-
Сповіщення: Додаток до № 54 за 2023 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Податкові зміни: як вплине на громади Закон № 3050
Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно” № 3050 (далі — Закон № 3050) затверджено 11.04.2023 р., а чинності він набрав 06.05.2023 р.
Основні питання,
які вирішує Закон № 3050
Механізм визначення Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Зазначений Перелік тепер може застосовуватися під час визначення особливостей справляння податків і зборів на відповідних територіях (роз’яснення ДПС).
Не застосування обмеження щодо встановлення індивідуальних пільгових ставок місцевих податків та зборів для певних юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців і фізичних осіб або звільнення їх від сплати таких податків та зборів. Такі обмеження не застосовні до рішень, які ухвалюють на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Можливість надання податкових пільг, встановлення нижчих (індивідуальних) ставок щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за об’єкти житлової/нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням (відповідно) та підлягають відновленню через здійснення поточного ремонту.
Не застосування регуляторних процедур до рішень щодо встановлення ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів та/або рішень про внесення змін до таких рішень.
Врегулювання встановлення місцевих податків та/або зборів та/або надання податкових пільг з їх сплати на територіях, де тимчасово не здійснюють своїх повноважень органи місцевого самоврядування. На таких територіях рішення мають право ухвалювати відповідні військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації.
Нижче — докладніше щодо деяких питань, які мають вплив на місцеве самоврядування та функціонування територіальних громад.
Визначення переліку територій
Одним із питань, яке вирішує Закон № 3050, є зміна механізму визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі — Перелік територій).
Раніше, відповідно до внесених змін до ПКУ (Законом від 15.03.2022 р. № 2120-ІХ), зазначалося, що такий Перелік територій визначав саме КМУ, а ДПС оприлюднювала роз’яснення , що розроблений на виконання постанови № 1364 та затверджений Мінреінтеграції Перелік територій, не може застосовуватися для оподаткування, оскільки, згідно з ПКУ, визначальною умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, встановлений саме КМУ.
Але тепер, згідно із Законом № 3050, Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
І такий порядок уже затверджено постановою КМУ від 06.12.2022 р. № 1364. Зокрема, пунктом 1 постанови № 1364 визначено, що зазначений перелік територій затверджує Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Також визначено критерії, вимоги до формату територій, за якими ці території відображають у переліку, та затверджено форму переліку територій.
Зважаючи на викладене, в розумінні Закону № 3050 постанова № 1364 може вважатися такою, що встановила порядок визначення Переліку територій, а сам Перелік територій затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 р. № 309.
Ухвалення рішень про встановлення місцевих податків та зборів
1. Відповідним ВА та ВЦА надано право ухвалювати рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та/або надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, передбаченому ПКУ для сільських, селищних, міських рад. Таке право надано на період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні на територіях, де тимчасово не здійснюють своїх повноважень відповідні сільські, селищні, міські ради (п. 12.3 ст. 12).
2. У деяких випадках дозволено встановлення індивідуальних податкових пільг, а саме: сільські, селищні, міські ради, ВА та ВЦА можуть ухвалювати рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень. Ухвалення таких рішень обов’язкове на кожний календарний рік окремо за умови наявності відповідних заяв платників податків та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
Інформацію про ухвалення зазначених рішень надають контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок в електронному вигляді в порядку та за формою, затвердженими КМУ, протягом 10 календарних днів із дня затвердження відповідного рішення з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких ухвалено відповідне рішення.
Примітка: Законом № 3050 зазначено щодо ухвалення ОМС, ВА та ВЦА рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок). Тут варто звернути увагу, що норми Закону № 3050 не містять деталізації, щодо яких саме податків/зборів встановлено пільгу. Тому, на нашу думку (або цей нюанс потребує додаткового роз’яснення ДПС), у рішеннях про встановлення пільг варто саме так і зазначати, як передбачено в ПКУ (зі змінами, внесеними Законом № 3050). Адже ухвалення таких рішень впливатиме і на оподаткування іншими податками (а це, наприклад, єдиний податок для платників четвертої групи, мінімальне податкове зобов’язання, екологічний податок), щодо яких ОМС, ВА та ВЦА не наділено повноваженнями щодо встановлення пільг, ставок.
Але це не стосується податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, адже у відповідних статтях ПКУ чітко зазначено про пільгу саме щодо цього податку.
