-
Сповіщення: Увесь № 57-2021 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Слово податківцям: про особливості застосування РРО/ПРРО та сервіси ДПС
Про застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО)/програмних РРО (далі — ПРРО) у 2021 році фізособами-підприємцями та про сервісні послуги, які надає податкова служба, розповіла ЗМІ начальник Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Ганна Володимирівна Чуб.
Про касові апарати. Давайте нагадаємо читачам, які особливості у застосуванні РРО існують цьогоріч та як взагалі відбувається впровадження цих реєстраторів та їх програмних, цифрових аналогів (ПРРО)?
Г. Ч.: Спочатку про основні зміни. Протягом року (з 01.01.2021 р. до 01.01.2022 р.) РРО та ПРРО не застосовують платники єдиного податку другої — четвертої груп (фізособи-підприємці), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 220 розмірів мінзарплати, встановленої на 1 січня податкового (звітного) року (у 2021 р. це 1 млн 320 тис. грн), незалежно від обраного виду діяльності. Але ця норма не стосується тих, хто реалізує технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту, лікарські засоби, вироби медичного призначення, а також тих, хто надає платні послуги у сфері охорони здоров’я або реалізує ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів та дорогоцінного чи напівдорогоцінного каміння. Останні цьогоріч вже зобов’язані застосовувати касові
апарати.
У разі перевищення платником єдиного податку другої — четвертої груп обсягу доходу 220 розмірів мінзарплати він зобов’язаний застосовувати РРО чи ПРРО. Тобто закон розширює сфери та умови провадження діяльності, за яких є обов’язковим застосування РРО. Відповідно, зростають кількість зареєстрованих РРО та суми проведених через них розрахунків. А це ще один потужний крок виведення з “тіні” суб’єктів господарювання. Згідно з даними інформаційних систем ДПС України, станом на 01.05.2021 р. у ДПІ ГУ ДПС зареєстровано 17,7 тис. РРО та понад 9,3 тис. ПРРО.
Взагалі, щодо програмних РРО — вважаю їх революційною новацією у сфері розрахунків. Це показовий приклад того, як сучасні цифрові технології на практиці знищують елементи тіньової економіки. І це вражає.
Як це працює?
Г. Ч.: Дуже просто. Реєструється програмний РРО — необхідно отримати кваліфікований електронний підпис у будь-якого надавача електронних довірчих послуг (ДПС видає безкоштовно). Потім встановити програмне забезпечення на будь-який зручний пристрій, який є в наявності, — це може бути комп’ютер, смартфон або планшет. Після цього завантажуємо програмне забезпечення. Від ДПС програмне забезпечення безкоштовне, розміщено на офіційному вебпорталі ДПС (http://bit.ly/2TaxPRRO).
Це дуже зручно для малого та середнього бізнесу. Програмний РРО встановлюється на будь-який гаджет — заощаджуються кошти на придбання традиційних касових апаратів та їх обслуговування. Це винятково онлайн-реєстрація та оперативна онлайн-передача чи отримання даних. За цим проєктом майбутнє.
Від редакції: більше про ПРРО читайте у газеті “Все про бухгалтерський облік” № 72 за 2020 р. на стор. 7, а про відображення ПРРО в бухобліку ми розповіли у № 80 за 2020 р. на стор. 7 (статті доступні для передплатників на сайті gazeta.vobu.ua).
Але доводилося чути скарги, що зареєструвати віртуальні касові апарати — це ще той квест. Часто люди отримують відмови.
Г. Ч.: Повідомлення про відмову в реєстрації програмного РРО формується в декількох конкретних випадках, зокрема:
- якщо автоматизована перевірка виявила, що ви не дотримуєтеся загальних вимог щодо електронного документообігу;
- коли програмний РРО з таким найменуванням вже зареєстрований;
- якщо суб’єкт господарювання не повідомив про об’єкт оподаткування контролюючий орган або такий об’єкт є закритим чи не експлуатується;
- якщо суб’єкта господарювання немає у Єдиному держреєстрі чи якщо виявлено розбіжності даних, вказаних у заяві про реєстрацію ПРРО, з даними щодо обліку та реєстрації суб’єкта господарювання.
Поговорімо про сервіси ДПС. Як вважаєте, платники вже сприйняли податкову як сервісну службу?
