-
Сповіщення: Увесь № 20-61 за 2022 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Як захистити свої гроші від шахраїв в Інтернеті: поради Держспецзв’язку, НБУ та Кіберполіції
1. Можливий сценарій злочину
Знайома людина просить позичити грошей в особистому повідомленні в месенджері соціальної мережі.
Це може бути хтось, з ким ви давно не спілкуєтесь.
Що робити:
Зв’язатися з людиною через інший канал (телефоном, поштою, іншим месенджером) і запитати про повідомлення.
Якщо людина не надсилала повідомлення:
- розповісти, що її акаунт зламали;
- порадити змінити пароль до месенджера та увімкнути двофакторну автентифікацію;
- попросити повідомити про інцидент Кіберполіцію та CERT-UA.
2. Можливий сценарій злочину
Повідомлення в месенджері або пост у соцмережах про надання фінансової допомоги, яку може отримати будь-хто. Гроші пропонують нібито від імені державних, міжнародних установ або банків. Повідомлення містить посилання на чат-бот або сайт, де можна дізнатися додаткову інформацію.
Що робити:
- отримувати інформацію, особливо щодо фінансових виплат, лише з офіційних джерел;
- не переходити за сумнівними посиланнями;
- не повідомляти конфіденційної інформації стороннім (дані картки, логін та паролі до онлайн-банкінгу тощо);
- якщо особисту (персональну) інформацію розголошено, звернутися до банку та заблокувати картку;
- у разі підозри шахрайських дій негайно повідомити правоохоронні органи.
3. Можливий сценарій злочину
Повідомлення про евакуаційний рейс за умови передоплати.
Що робити:
- перевіряти інформацію про евакуаційні рейси, гуманітарні коридори необхідно тільки на офіційних ресурсах;
- якщо можливо, обирати післяплату евакуаційних перевезень;
- якщо ви стали жертвою шахрайства, заповніть форму на сайті Кіберполіції.
4. Можливий сценарій злочину
Продаж в Інтернеті неіснуючих товарів за передплатою.
Що робити:
- купуйте та сплачуйте лише на перевірених сайтах, у разі сумнівів надайте перевагу післяплаті;
- для онлайн-шопінгу відкрийте віртуальну картку і переказуйте на неї лишень суму, необхідну для оплати;
- не повідомляйте нікому термін дії картки, CVV та PIN-код;
- у разі купівлі на платформі оголошень обговорюйте деталі угоди тільки в чаті цієї платформи та не переходьте у сторонні месенджери;
- перевіряйте правильність назви необхідного сайту: один непомітний символ на панелі адреси може означати, що ви потрапили на фішинговий ресурс.
5. Можливий сценарій злочину
Псевдопокупець запитує реквізити картки для оплати за товар на дошці оголошень і називає час здійснення переказу. У зазначений час напарник зловмисника під виглядом працівника служби безпеки банку телефонує і повідомляє, що для зарахування грошей необхідно активувати платіжну картку. Ви диктуєте потерпілим реквізити підконтрольних рахунків, видаючи їх за коди активації картки.
Що робити:
- не повідомляйте стороннім данні картки або дані, що можуть бути використані для підтвердження платежів;
- не виконуйте жодних операцій з “верифікації” карти;
- у разі сумнівів зверніться до банку за телефоном, зазначеним на звороті картки, й уточніть інформацію;
- якщо стали жертвою злочину в Інтернеті, заповніть форму на сайті Кіберполіції.
6. Можливий сценарій злочину
Розсилання повідомлень начебто від офіційних установ про збір коштів на підтримку ЗСУ тощо.
Що робити:
- переказуйте гроші лише через офіційні фонди, благодійні організації або людям, яких ви знаєте особисто чи яким довіряєте;
- не переходьте за сумнівними посиланнями;
- не зазначайте на сторонніх ресурсах даних вашої банківської картки.
7. Куди та як повідомляти
про злочинців (фото, посилання
на ресурс, аудіо-, відео- тощо)
Адміністрацію месенджера — про користувачів, які порушують закон.
Telegram
Натисніть на повідомлення — оберіть “Повідомити” — опишіть причину (якщо фішинг — “інше” — “Фішинг”).
Натисніть на повідомлення і кілька секунд утримуйте — оберіть у правому верхньому кутку три крапки — натисніть “Поскаржитись”.
Кіберполіцію, якщо стали жертвою злочину в Інтернеті.
CERT-UA — про фішинг, зловмисне ПЗ, кібератаки.
За інформацією Держспецзв’язку