-
Сповіщення: Увесь № 26 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Електронні сервіси податкової — для комфорту бізнесу (Інтерв’ю з в.о. начальника Головного управління ДПС у Рівненській області Андрієм Троцком)
Електронні сервіси податкової — для комфорту бізнесу
Діджиталізація — ключовий тренд останніх років. Маючи смартфон та доступ до інтернету, кожен має змогу надавати й отримувати послуги через онлайн-сервіси без посередників, створювати бізнес, реалізовувати свій творчий потенціал та дистанційно комунікувати з державними структурами, отримувати послуги з будь-якого місця та в будь-який час. Які переваги та додаткові можливості отримують бізнес та громадяни, використовуючи електронний формат взаємодії з податковою службою, та як цифровізація спрощує цей процес? Дізнаємося у розмові з в.о. начальника Головного управління ДПС у Рівненській області Андрієм Троцком.
Андрій Троцко —
в.о. начальника Головного управління ДПС
у Рівненській області
Розкажіть, будь ласка, наскільки робота податкової переведена в електронний формат?
А. Т.: Цифровізація є безумовним драйвером розвитку сучасного суспільства та надає безліч переваг як для бізнесу й ринку праці, так і для зростання економіки загалом. Сьогодні споживачами цифрових технологій є усі — держава, бізнес, громадяни. А для платників податків вона необхідна насамперед у процесі роботи з державними структурами, коли взаємодія з людиною — мінімальна.
Беззаперечно, що розвиток цифрових технологій спричинив докорінні зміни в податковій сфері: починаючи від етапу реєстрації платника, нарахування й сплати податків, та завершуючи отриманням будь-якої адмінпослуги чи інформаційної підтримки. Сьогодні, поєднуючи різні дані, використовуючи інтернет, смартфони, ПК, планшети тощо, платники отримують принципово нові сервіси, які спрощують ведення бізнесу, знижують витрати і пришвидшують отримання необхідної інформації.
Ще під час COVID-19 усі переглянули свої стратегічні пріоритети на користь цифрової трансформації. І зараз, коли у країні триває війна, дистанційна взаємодія дозволяє вирішувати чимало питань, з якими зіткнулися платники податків. Можна сказати, що смартфон став головним пристроєм для українських інтернет-користувачів будь-якого віку.
Більшість податкових послуг на сьогодні переведені в онлайн-формат. І сервіси, що нещодавно були лише в проєктах, є реальністю. Тут можна навести безліч прикладів: програмні РРО, заповнення декларації про доходи в смартфоні, отримання інформаційних повідомлень на власний гаджет, перевірка бізнес-партнерів, проведення онлайн-звірки щодо податкових платежів тощо.
До речі, якщо говорити про РРО “в смартфоні”, то більшість платників Рівненщини використовують саме програмні РРО. Кількість зареєстрованих новітніх реєстраторів становить майже 13 тисяч одиниць. Це 66 % від загальної кількості реєстраторів розрахункових операцій, що використовують суб’єкти господарювання області. Заразом платники надають перевагу використанню безкоштовного ПРРО від ДПС завдяки його зручності в експлуатації та достатньому функціоналу.
Скільки сервісів бізнес і громадяни можуть знайти в Електронному кабінеті платника?
А. Т.: Зручність, оперативність, економічність — це ті критерії, які закладено в основу електронних сервісів, що стали надійними помічниками в отриманні важливої інформації як суб’єктами господарювання, так і пересічними громадянами. Без жодної реєстрації, без необхідності відвідування Центрів обслуговування платників, що під час щоденних повітряних тривог є дуже важливим, кожен користувач може отримати необхідну й корисну саме для нього інформацію з питань оподаткування. І переважну частину сервісів представники бізнесу та мешканці регіону отримують в Електронному кабінеті платника. Він, зокрема, надає можливість листуватися з органами ДПС, подавати і вести звітність, отримувати довідки та витяги, інформацію з реєстрів, підключати програмні РРО, зареєструвати єдиний рахунок для сплати податків та багато іншого. Цей сервіс постійно удосконалюється, додаються нові послуги й можливості. “Електронний кабінет” працює цілодобово та без жодного додаткового програмного забезпечення.
