Військовий збір та натуркоефіцієнт: ДПСУ та Мінфін досі розмірковують
Коментар редакції
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Лист
від 12.03.2024 р. № 6722/6/99-00-24-03-03-06
Щодо натуркоефіцієнта для визначення бази оподаткування військового збору
(витяг)
Державна податкова служба України розглянула звернення […] щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Оскільки Законом України від 15 серпня 2022 року № 2530-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України” внесено зміни до пп. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України (далі — Кодекс), товариство просить надати роз’яснення з питань:
1. Чи буде правильним розрахунок натурального коефіцієнта для визначення бази оподаткування військового збору для доходів у будь-якій негрошовій формі:
К = 100 ч (100 – 1,5) = 1,01522843.
<…>
Відповідно до п. 161 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
При цьому слід зазначити, що відповідно до п. 7.1 ст. 7 Кодексу під час встановлення податку (військового збору) обов’язково визначаються такі елементи, як: платники податку; об’єкт оподаткування; база оподаткування; ставка податку; порядок обчислення податку; податковий період; строк та порядок сплати податку; строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку.
Згідно з пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 Кодексу.
Тобто згідно зі ст. 163 Кодексу встановлено, що об’єктом оподаткування військовим збором платника податку — резидента (нерезидента) є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
При цьому ст. 23 Кодексу передбачено, що базою оподаткування визнаються конкретні вартісні, фізичні або інші характеристики певного об’єкта оподаткування.
База оподаткування — це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об’єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов’язання.
База оподаткування і порядок її визначення встановлюються Кодексом для кожного податку окремо. При цьому у випадках, передбачених Кодексом, один об’єкт оподаткування може утворювати кілька баз оподаткування для різних податків. У випадках, передбачених Кодексом, конкретна вартісна, фізична або інша характеристика певного об’єкта оподаткування може бути базою оподаткування для різних податків.
Водночас зауважуємо, що ст. 164 Кодексу встановлено особливості визначення бази оподаткування податком на доходи фізичних осіб для доходів у негрошовій формі, а саме базою оподаткування цим податком є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлено згідно з Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за формулою, визначеною пунктом 164.5 статті 164 Кодексу.
Згідно з пп. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу ставка військового збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу.
Враховуючи викладене та зважаючи на те, що положеннями п. 161 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу прямо не встановлено порядку визначення бази оподаткування для військового збору, зокрема, з урахуванням особливостей, встановлених у п. 164.5 ст. 164 розділу IV Кодексу для податку на доходи фізичних осіб, то база оподаткування військовим збором визначається податковими агентами без застосування положень п. 164.5 ст. 164 Кодексу.
Юридична особа у разі виникнення доходу у фізичної особи зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.
<…>
Водночас повідомляємо, що з порушеного питання Державною податковою службою України направлено запит до Міністерства фінансів України як центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової і митної політики, з метою узгодження викладеної позиції.
В. о. директора Департаменту оподаткування фізичних осіб
О. КОРЧЕВНИЙ
#ВійськовийЗбір, #натуркоефіцієнт