Податкові пом’якшення для бізнесу на територіях, “обпалених” війною
Чернігівська область — прикордонна і першою витримала ворожу навалу в березні — квітні 2022 р. Багато громад зазнали пошкоджень майна, у багатьох втрачено бізнес, є заміновані території. П’ять громад і зараз належать до зони можливих бойових дій. Це все накладає відбиток на теперішнє життя громад, яких на території Чернігівської області — 57.
Сьогодні до вашої уваги інтерв’ю з виконувачем обов’язків начальника Головного управління ДПС у Чернігівській області Юрієм Твердохлібом.

виконувач обов’язків начальника Головного управління ДПС у Чернігівській області
Які особливості справляння місцевих податків з юросіб під час дії воєнного стану?
Ю. Т.: Місцеві податки і збори є одним із важливих джерел доходів бюджетів органів місцевого самоврядування. Задля уникнення надмірного податкового навантаження на юросіб, які постраждали внаслідок російської збройної агресії, та забезпечення справедливого оподаткування вважаю за необхідне звернути увагу платників — юридичних осіб на таке.
06.05.2023 р. набрав чинності Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно” від 11.04.2023 р. № 3050-IX. Він увідповіднив вимоги Податкового кодексу України (далі — ПКУ) щодо сплати окремих податків до поточних умов ведення господарської діяльності та можливості використання окремих видів майна під час її здійснення.
Передбачено звільнення платників від нарахування та сплати екологічного податку, плати за землю, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мінімального податкового зобов’язання за 2022 р. та наступні податкові періоди за об’єкти оподаткування, які розташовані на тимчасово окупованих російською федерацією територіях та територіях, де ведуться (велися) активні бойові дії.
Територію Чернігівської області в 2022 р. було включено до переліку територій, де велися активні бойові дії та тимчасово окупованих російською федерацією. Тому платники, об’єкти оподаткування яких розміщені в Чернігівській області, мають право не нараховувати і не сплачувати плату за землю, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мінімальне податкове зобов’язання за березень — грудень 2022 р., екологічного податку за 2022 р.
Право платників не нараховувати та не сплачувати податкові зобов’язання за означеними платежами реалізується, як це передбачено п. 50.1 ПКУ, шляхом подання платником уточнюючої декларації за 2022 р. на зменшення задекларованих раніше сум.
Чи передбачено податкові пільги для громад, на території яких є заміновані ділянки та забруднені вибухонебезпечними предметами?
Ю. Т.: Плата за землю (земельний податок та орендна плата) не сплачується за земельні ділянки:
- забруднені вибухонебезпечними предметами;
- непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
За наявності на території громади таких ділянок для звільнення від сплати земельного податку суб’єкту господарювання необхідно подати до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяву про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами. На підставі цієї заяви орган місцевого самоврядування, військова адміністрація або військово-цивільна адміністрація ухвалює рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо відповідної земельної ділянки.
А підставою для ненарахування плати за землю за земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами, є дані Державного земельного кадастру; за земельні ділянки, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами — рішення ухвалене органом місцевого самоврядування на підставі заяви платника податків.
Як сплачується податок на нерухомість, зважаючи на те, що зруйновано або частково пошкоджено багато об’єктів нерухомості?
Ю. Т.: За знищені та пошкоджені (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації) внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості податок не нараховується та не сплачується на підставі даних Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України. Порядок ведення Реєстру майна затверджено постановою КМУ від 13.06.2023 р. № 624.
Стосовно об’єктів житлової/нежитлової нерухомості, зокрема їхніх часток, які внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням, відповідно, та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту, органи місцевого самоврядування, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації мають право як встановлювати ставки податку в розмірі, меншому за розмір податку, встановленого рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території, так і звільняти від сплати податку.
Яку роль відіграють майнові податки у розвитку територіальних громад?