3. Тимчасово, на період дії воєнного стану на території України до 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, до рішень сільських, селищних, міських рад, ВА або ВЦА про встановлення ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовують вимог:
- деяких норм ПКУ (пп. 4.1.9 п. 4.1 та п. 4.5 ст. 4, пп. пп. 12.3.3, 12.3.4 і 12.3.7 п. 12.3, пп. 12.4.3 п. 12.4 та п. 12.5 ст. 12);
- державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності;
- оприлюднення проєктів рішень не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою затвердження;
- Закону про державну допомогу суб’єктам господарювання.
Аналізуючи певні норми ПКУ, вимоги яких не застосовують до рішень ОМС, ВА або ВЦА про встановлення ставок та пільг із місцевих податків та/або зборів (рішень про внесення змін до таких рішень), можна зробити висновок, що ухвалення таких рішень можливо впродовж бюджетного року, зважаючи на потребу мешканців громади та реагування на ситуації, які можуть виникнути (наприклад, пошкодження майна, потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами).
Плата за землю (земельний податок
та орендна плата за землю)
Законом № 3050 врегульовано надання пільг щодо земельних ділянок, які:
1) розташовані на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих російською федерацією;
2) забруднені вибухонебезпечними предметами;
3) потенційно забруднені вибухонебезпечними предметами;
4) перебувають у консервації.
У першому та другому випадках це загальнодержавні пільги (чітко визначені нормами ПКУ, зі змінами), а в третьому випадку пільгу надають у разі ухвалення ОМС, ВА або ВЦА рішення про встановлення податкових пільг (за заявою платника).
До затвердження Закону № 3050 плату за землю на таких територіях не нараховували та не сплачували за 2022 рік (для юридичних осіб — з 1 березня до 31 грудня 2022 р.) до 31 грудня року, що настає за тим, в якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан. Тепер Закон № 3050 скоротив цей термін (що зменшить втрати місцевих бюджетів). Плати не сплачують за 2022 рік (для юридичних осіб — із 1 березня до 31 грудня 2022 р.), а з 1 січня 2023 року — у термін до останнього числа місяця, в якому завершено активні бойові дії, тимчасова окупація на відповідній території або земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами, визнають придатними для використання.
Органи місцевого самоврядування, ВА або ВЦА можуть ухвалювати рішення про надання пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платників про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок). Ці рішення належить ухвалювати на кожний календарний рік окремо за умови наявності відповідних заяв платників податків та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року. Тут треба звернути увагу на термін дії такої пільги, адже він може відрізнятися від того, який зазначатиметься в рішенні ОМС, ВА або ВЦА. Так, термін дії такої пільги закінчується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше:
- останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до ухваленого рішення (у т.ч. з урахуванням змін, внесених до такого рішення);
- дата скасування відповідного рішення;
- дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання (впродовж цього періоду вже застосовується загальнодержавна пільга).
Тут одним із питань, яке потребує додаткового роз’яснення, є визначення підстав для ОМС, ВА та ВЦА вважати земельні ділянки непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (крім заяви платника). Адже чітко цієї норми в Законі № 3050 не зазначено. Судячи з норм Закону № 3050, період, коли землі можуть вважатися потенційно небезпечними, є період із моменту, в якому завершено активні бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території (і ці території містяться в Переліку територій, затвердженому Мінреінтеграції), і до початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності. Проте немає визначення щодо інших територій, на яких не велися активні бойові дії або не було тимчасової окупації, чи можуть вони відповідати критеріям можливості визнання на таких територіях земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та права ОМС, ВА або ВЦА ухвалювати рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів.
Щодо земель, які перебувають у консервації, земельного податку не нараховують та не сплачують за період із першого числа місяця, в якому органом місцевого самоврядуванням ухвалено рішення про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельної ділянки, до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями Державного земельного кадастру.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Законом № 3050 врегульовано та уточнено надання пільг щодо об’єктів нерухомості, які:
1) розташовано на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України. Законом № 3050 передбачено можливість відновлення нарахування та сплати податку, що поновить надходження податку до місцевих бюджетів. Так, починаючи з 1 січня 2023 року, податок не нараховують та не сплачують за період із першого числа місяця, в якому визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території (примітка: відновлення стане можливим, якщо майно не буде знищено або значно пошкоджено, адже воно відповідатиме наступним двом категоріям);
2) знищено внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, дані про знищення яких внесено до Реєстру майна;
3) пошкоджено (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України), дані про пошкодження яких внесено до Реєстру майна. Законом № 3050 передбачено можливість відновлення нарахування та сплати податку, що поновить надходження податку до місцевих бюджетів. Так, нарахування та сплата податку щодо таких об’єктів нерухомого майна відновлюється починаючи з місяця, що настає за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти нерухомості капітально відремонтовано, реконструйовано, реставровано та визнано придатними для проживання (житлова нерухомість) або для використання за цільовим призначенням (нежитлова нерухомість).
