| ВІЙНА: хроніка |       | Каталог статей |       | Спецвипуски |       | Корисні посилання |       | Нормативні документи |        | Як отримати код доступу |        | Демо-доступ |       | Розміщення реклами |
публікація з № 59-60 за 30.06.2021 р.

Коли і як треба розсекречувати бенефіціарів

(Коментар до наказу Мінфіну України від 19.03.2021 р. № 163)

Пам’ятаєте, ще в квітні минулого року п. 4 р. Х Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” від 06.12.19 р. № 361-IX (далі — Закон про фінмоніторинг) зобов’язав юросіб1, які зареєстровані до 28.04.2020 р.2, надати державному реєстратору інформацію про кінцевого бенефіціар­ного власника3 в обсязі, визначеному Законом про фінмоніторинг, та структуру власності. Але зробити це означений циркуляр наказав протягом 3 місяців із дня набрання чинності нормативно-правовим актом, яким й буде, власне, затверджено форму та зміст структури власності.

Уся бізнес-спільнота, мабуть, із завмиранням серця чекала появи згаданого документа. Бо тільки з його появою “бенефіціарна” компанія могла повноцінно запрацювати. Відповідно, оскільки ще донедавна такого папірця не було, то спеціа­лісти Мін’юсту цілком справедливо роз’яснювали, що відведений трьохмісячний строк ще не вирвався, як кінь на родео, щоб за нього хапатися (див. лист від 23.04.2020 р. № 3887/8.4.4/32-20 на сайті document.vobu.ua).

Час йшов, а держрегулятор усе чесав потилицю та пихтів над розробкою “структурно-власної” директиви. І ось уже надворі яскраво-зелений червень, який сигналізує про початок літа, і багато хто вже, либонь, вибив із голови згадку про потребу оновлення даних про своїх реальних керманичів… Як раптом мінфінівці, більше ніж через рік, усе-таки видали в маси документ, яким затверджено форму та зміст структури власності. Йдеться про коментований наказ від 19.03.2021 р. № 163, у п. 3 якого сказано, що він набуде чинності тільки через місяць із дня його офіційного опублікування. Воно було в офіційному виданні “Урядовий кур’єр” № 111 за 11.06.2021 р. Значить, уже можна чітко окреслити дати початку та закінчення трьохмісячного строку, про який мовить п. 4 р. Х Закону про фінмоніторинг.

Увага! Повна версія статті доступна лише передплатникам газети "Все про бухгалтерський облік"!
Авторизуйтеся, будь ласка:
Отримати код передплатника можна за телефоном (067) 325-60-58 або (044) 365-02-82.
Стати передплатником
Увага! Після авторизації натисніть Ctrl+F5, якщо сторінка відображається некоректно.

Руслан ПОЛІЩУК,
консультант із питань обліку
та оподаткування, м. Київ

1 Щасливчиків, які можуть вислизнули із “бенефіціарного” павутиння, перелічено у п. 9 ч. 2 ст. 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань” від 15.05.03 р. № 755-IV.

2 Це день набрання чинності Законом про фінмоніторинг.

3 Пункт 30 ч. 1 ст. 1 Закону про фінмоніторинг кінцевим бенефіціарним власником іменує будь-яку фізичну особу, яка здійснює вирішальний вплив (контроль) на діяльність клієнта, та/або фізичну особу, від імені якої проводиться фінансова операція. Тут-таки вказано, що для юросіб кінцевим бенефіціарним власником є будь-яка фізособа, яка здійснює вирішальний вплив на діяльність юрособи (в т.ч. через ланцюг контролю/володіння). Про ідентифікацію бенефіціарів ми розповідали у газеті “Все про бухгалтерський облік” № 81 за 2020 р. на стор. 4.

4 До речі, мін’юстівці впевнені, що цей обов’язок зачіпає не тільки юросіб, які зареєстровані до 28.04.2020 р., про яких мовить п. 4 р. Х Закону про фінмоніторинг, але й тих, хто почав свою бізнес-діяльність із 28.04.2020 р. по дату набрання чинності коментованим циркуляром (див. лист від 11.06.2021 р. № 5178/8.4.4/32-21).

5 Настійно рекомендуємо не проґавити цього строку. Адже якщо дані про бенефіціарів потрібно вносити, а їх у визначений строк не буде в Єдиному держреєстрі юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань, то керівнику юрособи-порушника треба бути готовим заплатити адмінштраф у розмірі від 17000 до 51000 грн (ч. 6 ст. 16611 Кодексу України про адміністративні правопорушення)

6 У разі здійснення непрямого вирішального впливу необхідно зазначати характер бенефіціарного володіння (вигоди, інтересу, впливу).

7 Зі слів податківців, зробити це можна в паперовій формі особисто (через ЦНАП або субєкта держреєстрації) або через представника/підписанта за ЄДР, поштовим відправленням (у такому разі справжність підпису заявника треба нотаріально засвідчити), чи в електронній формі (https://cvp.tax.gov.ua/data/files/260968.png).

8 Йдеться про форми з наказу Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5.