На сьогодні переважна кількість платників Рівненщини використовує саме дистанційний формат подання звітності: майже 98% поданих звітів надійшло в електронному вигляді.
Окремо хочу звернути увагу, що норми законодавства дають можливість платникам податків — юридичним особам, фізичним особам — підприємцям та громадянам листуватися з податковою через Електронний кабінет. Для цього необхідно лише надіслати відповідну заяву про бажання отримувати документи в такому форматі. Як результат — платники отримують економію часу та ресурсів.
Чи можуть електронні ресурси податкової допомогти дізнаватися про зміни в законодавстві?
А. Т.: Рекомендую платникам користуватися Загальнодоступним інформаційно-довідковим ресурсом, де можна знайти “Запитання-відповіді” щодо роз’яснення податкового законодавства, “Нормативні та інформаційні документи”, “Останні зміни в законодавстві”, “Податковий календар”.
Також користуються популярністю серед платників такі електронні сервіси, як: “Дізнайся більше про свого бізнес-партнера”, за допомогою якого можна перевірити потенційних бізнес-партнерів щодо сумлінності сплати податків до бюджету; “Кваліфікований надавач електронних довірчих послуг” для отримання безкоштовного кваліфікованого електронного підпису; Інформація з реєстрів: про взяття на облік платників страхувальників, платників єдиного податку, платників ПДВ тощо.
Хочу звернути увагу платників на такі сервіси, як-от: “Онлайн-навчання”, де розміщено онлайн-уроки, інформаційні та презентаційні матеріали щодо податків, їх сплати й подання звітності, та “Декларування громадян”. Наразі триває кампанія декларування доходів, отриманих громадянами у 2023 році. Тож сервіс предзаповнення декларації за допомогою простих кроків пропонує: обравши тільки період, отримати інформацію про доходи та сплачені податки; пройти анкетування (зазначивши категорію платника та вид доходу); перевірити заповнену згідно з даними ДПС декларацію, у разі необхідності додати інформацію та додатки. Цим сервісом можуть скористатись як фізичні особи-підприємці, які обрали загальну систему оподаткування, громадяни, котрі здійснюють незалежну професійну діяльність, так і громадяни, зокрема, ті, які заявляють право на податкову знижку.
Один із трендів сучасності — застосунки для смартфонів. Що в цьому напрямі зробила податкова?
А. Т.: Для реалізації стратегії цифрової трансформації в податковій сфері ДПС розроблено низку ефективних сервісів у мобільних застосунках, що відображають сучасні потреби платників податків. Одним із таких сервісів є “InfoTAX”, який надає можливість отримувати різноманітну інформацію за допомогою месенджерів Telegram та Viber. Із використанням такого сервісу платники можуть отримувати: push-повідомлення; реєстраційні та облікові дані; витяги з відповідних реєстрів; інформацію в частині розрахунків за податками й платежами; результати опрацювання документів; терміни сплати податків і подання звітності; дані щодо виникнення податкового боргу та ймовірності виникнення заборгованості у разі несвоєчасної сплати податків.
Також окремо зазначу зручність нового мобільного застосунку для отримання електронних сервісів ДПС — “Моя податкова”, який доступний користувачам смартфонів на платформі Android та iOS. У розділах цього застосунку платник може побачити: адресу реєстрації та фактичне місце проживання; об’єкти оподаткування; обов’язок сплатити суму грошового зобов’язання; стан розрахунків із бюджетом, а також надіслати запит на отримання відомостей про суми виплачених доходів; подати декларацію про майновий стан і доходи (податкова знижка), та отримати доступ до відомостей із Державного реєстру фізичних осіб — платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків; інформації з ДРФО про джерела/суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку та військового збору; листів контролюючого органу.
Мобільні застосунки постійно удосконалюються та доповнюються новими можливостями. Тож кожен, хто цінує свій час та хоче отримати легкий і прозорий сервіс податкового адміністрування, може приєднатися до користувачів цих зручних сервісів.
Чи доступні сервіси ДПС на порталі Дія?
А. Т.: В умовах війни податкова служба продовжує активно працювати над розвитком електронних сервісів для платників податків. Зокрема, ДПС тісно співпрацює з Міністерством цифрової трансформації з питань цифровізації послуг для платників. Завдяки спільній роботі Мінцифри та ДПС низка податкових сервісів доступна фізичним особам на порталі та в застосунку Дія, де платники можуть: отримати інформацію про свої податкові дані та стан розрахунків із бюджетом, за допомогою послуги єМалятко при реєстрації народження дитини замовити реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків; за допомогою послуги ID-14 замовити ID-картку з номером картки платника податку; подати декларації та сплатити податки для ФОПів-спрощенців, переглянути раніше подані декларації, отримати відомості з Державного реєстру фізичних осіб про виплачені доходи та утримані з них податки.
Також для бізнесу у Дії доступні такі сервіси: реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту та обрання системи оподаткування (реєстрація платників ПДВ та єдиного податку або зарахування неприбуткового підприємства до Реєстру неприбуткових установ та організацій); подання заяви на резидентство в Дія.City — спеціальному правовому режимі для IT-індустрії; автоматична реєстрація ФОПа та обрання загальної чи спрощеної системи оподаткування; внесення змін про ФОПа (зокрема, щодо громадянства, видів економічної діяльності, контактної інформації фізичної особи-підприємця); подання онлайн-форми заяви на закриття ФОПа. Підписана заява автоматично надсилається до реєстратора, інформація про закриття надсилається до податкової служби.
Окрім того, через сервіс Дія та Електронний кабінет можна зареєструватися в Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації.
Тож сучасні ІТ-технології та розвиток онлайн-сервісів надають платникам можливість обирати найзручніший формат свого спілкування з державними органами та не звертатися безпосередньо до податкової служби за одержанням адміністративних і сервісних послуг.
А наскільки доступне спілкування між податковою та платником податків у цифровому режимі?
А. Т.: Податкова — це клієнтоорієнтований сервіс, спрямований на те, аби забезпечити максимально просту діяльність для сумлінних платників, а для шахраїв — зробити її неможливою. Тому тут на першому плані саме електронні послуги, адже стимулювання добровільної сплати податків неможливе без зручного процесу звітування та сплати платежів. І збільшення числа охочих розпочати власну справу, а на Рівненщині лише за останній рік їх кількість збільшилася більше як на 3,2 тисяч суб’єктів господарювання, підтверджує, що застосування сучасних інформаційних систем і технологій у галузі оподаткування забезпечує якісно новий рівень надання послуг платникам, коли сплачувати податки легко й зручно, а отримувати електронні послуги — просто та комфортно.
В умовах воєнного стану бізнес продовжує працювати, забезпечує робочі місця та сплачує податки. І платникам, як ніколи, важливо володіти актуальною податковою інформацією щодо змін у законодавстві та сервісних можливостей податкової. Зрозуміло, що найбільш оперативним джерелом інформації є інтернет. Платники мають можливість щоденно ознайомлюватися із роз’яснювальними та інформаційними матеріалами на таких інформаційних платформах, як-от: вебпортал ДПС України, субсайт Головного управління ДПС у Рівненській області, сторінки ДПС України та ГУ ДПС в області у соціальній мережі Facebook, на YouTube та Telegram-каналах. А фахівці Центрів обслуговування нададуть практичну допомогу в опануванні роботи з електронними сервісами.
Головне платники визнали, що діджитал — це єдиний можливий спосіб швидко отримувати інформацію, комунікувати та взагалі існувати. Отже, вихід один — ставати цифровими.
Ексклюзивне інтерв’ю Андрія Троцка —
в.о. начальника Головного управління ДПС у Рівненській області —
головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік”
Зої Слободянюк
#інтерв’ю, #бізнес, #діджиталізація