Роз’яснення ДПСУ “Аналіз причин неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість” від 24.04.2023 р.
Державна податкова служба України принагально наголошує, що до таблиці даних обов’язково надаються пояснення щодо специфіки господарської діяльності, які підтверджують реальність здійснення платником господарських операцій, відображених в таблиці даних, в яких, зокрема, зазначається:
- специфіка діяльності (суть господарської діяльності) та обґрунтування необхідності використання таблиці даних платника податку на додану вартість;
- наймані працівники, задіяні у господарській діяльності (сезонні працівники тощо);
- наявність ліцензій/дозвільних документів/допусків необхідних для здійснення діяльності (у разі необхідності);
- основні фонди/засоби, матеріальні активи, транспортні засоби, земельні угіддя тощо, які використовуються в діяльності на правах власності чи оренди, які повинні відображатися у формі 20-ОПП, податковій та фінансовій звітності платника.
Причини ухвалення рішень про неврахування Таблиці даних у 2023 році:
- здійснення платником податку ризикових операцій — 23,7%;
- невiдповiдність визначених платником податку в Таблицi даних видiв дiяльностi наявним у платника податку основним засобам — 15,4%;
- недостатня кількість необхідних матеріальних ресурсів (відсутні відомості про об’єкти оподаткування, відсутнє придбання пocлyг оренди об’єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей тощо) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності та/або трудових ресурсів для провадження господарської діяльності відносно задекларованих обсягів реалізації — 11,0%;
- відсутність (недостатня кількість) найманих працівників, заробітна плата виплачується менше законодавчо встановленого рівня — 9,5%;
- у поясненні недостатньо інформації (зокрема, в частині надання інформації та/або документів за кодами УКТ ЗЕД щодо придбання (отримання) товарів/послуг, інформація щодо залишків товару, місць зберігання тощо) — 8,0%;
- накопичення значних залишків товарів, які не можуть бути використані в господарській діяльності — 6,0%;
- неправильно заповнено Таблицю даних (не заповнено колонку 2 (придбання товарів, робіт, послуг), в колонці 3 зазначено коди товарів, робіт, послуг, які не відповідають КВЕДам підприємства, тощо) — 4,2%;
- порушення пункту 14 постанови КМУ від 11 грудня 2019 року №o 1165 (відсутні пояснення до Таблиці даних платника) — 4,0%;
- включення платника до переліку ризикових платників — 3,3%;
- відсутня діяльність — 2,0%.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “Ж”
На підприємстві 7 працівників, середня зарплата — 5,6 тис. грн.
Таблиця даних на виробництво асфальтобетонної суміші, гравію, щебню, гальки, піску (коди товарів відповідно до УКТ ЗЕД — 2715, 2517, 2505).
До Таблиці даних, поданої платником до ДПС, надано пояснення, в якому не обґрунтовано обсяги реалізації товарів, наявність залишків ТМЦ на зберіганні. До пояснення не додано будь-яких документів, зокрема, договорів з основними контрагентами. Відсутня інформація щодо наявності основних засобів для виробництва, транспортування, зберігання товарів.
При цьому у ТОВ “Ж”, відповідно до інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, наявні значні обсяги придбання скрапленого газу без подальшої реалізації за відсутності місць зберігання та відсутності залишку сум ліміту в СЕА ПДВ.
Одночасно платником виписано податкові накладні на реалізацію товарів, на які подано Таблицю даних, на користь покупців, які включені до переліку ризикових.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “Д”
На підприємстві працює 4 працівника із середньою заробітною платою — 18,8 тис. грн.
Таблиця даних на виробництво приладдя для втотранспортних засобів
До Таблиці даних, поданої підприємством, було не надано: дані щодо наявних основних засобів, інформація щодо умов виробництва, зберігання, транспортування, виконання вантажно-розвантажувальних робіт тощо, а також відсутні наймані працівники, при значних обсягах реалізації незначна сплата платежів до бюджету.
Платник отримав рішення Комісії із деталізованою причиною неврахування Таблиці даних відповідно до змін до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних, внесених постановою
від 23.12.2022 № 1428.
Після врахування ТОВ “Д” зауважень відповідно до рішення Комісії подання відомостей про об’єкти оподаткування за формою № 20-ОПП, відмови від співпраці з ризиковими контрагентами та збільшення обсягів сплати платежів до бюджету Комісією колегіально було ухвалено рішення про врахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “А”
На підприємстві працює 2 працівники із середньою заробітною платою — 6,2 тис. грн.
Таблиця даних на реалізацію вантажних транспортних послуг (код послуги відповідно до ДКПП — 49.41)
До Таблиці даних, поданої платником до ДПС, надано копії документів: товарно-транспортні накладні; платіжне доручення (без відмітки банку); договір перевезення; рахунок на оплату; акт надання послуг.
