-
Сповіщення: Увесь № 14 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Практичні аспекти застосування РРО/ПРРО
Сьогодні у більшості платників на вустах все, що пов’язане з використанням РРО/ПРРО. Тож хочемо з’ясувати деякі аспекти, щоби наші читачі були максимально поінформованими як щодо своїх обов’язків, так і щодо власних прав. Наш співрозмовник — начальник відділу фактичних перевірок ГУ ДПС у Вінницькій області Роман Насадюк.
Роман Насадюк —
начальник відділу фактичних перевірок
ГУ ДПС у Вінницькій області
Пане Романе, насамперед нагадайте читачам, хто саме з платників зобов’язаний використовувати РРО/ПРРО?
Р. Н.: На сьогодні всі суб’єкти господарювання в разі продажу товарів або надання послуг за готівку (окрім підприємців, які перебувають на 1 групі єдиного податку) зобов’язані проводити розрахунки через РРО та/або ПРРО й надавати споживачам розрахункові документи встановленої форми та змісту.
Чи є якісь обмеження щодо марки та типу РРО/ПРРО для певних категорій платників?
Р. Н.: Для більшості платників немає жодних обмежень. Вони самостійно обирають модель та тип РРО/ПРРО, який найбільше підходить для їх виду діяльності. Єдине обмеження є для торгівців пальним, яким заборонено використовувати у своїй діяльності програмні РРО.
Як податкова допомагає бізнесу дотримуватися вимог законодавства щодо застосування РРО?
Р. Н.: Насамперед податкова служба намагається донести до платників податків інформацію щодо їх обов’язків. Для цього використовуються всі можливі ресурси, методи та способи проведення роз’яснювальних заходів різного характеру, наприклад, це: семінари, оф- та онлайн-консультації, практична допомога платникам щодо встановлення програмного продукту від ДПС, розповсюдження різного виду друкованої продукції з роз’яснювальними матеріалами, надання індивідуальних консультацій безпосередньо на робочих місцях суб’єктів господарювання, публікації та виступи в ЗМІ та соціальних мережах. І це неповний перелік тієї роботи, яку активно проводять наші працівники протягом другої половини минулого року та в січні цього року. Водночас ми виходимо і на перевірки до тих платників, які, скажімо так, потрапили до ризикової групи.
Окрім того, користуючись нагодою, хочу нагадати, що на вебпорталі ДПС функціонує розділ “Онлайн-навчання”, в якому зібрано корисну для платників інформацію щодо оподаткування.
За якими ризиками відбувається відбір платника для його перевірки?
Р. Н.: Особлива увага приділяється насамперед тим платникам, які не забезпечили на цей час використання у своїй діяльності РРО та/або ПРРО, а також тим, хто провів реєстрацію, але всіляко ухиляється від застосування таких видів обліку.
Які документи мають бути в перевіряльників?
Р. Н.: Перевіряльник може взятися за перевірку в разі наявності копії наказу на перевірку, направлення на перевірку та службового посвідчення.
Як часто можуть проводитися перевірки в одного і того самого суб’єкта господарювання?
Р. Н.: Перевірка щодо дотримання норм використання РРО/ПРРО називається фактичною. На сьогодні Податковим кодексом України не передбачено періодичності проведення таких перевірок. Отже, чим менше суб’єкт господарювання допускає порушень законодавства, тим менше наражає себе на такі перевірки.
Чи є найбільш ризикова сфера діяльності?
Р. Н.: Під час війни для країни важлива кожна сплачена до бюджету гривня, тому нині в полі зору податкової служби усі сфери діяльності, а також ті платники, які ухиляються від оподаткування.
Чи є в податковій підрозділ, який допомагає платнику як зі встановленням, так і розумінням певних тонкощів у разі використання таких РРО/ПРРО?
Р. Н.: Так, у податковій є підрозділи, які завжди допоможуть платнику як із реєстрацією, так і з питаннями щодо застосування РРО/ПРРО. Спеціально для цього працюють телефони “гарячих ліній”. Окрім того, підприємці мають можливість отримати консультації щодо тих чи інших питань у приміщеннях Центрів обслуговування платників податків, які функціонують при всіх ДПІ.
Сьогодні неабияку увагу приділяють контролю інтернет-торгівлі. Чи виявлялися такі порушники у вашій області?
Р. Н.: Дійсно, на сьогодні інтернет-торгівля є однією з найризикованіших сфер діяльності. Тому частка проведених фактичних перевірок цього виду діяльності є досить вагомою.
На жаль, і в нашій області, і в інших областях цей вид торгівлі має своїх порушників. Ми їх виявляємо та притягуємо до відповідальності.
Яка відповідальність встановлена законодавством для порушників?
Р. Н.: Скажімо, за незастосування РРО/ПРРО, невидачу розрахункового документа або видачу його на неповну суму покупки, якщо таке порушення було допущено вперше, застосовуватиметься штраф у розмірі від 25% вартості проданих із порушенням товарів/послуг, а за кожне наступне порушення — до 150%, відповідно.
Чи оскаржують платники податків нараховані суми штрафів? Якщо так, то який механізм такого оскарження?
Р. Н.: У кожного платника податків, без сумніву, є право на оскарження рішень, які виносить податкова. Механізм такого оскарження передбачено ст. 56 Податкового кодексу України.
Ваші побажання нашим читачам?
Р. Н.: Хотілося б вкотре закликати суб’єктів господарювання дотримуватися чинного законодавства, адже норми обов’язкового використання РРО/ПРРО сприяють збільшенню надходжень до Державного бюджету України, посиленню захисту прав споживачів та створенню рівних і цивілізованих умов ведення бізнесу. А також дякуємо сумлінним платникам податків, які, поповнюючи державну скарбницю, сприяють перемозі України в боротьбі із загарбником!
Ексклюзивне інтерв’ю Романа Насадюка —
начальника відділу фактичних перевірок ГУ ДПС у Вінницькій області
головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк
#РРО, #ПРРО, #інтерв’ю, #перевірки, #відповідальність