Чи можна перевірити контрагента на ризиковість
Відверто кажучи, ризиковість — це нокаут від ДПС платнику податків, навіть не виходячи з кабінету. Статус ризиковості у розумінні податкового законодавства України — це оцінка органом контролю ступеня ймовірності можливої наявності порушень законодавства у платника податків. А от у розумінні бізнесу — це перешкода в повноцінній роботі та збитки.
Якщо поставити на одну чашу терезів податкове “ймовірна можливість”, а на другу — платникові “втрата довіри покупця, відсутність можливості реєстрації податкових накладних, зіпсування ділової репутації”, то це абсолютно не однакові речі.
Податкова має можливість лише припустити — ризиковий ви чи ні. А от платнику податків доведеться відстояти свою честь. Багато підприємств потрапляють у цю сітку для вилову недоброчесних платників податків випадково, але є й такі, що потрапили туди цілком справедливо. Порушення термінів сплати податків, низька рентабельність, неоформлені працівники, неподання або неправильне подання фінансової звітності, неправильне застосування податкової оптимізації — усе це дзвіночки, що наступне рішення напишуть на ваше імʼя.
Про те, що потрібно дотримуватися норм податкового законодавства, говорять уже й самі бізнесмени, котрі дозволяли собі ухилення від сплати податків, тому мовиться в цій статті не про це.
А як туди не потрапити випадково і чи буває це випадкове випадковим?
До прикладу, як прогнозувати можливий факт співпраці з ризиковим контрагентом? Коли ви укладаєте договір із постачальником чи покупцем, чи є у вас можливість перевірити його на ризиковість? Так, є. В Електронному кабінеті наразі доступна нова послуга, яка дозволяє перевірити ризиковість контрагентів — платників ПДВ.
З березня 2023 р. є можливість перевірити свого контрагента в онлайн-режимі. Наказом Мінфіну України від 27.02.2023 р. № 110 внесено зміни до Порядку функціонування Електронного кабінету, що розширюють доступ платників податків до податкової інформації про їх контрагентів. Однак перед отриманням цієї інформації потрібна попередня згода контрагента. Така згода надається в розділі “Згода” меню “Налаштування” приватної частини Електронного кабінету та передбачає надання органом контролю відомостей про такого платника його контрагентам в обсязі, визначеному платником податку.
Послуга е-кабінету дозволяє перевірити ризиковість свого контрагента шляхом перевірки його наявності в переліку ризикових платників податку. Платник може дізнатися про дату включення або виключення з такого переліку, а також критерій його ризиковості. Перевірка контрагента на ризиковість, на переконання податківців, допоможе уникнути можливих негативних наслідків від співпраці з ненадійними контрагентами.
Наразі засобами Електронного кабінету платник податку може отримати такі відомості щодо контрагента:
- податкову адресу;
- дані щодо місця обліку;
- інформацію щодо посадових осіб;
- наявність відокремлених підрозділів;
- види економічної діяльності;
- наявність об’єктів оподаткування;
- податковий борг;
- нараховані грошові зобов’язання;
- суми сплачених податків, зборів, платежів;
- наявність ліцензій;
- зупинення реєстрації податкових накладних чи розрахунків коригування;
- несвоєчасно зареєстровані податкові накладні;
- перелік товарів згідно з УКТ ЗЕД;
- інформацію щодо включення, виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
- звітність із ТЦО;
- фінансовий результат до оподаткування;
- залишкову вартість основних засобів та нематеріальних активів;
- наявність експортних чи імпортних операцій.
Можна було б видихнути й жити спокійно, але ж ні. Ця інформація не має терміну “придатності”, а тому може змінюватися щоденно. Надавши згоду на таку перевірку, ви отримаєте інформацію на певну дату і це не гарантує вам безпечності роботи на майбутнє.
ВИСНОВКИ
Перелік документів, який варто підготувати до ДПСУ, визначено наказом Мінфіну
від 12.12.19 р. № 520 (п. 5). У поясненнях слід детально розписати всю діяльність підприємства з відповідним наданням підтвердних документів — надати всі основні документи щодо відносин із контрагентами — “оборотку” за відповідним рахунком, виписки банку, договори тощо. Чим ретельніше ви напишете пояснення та надасте відповідні документи, тим більше шансів вийти з ризикових.
Немає граничного строку подання документів для виключення із ризикових. Ризиковість сьогодні може бути, а до вечора знята.
Відкритого реєстру ризикових платників немає. Про ризиковість контрагента можна дізнатися через електронний кабінет, якщо контрагент надасть згоду на надання такої інформації вам.
До моменту виходу з ризикових ПН/РК не будуть розблоковані навіть у разі подання документів на розблокування — можна зв’язатися з ДПСУ та з’ясувати причини зарахування до ризикових і готувати вищенаведені документи та пояснення з акцентом на причини ризиковості.
ПДВ-статус ви можете втратити, якщо протягом 12 послідовних податкових місяців не подавали декларації з ПДВ або подавали без показників придбання або постачання.
Альона ГОНЧАРЕНКО,
податковий консультант,
експерт із питань бухгалтерського обліку та оподаткування