Примітка: щодо об’єктів майна, зазначених у пунктах 2 і 3, то в попередній редакції ПКУ містилася норма щодо об’єктів житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, проте не зазначалося щодо відновлення оподаткування такого майна. Порядок визнання об’єктів житлової нерухомості такими, що непридатні для проживання, мав визначатися КМУ.
Пільги щодо об’єктів нерухомості, які розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, знищені/пошкоджені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, є загальнодержавними, що не потребує ухвалення рішень органами місцевого самоврядування, ВА чи ВЦА.
Однак Закон № 3050, окрім загальнодержавних пільг з податку на нерухомість, надає право органам місцевого самоврядування, ВА та ВЦА затверджувати додаткові пільги.
Така можливість стосується об’єктів житлової/нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням (відповідно) та підлягають відновленню через здійснення поточного ремонту. Сільські, селищні, міські ради, ВА або ВЦА мають право:
- встановлювати ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в розмірі, меншому за розмір податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території;
- звільняти від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
До таких рішень та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимоги:
- деяких норм ПКУ (пп. 4.1.9 п. 4.1 та п. 4.5 ст. 4, пп. пп. 12.3.3, 12.3.4 і 12.3.7 п. 12.3, пп. 12.4.3 п. 12.4 та п. 12.5 ст. 12);
- державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності;
- оприлюднення проєктів рішень не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою затвердження;
- Закону про державну допомогу суб’єктам господарювання.
ОМС, ВА або ВЦА зобов’язані щокварталу в 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам за місцем розташування об’єкта нерухомого майна станом на перше число відповідного кварталу копії таких рішень.
Єдиний податок для платників четвертої групи
Законом № 3050 передбачено загальнодержавну пільгу для платників єдиного податку четвертої групи за площі земельних ділянок, що:
- перебувають у консервації (на період консервації);
- забруднені вибухонебезпечними предметами (на період, коли земельні ділянки забруднено вибухонебезпечними предметами);
- непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (визначається як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата ухвалення ОМС, ВА або ВЦА рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та зборів відповідно до ухваленого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, або дата визнання земельної ділянки придатною для використання).
Також тимчасово, з 1 березня 2022 року, не нараховують та не сплачують єдиний податок четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому в користування, у тому числі на умовах оренди, в податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовано такі сільськогосподарські угіддя та/або землі водного фонду, ведуться бойові дії або території тимчасово окуповано збройними формуваннями російської федерації, до дати завершення на таких територіях активних бойових дій або тимчасової окупації Російською Федерацією. Але ця норма не поширюється на земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії або тимчасова окупація російською федерацією завершена до 1 травня 2022 р.
Мінімальне податкове зобов’язання
Щодо мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) уточнено норму щодо терміну його ненарахування та несплати: МПЗ для земельних ділянок, земельних часток (паїв), за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або єдиний податок четвертої групи, що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або щодо яких ухвалено рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не розраховують за період, за який не визначається плата за землю або єдиний податок четвертої групи.
Загальний висновок
У цілому, Закон № 3050 — позитивний для місцевого самоврядування й уможливлює більш чітке врегулювання законодавчих норм та більш оперативне ухвалення управлінських рішень з огляду на поточну ситуацію в територіальних громадах.
Яніна КАЗЮК, координатор проєктів
Центру політико-правових реформ
із питань фінансового права
та місцевого самоврядування
Цю публікацію підготовлено Центром політики правових реформ за підтримки Європейського Союзу та його держав-членів — Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її/його авторів та вжодне не може сприйматися як такий, що відображає погляди Програми “U-LEAD з Європою”, Уряду України, Європейського Союзу та його держав-членів — Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії.