Особливості нарахування та виплати лікарняних (Інтерв’ю з начальницею відділу перевірки правильності розрахунку розміру страхових виплат у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг ГУ ПФУ у Вінницькій області Іриною Палій)
Щоденно до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області надходять звернення від страхувальників — як письмові, так і за телефонами контакт-центру, гарячої лінії щодо роз’яснень з питань соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності. Порушують питання застосування норм законодавства в частині права на страхову виплату та розміру допомоги, подання повідомлень про виплати коштів та щодо формування заяв-розрахунків через вебпортал Пенсійного фонду України.
Відповіді на найпопулярніші запитання від Ірини Палій, начальниці відділу перевірки правильності розрахунку розміру страхових виплат у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області.

Ірина Палій —
начальниця відділу перевірки правильності розрахунку розміру страхових виплат у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій
та пільг Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області
Чи має право працівник отримати лікарняні чи декретні за місцем роботи за сумісництвом?
І. П.: Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності. Це визначено ч. 1 ст. 23 Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” від 23.09.99 р. № 1105-XIV (далі — Закон).
Листок непрацездатності формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом), через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Частиною 1 ст. 22 Закону передбачено, що страхова виплата у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).
Допомога по тимчасовій непрацездатності (включно з доглядом за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (зокрема, тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надаються за основним місцем роботи (діяльності) або за місцем роботи за сумісництвом (наймом).
Отже, ч. 1 ст. 22 Закону визначено першочерговість реалізації права застрахованих осіб на допомогу по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах страхувальниками за основним місцем роботи.
З огляду на викладене відповідний вид допомоги призначається та надається застрахованим особам страхувальником за основним місцем роботи, і лише у разі обґрунтованої відмови страхувальником або уповноваженими ним особами в призначенні допомоги за основним місцем роботи вона надається за місцем роботи за сумісництвом (наймом).
Наприклад, за основним місцем роботи на період воєнного стану з працівником призупинено трудові відносини, що є підставою для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності. Тому призначити допомогу по тимчасовій непрацездатності може страхувальник за місцем роботи цього працівника за сумісництвом.
Які особливості нарахування допомоги працівнику, який є внутрішнім сумісником?
І. П.: Чинним законодавством України не передбачено під час обчислення суми допомоги за основним місцем роботи врахування зарплати з інших місць роботи.
Відповідно до п. 30 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.01 р. № 1266, у разі, коли на момент настання страхового випадку застрахована особа працює за сумісництвом, на умовах цивільно-правового договору, провадить підприємницьку або іншу діяльність, пов’язану з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності, обчислення середньої заробітної плати (суми заробітної плати) здійснюється страхувальниками окремо за основним місцем роботи, за сумісництвом та за місцем (місцями) провадження іншого виду (видів) діяльності. Розрахунковий період у такому разі визначається за кожним місцем роботи окремо.
Таким робом, під час розрахунку середньоденної допомоги працівнику, який працює в організації як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом, ураховується лише заробітна плата за основним місцем роботи.
Чи можна долучити до заяви-розрахунку додаткові документи: пояснення, розрахунок допомоги тощо?
І. П.: За необхідності долучення додаткових документів їх скановані копії можна завантажити до нової заяви-розрахунку на вебпорталі електронних послуг перед направленням до Пенсійного фонду України.
Під час формування заяви-розрахунку через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України після внесення усієї необхідної інформації щодо нарахованих страхових виплат та заповнення обов’язкових полів потрібно зберегти заяву-розрахунок. Після цього до заяви-розрахунку ще можна вносити зміни.
У додатку про тимчасову непрацездатність можна повернути до редагування дані щодо листка непрацездатності й завантажити скановані копії додаткових документів та, не зберігаючи повторно, заяву-розрахунок підписати і скерувати до Пенсійного фонду України.
Чи потрібно подавати до Пенсійного фонду повідомлення про виплату коштів застрахованим особам? Якщо так, то як це робити?
І. П.: Згідно з абз. 4 п. 1 постанови Правління Пенсійного фонду України від 21.12.2022 р. № 28-3 повідомлення про виплату коштів застрахованим особам подаються страхувальником через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, а також можуть подаватися у паперовій формі разом із електронною формою на електронному носії інформації головним управлінням Пенсійного фонду України в областях за основним місцем обліку страхувальника.
Страхувальнику, котрий отримав за заявою-розрахунком кошти від Пенсійного фонду України, після здійснення страхових виплат застрахованим особам необхідно протягом місяця надіслати повідомлення про проведення виплат до Пенсійного фонду України.
Через кабінет на вебпорталі ПФУ з екранної форми заяви-розрахунку, яка набула статусу “Оплачено”, можна сформувати повідомлення про виплату коштів застрахованим особам, натиснувши кнопку “Створити повідомлення”.
Основна частина реквізитів повідомлення заповнюється автоматично, дублюючи дані із заяви-розрахунку. Ручне введення передбачено для даних щодо виплати: дати виплати та виплаченої суми за рахунок коштів Фонду.
Після збереження, підписання та відправлення до ПФУ повідомлення у разі, якщо сума в повідомленні за усіма листками непрацездатності дорівнює профінансованій сумі за цими листками непрацездатності, повідомленню автоматично надається статус “Прийнято”. У разі розбіжності суми повідомлення направляється на опрацювання спеціалістами ПФУ.
Переглянути вже відправлені повідомлення про виплату коштів можна у відповідному розділі меню в кабінеті страхувальника на вебпорталі ПФУ “Повідомлення про виплату коштів застрахованим особам”.
Слід зауважити, що відповідно до Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві, затвердженого постановою Правління Фонду соціального страхування України від 19.07.18 р. № 12 (який діє до прийняття Правлінням Пенсійного фонду України нового механізму фінансування страхувальників для надання страхових виплат власних документів), за відсутності інформації від страхувальника про виплати застрахованим особам впродовж 3 місяців із дня здійснення фінансування робочі органи Фонду здійснюватимуть перевірку щодо використання страхувальником коштів Фонду.
Ексклюзивне інтерв’ю Ірини Палій — начальниці відділу перевірки
правильності розрахунку розміру страхових виплат у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг Головного управління
Пенсійного фонду України у Вінницькій області головному редактору газети
“Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк
#інтерв’ю, #лікарняні, #сумісництво
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!