Г. Ч.: Маю сподівання, що так. Ми багато для цього робимо. Сьогодні податкова служба націлена на абсолютно нові підходи до виконання своїх функцій і будує взаємостосунки з бізнесом на основі партнерських відносин. Служба стрімко модернізується, а головне завдання органів ДПС сьогодні — створення, як я вже сказала, максимально сприятливих та комфортних умов для добровільного виконання платниками податків вимог податкового законодавства. Це передусім налагодження системного діалогу з громадянами та бізнесом. Він дозволяє службі області виявляти актуальні питання, що хвилюють платників, і оперативно на них реагувати.
Що таке високий сервіс? Це коли ви не втрачаєте час на черги, щоб подати звітність чи отримати довідку. Коли вам доступно пояснюють всі новації та зміни законодавства — і ви одразу можете їх врахувати. Так заощаджуються час та сили платника, робочий час наших колег, значні фінанси у бюджеті, а головне — напрацьовується бездоганна репутація служби. Але без сучасного інструментарію, без цифрових технологій цього всього не досягти.
Маєте на увазі так званий цифровий прорив?
Г. Ч.: Цифровізація у ДПС почалася декілька років тому, коли запрацював ключовий, я б сказала, базовий сервіс — електронний кабінет. Локдаун з вимушено дистанційним спілкуванням вніс корективи та прискорив цифровізацію та автоматизацію багатьох опцій і процедур, став своєрідним драйвером цифрового прориву. Нині ДПС вже орієнтована на дистанційні комунікації з платниками.
Електронний кабінет, про який я вже згадала, — це широкі можливості реалізувати свої обов`язки та права у сфері оподаткування в режимі on-line. Подати звітність чи заяву, сплатити платежі, отримати довідку про відсутність заборгованості, листуватися з органом ДПС, зареєструватися платником ПДВ, внести зміни до своїх облікових даних, замовити облікову картку платника, отримати довідку про доходи чи витяг з реєстру, зареєструвати РРО чи програмний РРО — все це не виходячи з дому чи кабінету.
Електронний кабінет працює цілодобово, крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Це його головна перевага. Зазначу, що на сьогодні функціонал електронного кабінету значно розширився. Робота у приватній частині кабінету здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП), отриманого у Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Лише трохи статистики: з початку поточного року послугами Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг інформаційно-довідкового департаменту ДПС у Дніпропетровському регіоні скористалося майже 6 тисяч клієнтів, яким безкоштовно видано майже 14 тисяч кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів. Зараз відкриваються нові й нові пункти сертифікації ключів. До прикладу, у лютому цього року у Кривому Розі відкрилися два додаткові пункти, які станом на 1 червня видали 2258 КЕП.
КЕП — це ефективне рішення. Всі учасники електронного документообігу отримують рівні можливості незалежно від їх фізичного місцезнаходження. Документи, підписані КЕП, можуть бути передані до місця призначення за лічені секунди.
Але не всюди та не у всіх випадках можна обмежитися електронним кабінетом. Живий контакт з податківцями ніхто не скасовував…
Г. Ч.: Звісно, поряд з електронними сервісами послуги надаються і у центрах обслуговування платників (далі — ЦОП), де клієнти отримують увесь спектр послуг: інформаційних, консультативних, адміністративних. Також у ЦОП платники мають можливість безкоштовно отримати кваліфікований електронний підпис та інші послуги. У нашому Дніпропетровському регіоні функціонує 35 ЦОП, де працюють 235 наших співробітників. Також є і мобільний ЦОП, переваги якого вже встигли оцінити платники віддалених районів області. Він пропонує повний перелік послуг “на виїзді”: це й видача необхідних довідок, й отримання податкової звітності, й надання інформації щодо змін у податковому законодавстві, й заповнення податкової звітності тощо.
Насамкінець хочу нагадати: головне завдання податкової служби — мобілізація коштів, необхідних для функціонування держави. А сучасний рівень спілкування і взаємодії з платниками, надання якісного сервісу якраз і сприяють удосконаленню нашої роботи, поліпшенню іміджу податкової служби, розвитку прозорого бізнесу та інвестиційній привабливості нашого регіону.
Дякуємо за цікаву розмову!
#Інтерв’ю, #РРО, #ПРРО, #розрахунки