Методологічні рекомендації щодо розрахунку ринкової (референтної) ставки та грошового еквіваленту державної допомоги
Для розрахунку суми державної допомоги у формі гарантії потрібно порівняти ринкову (референтну) відсоткову ставку за кредитом, яку б сплачувало підприємство без гарантії, та фактичну відсоткову ставку, отриману шляхом застосування державної гарантії, з урахуванням будь-яких комісій, сплачених за гарантію. Тобто елемент державної допомоги полягатиме в різниці між ринковою ціною наданої гарантії та фактичною ціною, встановленою для такої гарантії. Якщо ринкові ціни для відповідних гарантій недоступні, елемент допомоги розраховується як для гарантованої позики на основі різниці між ринковою відсотковою ставкою для аналогічної негарантованої позики для цього позичальника та фактичною відсотковою ставкою, яка передбачена позичальнику для гарантованої позики, з урахуванням плати за гарантію. Якщо ринкова ставка для позики недоступна, замість неї використовується референтна ставка, яка відображає ринковий рівень ставки для кожного окремого позичальника.
Для розрахунку ринкової (референтної) відсоткової ставки за кредитом, яку б сплачувало підприємство без гарантії, Комітет застосовує один із підходів, установлених Європейською комісією в Повідомленні Комісії про перегляд методу встановлення референтних ставок та облікових ставок (2008/C 14/02) (далі – Повідомлення щодо референтної ставки).
Аналізуючи Повідомлення щодо референтної ставки, можна виокремити таку формулу визначення ринкової (референтної) ставки:
Ринкова (референтна) ставка = базова ставка + маржа
Відповідно до Повідомлення щодо ринкової (референтної) ставки, за загальним правилом базова ставка повинна ґрунтуватися на однорічних ставках грошового кредиту (1-річний IBOR). Разом із тим Європейська комісія залишає за собою право використовувати коротші або довші терміни погашення, адаптовані до певних випадків.
Базова ставка за кредитами в євро може1 розраховуватися на основі українського індексу ставок за депозитами фізичних осіб (UIRD 12M), який розміщено за таким посиланням.
Український індекс ставок за депозитами фізичних осіб на 20.02.2023 (% річних)
Гривня | Долар | Евро | |
3 місяці | 11,50 | 0,35 | 0,09 |
6 місяців | 12,92 | 0,50 | 0,18 |
9 місяців | 12,41 | 0,67 | 0,25 |
12 місяців | 13,51 | 0,84 | 0,22 |
Якщо така однорічна ставка недоступна, може бути застосована інша основа для розрахунку, а саме базова ставка за кредитами на основі індексу ставок фізичних осіб за депозитами (UIRD), за версією агентства “Thomson Reuters”.
Відповідно до Повідомлення щодо ринкової (референтної) ставки маржа встановлюється залежно від двох факторів:
- рейтинг відповідного суб’єкта господарювання;
- рівень запропонованої застави.
Маржа позики в базисних пунктах | |||
Рейтингова категорія | Рівень забезпечення | ||
Високий | Стандартний | Низький | |
Відмінний (AAA-A) | 60 | 75 | 100 |
Добрий (BBB) | 75 | 100 | 220 |
Задовільний (BB) | 100 | 220 | 400 |
Слабкий (B) | 220 | 400 | 650 |
Збитковий/ фінансові труднощі (CCC і нижче) | 400 | 650 | 1000 |
Зазвичай, у разі надання кредиту чи позики підприємствам принаймні із задовільним рейтингом і високим чи стандартним рівнем забезпечення застави, до базової ставки додається 100 базисних пунктів. У разі якщо позичальники не мають кредитної історії або рейтингу на основі балансового підходу (наприклад, певні компанії спеціального призначення або компанії-початківці), базову ставку слід збільшити принаймні на 400 базисних пунктів (залежно від рівня застави). Разом із тим маржа для таких підприємств ніколи не може бути нижчою за ту, яка була б застосована до материнської компанії. Зазначені вище показники маржі можуть час від часу переглядатися з урахуванням ситуації на ринку.
Рейтинги не потрібно отримувати від певних рейтингових агентств, однаково прийнятними є національні рейтингові системи або рейтингові системи, які використовуються банками для відображення рівня дефолту.
Після встановлення ринкової (референтної) ставки та фактичної відсоткової ставки для гарантованої позики може бути встановлено, чи наявний елемент державної допомоги:
Елемент державної допомоги = ринкова (референтна) ставка – фактична відсоткова ставка для гарантованої позики
Якщо ринкова відсоткова ставка без гарантії вища відсоткової ставки за кредитом, таке фінансування надаватиме переваги отримувачу гарантії, а отже, міститиме ознаки державної допомоги.
З метою перевірки дотримання максимально допустимого розміру державної допомоги та встановлення інтенсивності такої державної допомоги необхідно розрахувати приведену (поточну) вартість грошового еквіваленту державної допомоги, з урахуванням дисконтування за весь період надання державної допомоги.
Грошовий еквівалент державної допомоги у формі гарантії розраховується з урахуванням ринкової ставки, фактичної відсоткової ставки для гарантованої позики, тривалості кредиту та ставки дисконтування:
де:
GGE – приведена (поточна) вартість грошового еквіваленту державної допомоги;
Q1 – різниця між референтною ставкою та фактичною ставкою, помножена на непогашений кредит у перший рік;
Q2 – різниця між референтною ставкою та фактичною ставкою, помножена на непогашений кредит на другий рік;
Q3 – різниця між референтною ставкою та фактичною ставкою, помножена на непогашений кредит на третій рік;
Qn – різниця між референтною ставкою та фактичною ставкою, помножена на непогашений кредит у n році;
i – ставка дисконтування.
Для визначення ставки дисконтування застосовується базова ставка, яка збільшена на фіксовану маржу в 100 базисних пунктах (1 %).
Ставка дисконтування = базова ставка + 100 базисних пунктів (1 %)
Спрощений метод розрахунку грошового
еквіваленту державної допомоги для незначної державної допомоги
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 1 Закону незначна державна допомога – державна допомога одному суб›єкту господарювання, сукупний розмір якої незалежно від її форми та джерел не перевищує за будь-який трирічний період суму, еквівалентну 200 тисячам євро, визначену за офіційним валютним курсом, встановленим Національним банком України, що діяв на останній день фінансового року.
В частині шостій статті 4 Регламенту Комісії (ЄС) N 1407/2013 від 18 грудня 2013 року про застосування статей 107 і 108 Договору про функціонування Європейського Союзу до допомоги de minimis наведені умови, за яких допомога у формі гарантій вважається незначною державною допомогою.
Грошовий еквівалент незначної державної допомоги, що надається у формі гарантії, повинен розраховуватися шляхом застосування спрощеного методу. Спрощений метод розрахунку грошового елементу може бути застосований у разі, якщо отримувача державної допомоги не визнано банкрутом відповідно до процедури, передбаченої Кодексом України з процедур банкрутства, та стосовно нього не порушено справу про банкрутство. У випадку великих підприємств отримувач державної допомоги повинен перебувати в ситуації, порівняній з кредитним рейтингом принаймні B-.
Грошовий еквівалент становить 200000 євро за умови, що гарантія не перевищує 80 % основного кредиту та:
- гарантована сума становить 1500000 євро (або 750000 євро для суб›єктів господарювання, які займаються вантажними автомобільними перевезеннями), а тривалість гарантії становить 5 років;
- гарантована сума становить 750000 євро (або 375000 євро для суб›єктів господарювання, які займаються вантажними автомобільними перевезеннями), а тривалість гарантії становить 10 років.
Джерело:
Портал “Децентралізація”
#МісцевеСамоврядування, #ДержавнаДопомога, #розрахунки