-
Сповіщення: Додаток до № 31 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Освіта бухгалтерів має бути орієнтована на практику (Інтерв’ю з Віталієм Чудовцем — кандидатом економічних наук, доцентом кафедри обліку і аудиту Луцького національного технічного університету, директором ТОВ “Аудиторська компанія “Терраудит”)
Інтерв’ю з Віталієм Чудовцем — кандидатом економічних наук, доцентом кафедри обліку і аудиту Луцького національного технічного університету, директором ТОВ “Аудиторська компанія “Терраудит”.

Віталій Чудовець —
кандидат економічних наук,
доцент кафедри обліку і аудиту
Луцького національного технічного університету, директор
ТОВ “Аудиторська компанія “Терраудит”
Віталіє Васильовичу, розкажіть про особливості роботи кафедри обліку і аудиту Луцького національного технічного університету?
В. Ч.: Кафедра обліку і аудиту функціонує в структурі факультету бізнесу та права Луцького національного технічного університету. Усі без винятку викладачі мають науковий ступінь та вчене звання, а переважна більшість із них — це фахівці, які захистили дисертаційні роботи саме за профільною спеціальністю 08.00.09 “Бухгалтерський облік, аналіз та аудит”. Це дає можливість глибшого та системнішого розуміння проблем і можливостей розвитку професії, а також відповідного використання своїх знань під час підготовки здобувачів.
Одна з вимог часу — наявність практичного досвіду роботи за спеціальністю, що є також однією з Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у ЗВО. Серед наших викладачів — сертифіковані аудитори, власники та керівники аудиторських та консалтингових компаній, що дозволяє підвищувати свій професійний рівень, застосовувати практичні кейси під час викладання, бути сполучною ланкою між освітою та бізнесом.
На мою думку, специфіка нашої спеціальності — динамічність, практична орієнтованість, високий ступінь нормативного регламентування, що вимагає наявність у викладачів професійного досвіду в тій чи іншій формі та є ознакою їх професійної компетенції.
За якими освітніми програмами здійснює підготовку кафедра обліку і аудиту Луцького національного технічного університету?
В. Ч.: Ми готуємо здобувачів за освітніми програмами “Облік і оподаткування” першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти. Це практичні освітні програми, які були розроблені в тісній співпраці з бізнесом, державними і професійними організаціями та міжнародними партнерами та мають певну специфіку: широке застосування спеціалізованих інформаційних систем, комп’ютерних технологій та програм в обліку та оподаткуванні, викладання професійних дисциплін іноземною мовою, акцент на вивчення міжнародних стандартів, облік і оподаткування в зовнішньоекономічній та проєктній діяльності тощо.
Наші освітні програми, окрім акредитації Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти в Україні, також акредитовані Привілейованим Інститутом Управлінських бухгалтерів — CIMA (Chartered Institute of Management Accountants), який засновано в 1919 р. у Великій Британії та є найбільшою у світі професійною асоціацією фахівців з управлінського обліку, що налічує близько 229 тис. членів у 179 країнах. Співпраця з CIMA дає нові можливості з професійної підготовки викладачів та студентів через інформаційне забезпечення, можливості участі у вебінарах провідних світових фахівців, бізнес-іграх, отримання грантів тощо. За таку можливість особисто хочу подякувати голові Представництва АІСРА — СІМА в Південно-Східній Європі Наталії Вовчук, яка забезпечує максимально ефективну співпрацю та завжди відкрита до співпраці.
Що є перевагами спеціальності “Облік і оподаткування”?
В. Ч.: Управляти економічними суб’єктами та системами можна по-різному. Але управляти якісно та ефективно можна лише за наявності точного, достовірного та адаптивного бухгалтерського обліку, який формує відповідну інформаційну базу. На сьогодні облік — це не лише реєстрація даних, але й контроль, управління, прогнозування, оптимізація та багато іншого.
Врахуйте, що, окрім цього, здобувачі спеціальності “Облік і оподаткування” отримують знання з оподаткування, аналізу, інформаційних систем та програмного забезпечення, аудиту, контролю, судово-бухгалтерської експертизи, права, менеджменту, фінансів та багато іншого. Основна перевага — це здобуття знань та навичок, які дозволяють працювати на всіх економічних посадах та й не тільки. Складається типова ситуація, що на бухгалтера масово переучуються представники інших спеціальностей, а з бухгалтера на інші, як правило, ніколи.
Наскільки ви враховуєте запити роботодавців та інших стейкхолдерів під час підготовки фахівців?
В. Ч.: Робота зі стейкхолдерами здійснюється в межах реалізації стратегічної мети Луцького національного технічного університету, в основу якої закладено формулу “освіта-наука-бізнес-влада”. Роботодавці прагнуть отримати висококваліфікованого спеціаліста, готового до практичної роботи та здатного навчатися. Щодо освітніх програм, то ми постійно враховуємо вимоги бізнесу, тенденції розвитку професії та науки.
На сьогодні є великий запит від роботодавців на працевлаштування не тільки наших випускників, але й студентів, які ще навчаються. Ми забезпечуємо 100%-ве працевлаштування наших випускників за спеціальністю, проте маємо єдину проблему — кількість вакансій від бізнесу перевищує чисельність наших студентів. У цьому спостерігається проблема, притаманна всім вітчизняним ЗВО, — певне “вигорання” спеціальності “Облік і оподаткування”, орієнтація абітурієнтів на розрекламованіші спеціальності або спеціальності з державною підтримкою. До цього призводить невідповідність ринку праці та ринку освітніх послуг або, точніше, відсутність такого ринку, нерозуміння змісту роботи фахівця з обліку, аудиту й оподаткування, а також рівня можливостей, які відкриваються перед випускником спеціальності.
Ви маєте більш ніж 20-річний досвід роботи у сфері освіти. Як, на вашу думку, змінилися на сьогодні студенти?
В. Ч.: Час змінив суспільство, країну, людей, але не змінилися енергія молоді та її прагнення змін. Я вважаю, що сучасні студенти кращі за нас, а можливості, які вони мають, дозволять їм стати професійнішими та успішнішими. Проте тут є одне але: необхідно багато навчатися та працювати. На мою думку, найважча робота — це якісне навчання.
На що ви порадите вашим студентам звернути найбільшу увагу під час навчання?
В. Ч.: Вимога часу — це знання податкового законодавства, інформаційних систем та програмного забезпечення, міжнародних стандартів обліку й аудиту, іноземної мови. Моя порада молоді — вчити іноземну мову, вона не просто банально “відкриває” світ, але робить ваші професійні можливості на щабель вищими.
Наприклад, під час навчання в Луцькому національному технічному університеті вони зможуть паралельно навчатися в університетах Португалії, Польщі, Литви, Чехії та інших країн. Високий рівень підготовки та знання іноземної мови дозволяє нашим випускникам розраховувати на заробітну плату близько 1000 доларів і вище. Запити на таких здобувачів постійно отримуємо як від місцевих компаній, так і від столичних та іноземних.
Які здобутки ваших студентів та випускників ви б зазначили?
В. Ч.: Час, в який ми живемо, змінює підходи до оцінки результатів, здобутків і цінностей. Коли раніше я б наводив приклади успішної кар’єри чи розвитку бізнесу, яких безліч, то зараз насамперед хочеться поговорити про людей, які присвятили себе боротьбі з ворогом. Дуже радий, що знайомий та мав можливість навчати та дружити з військовослужбовцем та капеланом Дмитром Каленюком, військовослужбовицею та переможницею Ігор Нескорених Маєю Москвич, військовослужбовцем Валентином Власовим, волонтером Юлією Покидюк та багатьма іншими нашими випускниками, які зараз у лавах Збройних Сил України та віддають себе боротьбі за Україну. Захоплюся їхніми мужністю, силою та духом! За таких умов ми — викладачі — маємо змінюватися як ментально, так і професійно. Ми не маємо права їх підвести.
Які напрями розвитку професії ви бачите? Чи є майбутнє у професії бухгалтера?
В. Ч.: Час від часу з’являються публікації про те, що професії бухгалтера не буде через 5, 10, 15 років… Але чуємо це від людей, які не розуміють особливостей економіки та змісту роботи бухгалтера. Тут має місце поверхневе бачення ситуації та бажання отримати гарячу новину і привернути увагу.
Звісно, в умовах переходу до digital-економіки зміняться підходи до господарської діяльності, управління, обліку, оподаткування. Але за таких умов зросте потреба в фахівцях, які відмінно знають облік, податки, право та компетентні у відповідному програмному забезпеченні.
Як аудитор можу додати, що часто стикаюся з практичною ситуацією, що облікові працівники використовують відповідне програмне забезпечення в автоматичному режимі, не розуміючи методики обліку, внаслідок чого виникають критичні проблеми. Водночас працівники ІТ-компаній часто-густо консультують лише з технічного боку без розуміння обліку. Через це формується недостовірна інформація, яка далі призводить до помилок в обліку, оподаткуванні, управлінні та є критичною для бізнесу.
Необґрунтована зарегульованість вітчизняного обліку та оподаткування призводить до шаленого навантаження на бухгалтера, намагання спростити облік розбивається практикою податкових перевірок. Без розв’язання цієї проблеми під сумнів ставиться не професія бухгалтера, а розвиток економіки та майбутнє держави.
Можу навести десятки випадків, коли складність вітчизняного законодавства та корупція призводили до скорочення й закриття бізнесу іноземними інвесторами. У них є чітке бажання вкладати й заробляти гроші в Україні, але економічна та правова дійсність викликає шок.
Саме тому майбутнє професії — у спрощенні нормативних вимог до обліку та оподаткування, впровадження зарубіжної практики, діджиталізації, подоланні корупції в податковій системі. За таких умов професія бухгалтера набуде більшої ваги та, відповідно, грошової винагороди.
Які дослідження є перспективним, на вашу думку, саме в контексті розвитку облікової науки?
В. Ч.: Дякую долі, що мав можливість навчатися в корифеїв вітчизняної облікової науки: професора Дем’яненка Миколи Яковича, професора Шевчука Володимира Олександровича, професора Кірейцева Григорія Герасимовича та інших вчених, які сформували моє наукове бачення економіки й світогляд. Серед багатьох інших тверджень, які я взяв від них, запам’ятав для себе таке: головне — не ефект, а ефективність. Саме тому розвиток облікової науки — це відхід від принципу “наука для науки”, подолання величезної прірви між науковими дослідженнями та практикою, практичними публікаціями. Усе, що створює наукова думка, повинно мати практичну користь та реалізацію.
Враховуючи глобалізацію світового розвитку, підвищення ролі фінансової, податкової, екологічної звітності, еволюцію цифрових технологій, посилення регулювання та контролю за сплатою податків, ціноутворенням та відмиванням коштів, виникнення нових об’єктів обліку, наприклад, віртуальних грошей, є необхідність проведення відповідних наукових досліджень.
Я думаю, що після нашої перемоги над ворогом ми будемо здатні та й мусимо забезпечити високий рівень розвитку економіки, формування практично орієнтованої науки та ринку якісних освітніх послуг.
Ексклюзивне інтерв’ю Віталія Чудовця — кандидата економічних наук,
доцента кафедри обліку і аудиту Луцького національного технічного університету,
директора ТОВ “Аудиторська компанія “Терраудит” —
головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк
#інтерв’ю, #освіта