При цьому платником не надано пояснення, документи на транспортні засоби, штатний розпис. Разом з цим в Єдиному реєстрі податкових накладних відсутні зареєстровані податкові накладні на придбання ТОВ “А” транспортних засобів, послуг оренди вантажних автомобілів, послуг вантажних перевезень протягом звітного періоду.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “Г”
На підприємстві відсутні працівники. На балансі підприємства є склад, автомобіль та офіс. Платник виконує роботи з капітального ремонту будівель, розроблення проєктно-кошторисної документації, технічного обслуговування систем, надання інженерно-консультаційних послуг тощо. Зазначені роботи виконуються на замовлення підприємств комунальної власності.
Таблиця даних на реалізацію електромонтажних робіт, архітектурних послуг (коди послуг відповідно до ДКПП — 43.21, 71.11).
Слід зазначити, що платником у поясненнях вказано лише причини протермінування дозвільних документів платника.
Будь-які інші пояснення чи коментарі щодо наявності працівників, спеціального устаткування чи необхідності його використання відсутні.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “Н”
На підприємстві 7 працівників, середня зарплата — 7,2 тис. грн. Основні засоби — офіс.
Таблиці даних на реалізацію 699 кодів товарів, наприклад, ящиків, коробок картонних пакувальних.
До Таблиць даних, поданих платником до ДПС, надано пояснення, в якому відсутня інформація щодо наявності основних засобів для транспортування, зберігання товарів, наявності залишків ТМЦ, придбання логістичних послуг чи оренди приміщень.
При цьому ТОВ “Н”, відповідно до інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, не виписувало податкових накладних на реалізацію більшості товарів, коди яких зазначено в Таблицях даних.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “М”
На підприємстві 11 працівників, середня зарплата — 6,1 тис. грн.
Таблиця даних на виробництво ящиків, коробок картонних пакувальних (коди товарів відповідно до УКТ ЗЕД — 4819, 4821).
До Таблиці даних, поданої платником до ДПС, надано пояснення, в якому зазначено основних постачальників та покупців цих товарів. Відсутня інформація щодо наявності основних засобів для транспортування, зберігання товарів.
При цьому у ТОВ “М”, відповідно до інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, відсутні зареєстровані податкові накладні на придбання коробок та ящиків, картону, деревини та іншої сировини. Одночасно наявне придбання одягу вживаного, сумок жіночих, рушників та взуття у значних обсягах, без подальшої реалізації.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “З”
На підприємстві відсутні працівники.
Таблиця даних на реалізацію послуг, пов’язаних з лісівництвом та транспортних послуг (код послуги відповідно до ДКПП — 02.40, 49.41). Відсутні основні засоби.
Слід зазначити, що Таблиця даних платником заповнена неправильно — не заповнено колонку 2 (придбання товарів, робіт, послуг). До Таблиці даних не надано пояснення та будь-які документи.
При цьому платником не подавались до ДПС Повідомлення про оформлення працівників, відсутня податкова звітність.
Відповідно до інформації з Єдиного реєстру податкових накладних підприємство здійснює придбання лісових матеріалів (деревини) у ризикового контрагента та реалізацію цьому ж контрагенту послуг, пов’язаних з лісівництвом та транспортних послуг.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “С”
На підприємстві відсутні працівники, є лише директор та бухгалтер. На балансі лише офіс.
Таблиця даних на реалізацію будівельно-монтажних робіт (коди послуг відповідно до ДКПП — 43.99, 43.29).
До Таблиці даних, поданої платником до ДПС, не надано пояснення та будь-які документи. Під час виконання значних обсягів будівельних робіт відсутні наймані працівники (є лише директор та бухгалтер), придбання послуг від сторонніх організацій не прослідковується.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних:
ТОВ “В”
На підприємстві відсутні працівники, а також зареєстровані ПН на придбання та реалізацію будь-яких товарів (робіт, послуг). Відсутні відомості про земельні ділянки.
Таблиця даних на реалізацію зернових та олійних культур (коди товарів, відповідно до ДКПП —- 1001, 1003, 1005, 1206).
До Таблиці даних, поданої платником до ДПС, надано пояснення, в якому не обґрунтовано подання Таблиці та відсутня будь-яка інформація щодо здійснення фінансово-господарської діяльності.
При цьому ТОВ “В” не є платником єдиного податку 4 групи, не подає звітність за землю, у платника відсутні основні засоби (не подано до ДПС форму № 20-ОПП) та не зазначено їх наявність у поясненні.
Зважаючи на зазначене, Комісією колегіально було ухвалено рішення про неврахування Таблиці даних платника податку.