати на майбутнє додаткові гарантії належного виконання зобов’язань стороною, котра їх порушила. Приміром, постачальник одержував передоплату за умовами договору і лишень після цього відвантажував товар. Але його безпринципна поведінка з постачання неякісного товару викликала у вас скажений гнів. Тому ви за допомогою названої оперативно-господарської санкції ухвалюєте вольове рішення змінити умови роботи з таким контрагентом: вранці — товар, увечері — гроші.
Як бачимо, за допомогою юридичних інструментаріїв справді можна убезпечитися від недобросовісних бізнесовців. А ми бажаємо вам тільки чесних і сумлінних партнерів!
Сергій АЛЕКСАНДРОВ, адвокат, м. Харків
#постачання, #ШтрафніСанкції, #ДоговірПоставки