Поєднання статусу депутата місцевої ради та керівника виконавчого органу ради: відповіді на запитання представників ОМС
Експерти Програми USAID “ГОВЕРЛА” й далі надають відповіді на запитання представників органів місцевого самоврядування.
Чи може керівник виконавчого органу ради бути депутатом тієї-таки місцевої ради?
Згідно з підпунктами “б” і “в” п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України “Про запобігання корупції” (далі — Закон про запобігання корупції) суб’єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є депутати місцевих рад, посадові особи місцевого самоврядування.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 25 Закону про запобігання корупції встановлено обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності для зазначених вище осіб. Зокрема, цим особам заборонено проводити іншу оплачувану (окрім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики зі спорту) або підприємницьку діяльність, якщо іншого не передбачено Конституцією або законами України.
Водночас, частиною третьою ст. 25 цього-таки Закону визначено, що обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності не поширюються на депутатів місцевих рад (окрім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі).
Довідково: Національним агентством із питань запобігання корупції в роз’ясненні від 21.10.2022 р. зазначено, що згадане обмеження не поширюється на депутатів місцевої ради.
У Законі України “Про статус депутатів місцевих рад” закріплено вимоги щодо поєднання депутатської діяльності з виконанням виробничих або службових обов’язків.
Так, зокрема, ст. 6 цього Закону передбачено, що депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю. Депутат місцевої ради, обраний секретарем сільської, селищної, міської ради, головою, заступником голови районної, обласної, районної в місті ради, працює у відповідній раді на постійній основі й не може суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої в позаробочий час), провадити підприємницьку діяльність, одержувати від цього прибуток, якщо іншого не передбачено законом.
Важливо! Зазначені вище обмеження щодо здійснення однією і тією самою особою повноважень депутата місцевої ради та посадової особи місцевого самоврядування не є виключними.
Так, згідно із частиною третьою ст. 51 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (далі — Закон про МСУ) передбачається, що виконавчий комітет ради утворюється в складі, відповідно, сільського, селищного, міського голови, районної в місті ради — голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.
Довідково: Закон про МСУ не містить обов’язку, що всі керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради входять за посадою до складу виконавчого комітету. Тож на практиці під час формування складів виконавчих комітетів досить часто не всі керівники виконавчих органів ради є членами виконавчого комітету.
Водночас відповідно до частини дев’ятої ст. 51 Закону про МСУ визначено, що до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.
Отже, якщо керівник виконавчого органу ради — посадова особа місцевого самоврядування — є членом виконавчого комітету місцевої ради, він не може бути депутатом цієї місцевої ради і, навпаки, якщо керівник виконавчого органу ради — депутат цієї місцевої ради, то його включення до персонального складу виконавчого комітету слугує підставою для дострокового припинення повноважень депутата відповідної місцевої ради.
Джерело
Проєкт USAID “ГОВЕРЛА”