Ю. Т.: Забезпечення повноти надходжень від сплати майнових податків — на контролі Головного управління ДПС у Чернігівській області. Це одне з основних джерел наповнення місцевих бюджетів, тому громади також зацікавлені в пошуку резервів та забезпеченні повноти оподаткування. Так, у довоєнному 2021 р. податок на майно формував до 20% дохідної частини бюджетів територіальних громад, у 2023 р. із урахуванням наданих пільг — понад 10%.
Між податковою та громадами здійснюється постійна комунікація: навчання, вебінари, круглі столи, обмін інформацією. Ми взаємодіємо в питаннях надходження коштів до місцевих бюджетів області, забезпечення повноти обліку землекористувачів, як одного зі шляхів наповнення місцевих бюджетів за рахунок плати за землю, своєчасного проведення та перегляду раніше затвердженої нормативної грошової оцінки землі, яка згідно з ПКУ є базою оподаткування землі, інвентаризації договорів оренди земельних ділянок (щодо актуальності нормативно-грошової оцінки землі, ставок орендної плати тощо), інвентаризації об’єктів нежитлової нерухомості, яка перебуває у власності фізичних осіб та є об’єктом обкладення податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Ставки податків установлюються територіальними громадами. Як вчасно ця інформація надходить до податкової та де про неї можна дізнатися платникам місцевих податків?
Ю. Т.: Так, сільські, селищні, міські ради та ради територіальних громад в межах своїх повноважень ухвалюють рішення про встановлення місцевих податків та зборів і податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня та не пізніше 25 липня надають відповідну інформацію до контролюючого органу, в якій перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків. Зведена інформація про розмір та дату встановлення на відповідних територіях ставок місцевих податків та/або зборів, а також про встановлені на відповідних територіях податкові пільги не пізніше 25 вересня оприлюднюється на вебпорталі ДПС України. Цю інформацію можуть використовувати платники місцевих податків та зборів під час визначення своїх податкових зобов’язань (ch.tax.gov.ua/rishennya-mistsevih-rad-).
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, котрі укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Також громади надають інформацію щодо виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) на підставі рішень органу місцевого самоврядування в порядку, затвердженому постановою КМУ від 10.05.2022 р. № 567. Ця інформація опрацьовується працівниками Головного управління ДПС у Чернігівській області та використовується для обчислення податків та зборів.
Основним джерелом наповнення місцевих бюджетів є податок на доходи фізичних осіб. Яка взаємодія відбувається в цьому напряму?
Ю. Т.: На сьогодні податок на доходи фізичних осіб забезпечує понад половину надходжень від сплати податків до бюджетів територіальних громад області (55—60%). З метою детінізації відносин у сфері зайнятості населення, здійснення контролю за дотриманням законодавства про оплату праці та виконання бюджетних призначень із ПДФО до територіальних громад області постійно направляються переліки платників податків, які нараховують середньомісячну зарплату найманим працівникам у розмірах, менших за законодавчо встановлену мінімальну зарплату.
Фахівцями Головного управління ДПС у Чернігівській області щотижня проводиться з представниками виконавчих органів територіальних громад області та платниками податків роз’яснювальна кампанія у форматі онлайн-семінарів щодо декларування громадянами доходів, отриманих у 2023 р.
Які ще резерви збільшення надходжень до місцевих бюджетів Ви опрацьовуєте спільно з громадами?
Ю. Т.: Дуже важливий напрям — вжиття заходів, спрямованих на погашення податкового боргу. Об’єднуємо зусилля з громадами, щоб скоротити борги платників. Скеровуємо переліки боржників до територіальних громад з метою активізації проведення роз’яснювальної роботи на місцях. Інформуємо платників податків — юридичних та фізичних осіб про наявність сум податкового боргу шляхом направлення їм податкових вимог, листів-повідомлень тощо.
Ще один із важливих напрямів — залучення резервів надходжень акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами. Це питання також порушуємо під час щотижневих онлайн-семінарів із громадами. Кожен мешканець громади повинен знати, що він допомагає контролювати сплату суб’єктами господарювання акцизного податку для своєї громади, вимагаючи розрахунковий документ (чек) у продавця товарів та послуг. Фіскалізація розрахунків також сприяє наповненню місцевих бюджетів.
