-
Сповіщення: Додаток до № 33 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Полтавська політехніка готує бухгалтерів для Індустрії 4.0 (Інтерв’ю з докторкою економічних наук, професоркою, в.о. завідувача кафедри фінансів, банківського бізнесу та оподаткування Національного університету “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка”, сертифікованим бухгалтером-практиком САР Вікторією Кулик)
Інтерв’ю з докторкою економічних наук, професоркою, в.о. завідувача кафедри фінансів, банківського бізнесу та оподаткування Національного університету “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка”, сертифікованим бухгалтером-практиком САР Вікторією Кулик.
Розкажіть про кафедру, на якій Ви працюєте?
В. К.: Я очолюю кафедру фінансів, банківського бізнесу та оподаткування Національного університету “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка”, яка готує фахівців за шістьма освітніми програмами з двох спеціальностей: 071 “Облік і оподаткування” та 072 “Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок”. На бакалаврському рівні на нашій кафедри діють програми “Облік і оподаткування”, “ІТ-фінанси”, “Фінанси, банківська справа та страхування”. Магістрів ми готуємо за освітніми програмами “Облік і оподаткування”, “Управління фінансово-економічною безпекою”, “Фінанси, банківська справа та страхування”. Детальніше з ними можна ознайомитися на сайті університету.
Як видно, навіть із назв освітніх програм ми прагнемо до того, щоб готувати фахівців для актуальних проблем, які виникають сьогодні майже не щодня. Тому велику увагу ми приділяємо діджиталізації економічних процесів та використанню цифрових інструментів у професійній діяльності майбутніх бухгалтерів та фінансистів. Для того, щоб навчання наших студентів було цікавим та корисним для їхньої майбутньої професійної діяльності, викладачі кафедри тісно співпрацюють із представниками бізнесу — майбутніми працедавцями наших випускників, а також міжнародними університетами, які постійно запрошують наших викладачів та студентів для участі в міжнародній мобільності та міжнародних науково-практичних конференціях. Для нас важливо створити для студентів не лишень цікаве та наповнене змістом навчальне середовище, а й забезпечити їхню конкурентоспроможність на ринку праці після завершення навчання в нашому університеті. Розуміючи тенденції розвитку економіки, зокрема, у напрямі інноваційного концепту “Індустрія 4.0”, ми будуємо освітні траєкторії здобувачів вищої освіти так, щоб вони отримали необхідні знання та навички на перспективу. Цифрові компетентності здобувачі набувають у навчальному центрі Apple та навчальних лабораторіях HP та Dell.
Що таке інноваційний концепт “Індустрія 4.0”, про який Ви згадали?
В. К.: Інноваційний концепт “Індустрія 4.0” було запропоновано німецькими економістами наприкінці минулого десятиліття. Його основною ідеєю є використання інновацій для розвитку економіки. На думку експертів, економіка, заснована на інноваціях, здатна протистояти ризикам енергетичних, логістичних чи сировинних криз. Основними індикаторами “Індустрія 4.0” є автоматизація усіх без винятку бізнес-процесів, раціоналізація логістики і виробництва. Важливим напрямом “Індустрії 4.0” є оптимізація витрат.
Таким чином, “Індустрія 4.0” потребує фахівців, добре обізнаних із різними інструментами цифровізації, тому фокус наших освітніх програм тісно пов’язаний із діджиталізацією різних сфер економіки.
На Вашу думку, які риси характеру мають бути притаманними майбутнім бухгалтерам?
В. К.: Насамперед це відповідальність, уважність та адаптивність. Бухгалтер повинен знати основні нормативно-законодавчі документи й легко в них орієнтуватися. Бухгалтери мають бути уважними до деталей, щоб правильно обробляти дані та уникати помилок. Ця риса допоможе їм ретельно перевіряти цифри, рахунки, звіти й інші документи. Також бухгалтер має бути організованою людиною та вести чіткий облік усіх фінансових операцій. На освітніх програмах “Облік і оподаткування” ми навчаємо студентів аналізувати дані, аби виявляти проблеми та ухвалювати обґрунтовані рішення, чітко й лаконічно спілкуватися одне з одним та викладачами, адже пізніше їм доведеться спілкуватися з колегами, клієнтами та керівництвом. Ці риси допоможуть їм зрозуміти складні фінансові концепції та робити правильні висновки, налагодити ефективну співпрацю та пояснювати складні фінансові питання. У межах запровадження в Україні “Індустрії 4.0” в економічних процесах відбуваються перманентні зміни, тому студенти повинні постійно вчитися й оновлювати свої знання, що допоможе їм залишатися компетентними та йти в ногу з часом.
Є безліч різноманітних прикмет. Наприклад, не можна рахувати гроші ввечері, оскільки вважається, що це може призвести до втрат та фінансових проблем. Чи є якісь “професійні” бухгалтерські прикмети, в які Ви вірите?
В. К.: Ні, я не вірю в усі ці прикмети і вважаю, що успіх бухгалтера залежить насамперед від його знань, навичок та досвіду. Але стосовно названої прикмети, вважаю, вона може бути пов’язана з тим, що ввечері люди більш втомлені та неуважні, що може призвести до помилок під час підрахунку грошей.
