Лист Державної казначейської служби України “Про деякі питання казначейського обслуговування бюджетних коштів” від 16.12.19 р. № 16-01-1/22275
Державна казначейська служба України розглянула лист <…> про надання роз’яснень з окремих питань казначейського обслуговування бюджетних коштів та в межах компетенції повідомляє.
До питання 1
Згідно з підпунктом 1.1 пункту 1 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333 (у редакції від 21.06.2012 № 754), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.03.2012 за № 456/20769 (далі — Інструкція), економічна класифікація видатків бюджету призначена для чіткого розмежування видатків бюджетних установ та одержувачів бюджетних коштів за економічними характеристиками операцій, які здійснюються відповідно до функцій держави та місцевого самоврядування.
За економічною класифікацією видатків бюджету видатки бюджету поділяються на поточні та капітальні.
Оплата поточних видатків, оплата послуг, придбання матеріалів і предметів, які не беруться на облік як основні засоби, здійснюється за категорією 2200 “Використання товарів і послуг” (п. 2.2 Інструкції).
За кодом економічної класифікації видатків 2240 “Оплата послуг (крім комунальних)” здійснюється, зокрема, придбання (постачання) програмного забезпечення (ліцензії на право користування програмним забезпеченням), на яке майнові права не передаються користувачу, при цьому майнові та авторські права на об’єкт інтелектуальної власності на зазначене програмне забезпечення залишаються у розробника (постачальника), а замовнику надається право користування цим програмним забезпеченням без права передачі самого програмного забезпечення та/або повноважень на його користування третім особам (пп. 2.2.4 п. 2.2 Інструкції).
Своєю чергу, видатки на придбання або створення основних засобів, зокрема, нематеріальних активів, здійснюється за категорією 3100 “Придбання основного капіталу” (п. 3.1 Інструкції).
Придбання програмного забезпечення для комп’ютерної та обчислювальної техніки (програмних продуктів, інформаційних систем та комплексів, баз даних, web-сторінок/сайтів/порталів тощо) з передачею виключних прав на володіння, користування і розпорядження замовнику має здійснюватись за кодом 3160 “Придбання землі та нематеріальних активів” (пп. 3.1.6 п. 3.1 Інструкції).
Пунктом 2.4 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.03.2012 за № 419/20732, визначено, що розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати прийняття ними до виконання бюджетного фінансового зобов’язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях і оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного фінансового зобов’язання.
Частиною першою статті 9 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” (далі — Закон) та пунктом 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704 (далі — Положення), визначено, що підставою бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Первинні документи — це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Господарська операція — це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства (ст. 1 Закону).
Первинні документи повинні мати обов’язкові реквізити, передбачені частиною другою статті 9 Закону та пунктом 2.4 Положення.
Акт приймання-передачі наданих послуг — це документ, який фіксує закінчення надання будь-яких послуг та приймання їх замовником за кількістю та якістю.
З огляду на викладене, документом, який підтверджує факт взяття бюджетного фінансового зобов’язання за користування програмним забезпеченням без права передачі майнових прав замовнику, є акт приймання-передачі наданих послуг, а у разі придбання програмного забезпечення з передачею виключних прав на володіння, користування і розпорядження замовнику — акт виконаних робіт.
До питання 2
Відповідно до пункту 18 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 “Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва” (далі — постанова) розрахунки за виконані роботи, поставлену продукцію та надані послуги в будівництві здійснюються за договірними цінами відповідно до укладених договорів (контрактів) на підставі актів приймання виконаних робіт.
У разі перерахування замовником авансу, якщо це передбачено договором (контрактом), у розмірі, що не перевищує 30 відсотків вартості річного обсягу робіт, підрядник зобов’язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом трьох місяців після одержання авансу. По закінченні тримісячного терміну невикористані суми авансу повертаються замовнику. Порядок надання авансу, його використання та умови проведення обумовлюються договором підряду (п. 19 постанови).
Пунктом 11.3 Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2012 № 1407, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.01.2013 за № 130/22662, визначено, що у разі проведення розрахунків на умовах авансування розпорядники бюджетних коштів та одержувачі бюджетних коштів протягом трьох робочих днів після завершення терміну поставки товарів, виконання робіт, надання послуг, визначеного договірними зобов’язаннями відповідно до законодавства, подають до органів Казначейства документи, що підтверджують отримання таких товарів, робіт та послуг.
Враховуючи наведене, звітування про цільове використання одержаного авансу при виконанні відповідних робіт здійснюється на підставі Акта приймання виконаних робіт (ф. КБ-2в), який подається до органів Казначейства.
Крім того, звертаємо увагу, що наказом Державної казначейської служби України від 29.04.2013 № 68 (у редакції від 19.07.2019 № 213) затверджено Методичні рекомендації щодо переліку підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобов’язань та проведення платежів, які містять орієнтовний перелік підтвердних документів.
Перший заступник Голови В. ДУДА
Лист має інформаційний характер.
Заголовок та виділення по тексту — редакційні.
#Бюджет, #лист