-
Сповіщення: Увесь № 70-2021 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
ЗВІЛЬНЕННЯ ЗА ЗАКОНОМ ПРО ОЧИЩЕННЯ ВЛАДИ
У циклі публікацій про звільнення в рамках нашого спецпроєкту “Все про кадровий облік” ми прагнемо не оминути увагою жодної з підстав для звільнення. Аби кожен фахівець кадрового фронту, незалежно від того, у приватному чи державному секторі він працює, міг знайти цікаву йому інформацію щодо припинення трудового договору. Тому не могли оминути увагою і люстраційну підставу — п. 72 ч. 1 ст. 36 КЗпП. Та позаяк шквал “очищувальних” звільнень уже вщух, ми підготували стислий огляд суті такої процедури. Зокрема, він допоможе визначити, чи дотримано правил люстраційного звільнення у вашій установі.
Кого зачіпає люстраційне звільнення
Отже, КЗпП зпоміж причин припинення трудового договору називає звільнення “з підстав, передбачених Законом України “Про очищення влади” (п. 72 ч. 1 ст. 36). І стосовно порядку звільнення за цією підставою скеровує нас саме до спеціального документа — Закону про очищення влади (ч. 2 ст. 36 КЗпП). Посил останнього — заборона обіймати певні посади чи перебувати на службі в органах держвлади та місцевого самоврядування (конкретний перелік посад — у ст. 2 цього Закону) для осіб, які рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи та/або сприяли їх здійсненню, спрямовані на узурпацію влади Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини.
Перелік посадових осіб із уточненням обставин та критеріїв, за які вони підлягають звільненню в порядку люстрації, — у ст. 3 Закону про очищення влади. Список цей досить масивний, дублювати його, звісно ж, не будемо, лише звернемо увагу, що у певних випадках звільнення в порядку люстрації можливе суто за рішенням суду. Це стосується осіб, зазначених у ч. 3 та ч.ч. 5 — 7 ст. 3 Закону про очищення влади.
Заборону обіймати посади (перебувати на службі) встановлено на строк:
- 10 років із дня набрання чинності Законом про очищення влади (чинний із 16.10.14 р.) — тобто по 16.10.2024 р., для осіб, зазначених у ч.ч. 1, 2, 4 та 8 ст. 3 цього Закону, а також які не подали у визначений строк заяву про те, чи застосовуються до них люстраційні заборони (про це нижче);
- 5 років із дня набрання чинності Законом про очищення влади — для осіб, вказаних в ч.ч. 3 та 5 — 7 ст. 3 цього Закону. Тож для таких осіб період заборони вже сплив (з 16.10.19 р.).
Процедурні нюанси
Посадових осіб, названих у п. п. 1—10 ч. 1 ст. 2 Закону про очищення влади, зобов’язали подати керівнику заяву, у якій повідомити:
- або про те, що до них застосовуються заборони, визначені ч. 3 або ч. 4 ст. 1 Закону про очищення влади. В такому разі особа підлягає звільненню за п. 72 ч. 1 ст. 36 КЗпП не пізніше як на третій день після подання заяви;
- або про те, що до них не застосовуються відповідні заборони, а також про згоду на проходження перевірки та оприлюднення відомостей щодо них відповідно до цього Закону (нюанси перевірки описано в ст. 5 Закону про очищення влади).
Олена ВЛАСЕНКО,
консультант газети “Все про бухгалтерський облік”
* https://reyestr.court.gov.ua/Review/89627492.