Складання та виконання розпису місцевого бюджету: огляд новацій 2023 р.
Експерти програми DOBRE аналізують та роз’яснюють зміни до Інструкції про складання і виконання розпису Державного бюджету України, які впливають на порядок складання і виконання розпису місцевого бюджету.
Із 1 березня 2023 року набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 23.01.2023 р. № 36, яким внесено змін до Інструкції про складання і виконання розпису Державного бюджету України, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2002 р. № 57.
Згідно з вимогами частини 3 статті 78 Бюджетного кодексу України місцеві бюджети виконуються за розписом, який затверджує керівник місцевого фінансового органу.
Порядок складання і виконання розпису відповідного бюджету розробляє і затверджує місцевий фінансовий орган. Ці вимоги регламентовано пунктом 5 наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2002 р. № 57 “Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету” (далі — наказ № 57).
Треба зазначити, що підготовка порядку здійснюється відповідно до Інструкції про складання і виконання розпису Державного бюджету України (далі — Інструкція), яку затверджено наказом № 57.
Із 1 березня 2023 року набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 23.01.2023 р. № 36 “Про затвердження Змін до Інструкції про складання і виконання розпису Державного бюджету України” (далі — наказ № 36).
Тож місцевим фінансовим органам необхідно чинні порядки складання та виконання розпису відповідного бюджету узгодити з вимогами Інструкції, оновленої наказом № 36.
Важливо! Зміни до Інструкції відбулися в частині:
- доповнення положеннями щодо запровадження обміну документами, що складають під час складання розпису та внесення змін до нього, в електронній формі;
- визначення інформації, що подають головні розпорядники бюджетних коштів разом з пропозиціями щодо змін до розпису;
- доповнення переліку випадків внесення змін до планових документів у разі надходження субвенції з місцевого бюджету державному бюджету на фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень органів місцевого самоврядування;
- уточнення термінів внесення змін до розпису та звірення внесених змін;
- доповнення новими додатками, які складають у разі внесення змін до розпису в частині міжбюджетних трансфертів.
Розглянемо докладніше зміни до Інструкції, вимоги яких належить враховувати під час складання та виконання розпису місцевого бюджету. Відповідно, рекомендуємо місцевим фінансовим органам передбачити норми, аналогічні до норм оновленої Інструкції, в порядках складання та виконання розпису відповідного бюджету.
Зокрема, главу 1 “Загальні положення” доповнено новим пунктом 1.7, яким встановлено, що складання розпису та внесення змін до нього здійснюють із застосуванням системи електронного документообігу, системи електронної взаємодії органів виконавчої влади відповідно до вимог Законів України “Про електронні документи та електронний документообіг” та “Про електронні довірчі послуги” й автоматизованої системи ведення державного бюджету.
Паперовий документообіг під час складання розпису та внесення змін до нього застосовують, якщо:
- немає системи електронного документообігу, інтегрованої до СЕВ ОВВ, або спеціального вебмодуля системи взаємодії;
- документи, які застосовуються під час складання розпису чи внесення змін до нього, містять інформацію з обмеженим доступом, вимогу щодо захисту якої встановлено законом.
Пункт 2.5 глави 2 Інструкції доповнено новими вимогами. Відтепер за бюджетними програмами в частині міжбюджетних трансфертів структурні підрозділи Мінфіну складають помісячний розподіл міжбюджетних трансфертів, які надаються із Державного бюджету України місцевим бюджетам, за кодами бюджетів за відповідними місцевими бюджетами, крім міжбюджетних трансфертів, розподіл яких здійснюють відповідно до окремого рішення відповідного органу, за формою згідно з додатком 16 до Інструкції.
Наказом № 36 визначено інформацію, яку подають головні розпорядники бюджетних коштів разом із пропозиціями щодо змін до розпису.
Так, головний розпорядник разом з пропозиціями щодо змін до розпису подаватиме до Мінфіну інформацію, яка містить, зокрема:
- обґрунтування необхідності змін до розпису, в тому числі з урахуванням результатів моніторингу виконання бюджетних програм, який здійснюють головні розпорядники;
- розрахунки показників, включених до пропозицій щодо змін до розпису, із зазначенням факторів, що на них впливають;
- інформацію про виділені бюджетні асигнування за відповідними бюджетними програмами;
- інформацію про вплив змін, що пропонуються, на напрями використання бюджетних коштів та результативні показники, передбачені паспортом бюджетної програми (пункт 3.4 глави 3).
Наведена вище інформація потрібна для здійснення аналізу пропозицій.
Тож довідку про внесення змін до розпису складають структурні підрозділи Мінфіну з урахуванням інформації, наданої головним розпорядником разом з пропозиціями.
У разі внесення змін до розпису в частині міжбюджетних трансфертів відповідний структурний підрозділ Мінфіну складає зміни до розподілу міжбюджетних трансфертів, які надаються з Державного бюджету України місцевим бюджетам, за відповідними місцевими бюджетами за формою згідно з додатком 17 до Інструкції (пункт 3.8 глави 3).
Змінено вимоги Інструкції (пункт 3.8 глави 3) до термінів внесення змін до розпису та звірення Мінфіну та Держказначейства щодо внесених змін.
Так, за п’ять робочих днів до закінчення місяця (звітного періоду) змін до розпису не вносять за винятком, коли зміни вносять за наявності доручення Міністра фінансів України або його заступника.
В останній робочий день тижня та останній робочий день кожного місяця Департамент державного бюджету Мінфіну та Держказначейство забезпечують звірення змін до розпису за відповідний період (тиждень, місяць).
Інструкцію доповнено новою нормою (пункт 3.11 глави 3), яка визначає, що протягом бюджетного періоду розпорядники бюджетних коштів вносять зміни до спеціального фонду кошторису за надходженнями субвенції з місцевого бюджету державному бюджету на фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень органів місцевого самоврядування на підставі довідки про підтвердження надходжень до спеціального фонду Державного бюджету України (додаток 7 до Інструкції).
Відбулися також зміни в додатках до Інструкції, а саме:
- додатки 1—6, 8, 15 викладено в новій редакції;
- доповнено новими додатками 16 “Помісячний розподіл міжбюджетних трансфертів, які надаються з державного бюджету місцевим бюджетам” та 17 “Зміни до помісячного розподілу міжбюджетних трансфертів, які надаються з державного бюджету місцевим бюджетам”.
Посилання на НПА та ресурси, що згадано в роз’ясненні:
Кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI “Бюджетний кодекс України”.