СПИСАННЯ ВИРОБНИКОМ ЗІПСОВАНОГО ПИВА: ОФОРМЛЯЄМО ТА ВИЗНАЧАЄМО НАСЛІДКИ
ТОВ володіє маленькою броварнею, яка оптом відвантажує пиво барам та ресторанам. Але через аномальну спеку під час транспортування смачний напій почав псуватися. Факт псування виявлено після відвантаження. Покупці, відповідно до умов договорів купівліпродажу, мають право обміняти зіпсоване пиво на продукцію належної якості, чим вони успішно й скористалися. Тож броварні раптом повернули сім 30літрових кегів скислого пива протягом липня.
Підприємство є нашим передплатником, тому воно звернулося до редакції із запитанням: як списати 210 літрів непридатного до споживання пива і, головне, — як відобразити це списання в обліку?
Ми розібралися в цьому питанні й ділимося відповідями з вами.
ОФОРМЛЯЄМО списання зіпсованого пива
Зрозуміло, зі скислого пива користі вже не буде. Тому єдиний можливий варіант дій у виробника — списання непридатної продукції.
Зазвичай зіпсовані товари списують за результатами інвентаризації: згідно з п. 7 р. І Положення про інвентаризацію1 псування матцінностей — вагома підстава для її проведення.
Утім у нашому випадку вже відомо, що пиво зіпсувалося, — це було підтверджено на стадії повернення товару покупцем. Тому раптова інвентаризація нам тут не загрожує.
Непридатне до споживання пиво списуємо за актом. Законодавство не встановлює для недержавних підприємств типової форми такого документа, тож її можна розробити самостійно, дотримуючись умов, які висуває ст. 9 Закону про бухоблік до первинних документів. За зразок можна взяти форму, затверджену для установ держсектору2.
В акті прописують: найменування зіпсованої продукції, її кількість, вартість, загальну суму та причину списання. Акт підписують члени комісії, створеної керівником підприємства.
На допомогу нашим читачам: приблизний зразок акта ми наводимо в додатку до цього номера. Ви можете використовувати цю форму “у чистому вигляді” або доробити її, виходячи з потреб та специфіки вашого виробництва.
Списане пиво слід передати на утилізацію, яку провадять спеціалізовані компанії. Реєстри підприємств, що мають право обробляти та утилізувати відходи, складають обласні та міські держадміністрації і розміщають їх у відкритому доступі на своїх інтернет-ресурсах.
Увага: не можна просто взяти й вилити зіпсоване пиво, наприклад у річку, — утилізацію вилученої з обігу неякісної продукції проводять із суворим дотриманням вимог ст. 19 Закону № 13933. Невиконання встановлених правил може потягнути дисциплінарну та адміністративну відповідальність. Для прикладу, порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх утилізації згідно зі ст. 82 КпАП тягне накладання штрафу на посадових осіб від 50 до 100 НМДГ, тобто від 850 до 1700 грн. Водночас, наразі на розгляді у ВРУ лежить законопроєкт № 2207-1-д, який у разі його прийняття значно підвищить рівень відповідальності за зазначені дії (наприклад, той самий штраф на посадовців уже може становити від 4250 до 8500 грн).
2 Форму наведено в додатку до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23.01.15 р. № 11.
Олена БРУСНІЦИНА,
консультант газети
“Все про бухгалтерський облік”
Дякую.
А чи можна встановити матеріальну відповідальність у даному випадку? Хтось має відповісти за псування пива?
А скажіть, будь ласка, якщо треба сидр списувати – то так само діяти?
Дуже актуальна інформація, головне що доречно саме зараз.