На що ще важливе Ви хочете звернути увагу бухгалтерської спільноти?
Ю. Т.: Важливо не тільки бачити резерви, а й дотримуватися правил перерахування коштів для сплати податкових зобов’язань та єдиного внеску. Податкове зобов’язання вважається погашеним, а податковий обов’язок виконаним лише у разі сплати податку, збору, єдиного внеску на відповідний рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України.
Для визначення рахунка для сплати податків, зборів, єдиного внеску платнику потрібно врахувати вимоги законодавства щодо зарахування таких податкових зобов’язань залежно від виду податку, збору:
— для податків і зборів, що надходять до держбюджету, відкрито один рахунок на всю область для кожного податку (як приклад, з ПДВ, з акцизного податку на кожний вид підакцизної продукції, з військового збору, з екологічного податку за викиди двоокису вуглецю);
- для податків і зборів, що справляються за місцем основного обліку, необхідно обрати бюджетний рахунок відповідної громади, в якій зареєстрований платник податків (як приклад, податок на прибуток підприємств, єдиний податок, акцизний податок на пальне, транспортний податок);
- для податків і зборів, що справляються за місцем розташування об’єктів оподаткування, обирається бюджетний рахунок територіальної громади, в якій розміщено об’єкт оподаткування (як приклад, земельний податок, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, рентна плата за спецвикористання лісових ресурсів, надр, плата за ліцензії на право торгівлі підакцизними товарами).
Під час перерахування ЄСВ необхідно обирати правильний рахунок залежно від того, за кого сплачується внесок — із зарплати найманих працівників, із грошового забезпечення військовослужбовців, із доходів підприємця. Також важливим нюансом під час перерахування ЄСВ є норма законодавства щодо справляння внеску за місцем основного обліку. Тобто у разі зміни місцезнаходження юрособи або підприємця на іншу область або м. Київ ЄСВ необхідно перераховувати за новим місцем обліку.
Звертаємо увагу, що під час перерахування податку на прибуток платникам необхідно враховувати форму власності підприємства чи установи, адже для підприємств різних форм власності Міністерством фінансів України визначено різні коди класифікації доходів бюджету (ККДБ), а Держказначейством відкрито окремі рахунки. Також окремі ККДБ з податку на прибуток передбачено для банківських установ, страхових організацій, підприємств, створених за участі іноземних інвесторів та іноземних юридичних осіб.
Для підприємств комунальної форми власності передбачено окремі ККДБ та відкрито окремі рахунки з податку на прибуток та частини чистого прибутку (доходу), що вилучається до відповідного місцевого бюджету, залежно від територіального підпорядкування підприємства (область, район, територіальна громада).
За окремими видами податків Держказначейством відкрито рахунки окремо для юридичних та фізичних осіб (до прикладу, земельний податок, податок на нерухоме майно, транспортний податок, єдиний податок).
Інформацію щодо реквізитів рахунків для зарахування платежів до державного та місцевих бюджетів, а також єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування по Чернігівській області розміщено на субсайті Головного управління ДПС у Чернігівській області в розділі “Рахунки для сплати платежів” (ch.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv). Для зручності платників відомості про реквізити рахунків для сплати податків і ЄСВ розміщено в Центрах обслуговування платників та податкових інспекціях області.
Також рекомендуємо інформацію про реквізити рахунків для перерахування коштів у погашення податкових зобов’язань отримувати в інформаційно-комунікаційній системі (ІКС) “Електронний кабінет” (cabinet.tax.gov.ua). Зазначена інформація буде доступна платнику за умови наявності в ІКС відповідної інтегрованої картки платника з конкретного податку.
Ексклюзивне інтерв’ю Юрія Твердохліба — виконувача обов’язків начальника Головного управління ДПС у Чернігівській області головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік”
Зої Слободянюк