Чи вважаєте Ви, що професія бухгалтера має “підвищені ризики”?
В. К.: Відповідь на це запитання залежить від того, що люди розуміють під ризиком. Звичайно, адже професія бухгалтера несе в собі певні ризики, пов’язані з відповідальністю, оскільки бухгалтери відповідають за точність та достовірність фінансової звітності (бо помилки в бухгалтерському обліку можуть призвести до штрафів та санкцій), частими змінами в законодавстві. Дійсно, певні ризики існують, але вони є в будь-якій професії. Загалом, на мою думку, ця професія не є надто ризикованою, а, навпаки, доволі перспективною, позаяк має досить багато переваг, найважливіші з яких:
1) стабільність: бухгалтери завжди будуть затребувані, адже будь-яка компанія, організація або навіть фізична особа потребує ведення обліку та звітності. Це означає, що у випускників завжди буде висока ймовірність знайти достойну роботу;
2) можливість кар’єрного росту: можна розпочати свою кар’єру з посади помічника бухгалтера, а потім стати головним бухгалтером, фінансовим директором або навіть заснувати власний бізнес;
3) гідна зарплата: бухгалтери зазвичай отримують гідну зарплату, яка залежить від їх досвіду, кваліфікації та місця роботи.
Одним із ризиків у професії бухгалтера можна вважати технологію штучного інтелекту. Однак це фактор, що нівелює чинник дешевої робочої сили. Ми ж намагаємося сформувати фахівця, який зможе конкурувати зі штучним інтелектом та претендувати на достойний рівень оплати праці.
Продовжіть, будь ласка, думку. Обравши освітньо-професійну програму “Облік і оподаткування” в Національному університеті “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка” студенти зможуть…
В. К.: Опанувати сучасне програмне забезпення обліку, оподаткування та аудиту. Адже перевагою освітніх програм “Облік і оподаткування” є набуття прикладних навичок у сфері діджиталізації, захисту облікової інформації та можливість сертифікації здобувачами вищої освіти як професійних користувачів програмних комплексів “MASTER: Бухгалтерія”, “Дебет Плюс v 12” та “M.E.Doc. В університеті було укладено договори про співпрацю з ТОВ “МАСТЕР:СТРІМ”, ТОВ “Дебет Плюс”, що дозволяє збільшити конкурентоспроможність студентів на ринку праці. Комп’ютери в аудиторіях містять ліцензійне програмне забезпечення “Дебет Плюс”, “Мастер Бухгалтерія” (для ведення обліку), M.E.Doc та Free Zvit (для оподаткування). Окрім того, для здійснення ефективного аналізу застосовуються програми Microsoft Excel, Minitab, Wizard. У процесі навчання здобувачі вищої освіти отримають знання, необхідні для успішного ведення власного бізнесу, навчаться оптимізувати оподаткування бізнесу, формувати інформацію та розробляти стратегію бізнесу, оцінювати та аналізувати інформацію за результатами фінансового контролю та аудиту, опанують національні та міжнародні стандарти обліку й аудиту. Ми знаємо, що наші випускники завжди конкурентоздатні на ринку праці та здатні заявити про себе в межах функціонування інноваційного концепту “Індустрія 4.0”.
Здобувши вищу освіту за спеціальністю “Облік і оподаткування”, які посади зможуть обійняти випускники?
В. К.: Будь-який суб’єкт господарювання потребує бухгалтера і підприємства інноваційного концепту “Індустрія 4.0” не є винятком. У цифровій економіці випускники спеціальності “Облік і оподаткування” зможуть обійняти такі посади: бухгалтер, бухгалтер-аналітик, бухгалтер-ревізор, бухгалтер-експерт; консультант з податків і зборів; економіст з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності; економіст з податків і зборів; аудитор, державний аудитор, ревізор; митний інспектор; керівник підприємства, приватний підприємець; головний бухгалтер, фінансовий директор; головний державний інспектор податкової служби; державний службовець. Це лише деякі з посад, які можуть обійняти випускники за спеціальністю “Облік і оподаткування”. Конкретні посади, на які можуть претендувати випускники, залежать від їхньої кваліфікації, досвіду роботи, знань і навичок.
Підготовка фахівців, які мають глибокі знання з обліку та оподаткування, не була б можливою без тісної співпраці зі стейкголдерами: підприємствами, що дозволяють нашим студентам проходити виробничу практику; громадськими організаціями, які створюють цікаві та корисні івенти для студентів та викладачів. Тримати руку на пульсі щодо законодавчих змін у сфері обліку та оподаткування, а також знаходити професійні відповіді на різноманітні господарські ситуації, що виникають у діяльності підприємств, допомагають публікації газети “Все про бухгалтерський облік”. Ми пишаємося багаторічною співпрацею з цим виданням і продовжуватимемо далі. Віримо в те, що наша щоденна наполеглива праця у сфері освіти та економіки наближає нашу Перемогу!
Ексклюзивне інтерв’ю Вікторії Кулик — докторки економічних наук, професорки, в.о. завідувача кафедри фінансів, банківського бізнесу та оподаткування Національного університету “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка”, сертифікованого бухгалтера-практика САР —
головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк
#інтерв’ю, #освіта