-
Сповіщення: Увесь № 42 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Податки під час війни: що варто знати кожному (Інтерв’ю з в.о. начальника Головного управління ДПС у Тернопільській області Русланом Цвігуном)
Минуло понад 2 роки повномасштабного вторгнення, за які чимало змінилося як у житті кожного українця, так й у функціонуванні держави загалом. Наразі, як ніколи, країна потребує фінансової захищеності та економічної безпеки, тож як український бізнес, так і державні органи повинні ефективно працювати, і, що не менш важливо, — співпрацювати. Про важливі моменти податкового законодавства, які мають знати й пам’ятати бухгалтери, юристи, керівники підприємств, а також звичайні громадяни, ми поговорили з в.о. начальника Головного управління ДПС у Тернопільській області Русланом Цвігуном.
Руслан Цвігун —
в.о. начальника Головного управління ДПС
у Тернопільській області
Пане Руслане, чи багато платників користуються електронними сервісами ДПС?
Р. Ц.: Станом на 1 березня сервісами Електронного кабінету, яких уже понад 130, скористалися понад 5 млн користувачів.
Для зручності платників податків ДПС також запроваджено безкоштовний мобільний застосунок “Моя податкова”, який запроваджено з вересня 2023 р. На сьогодні вже майже
60,5 тис. осіб завантажили його.
Мобільний застосунок орієнтований на широке коло фізосіб і може використовуватися навіть без спеціальної підготовки.
Сервіси мобільного застосунку надають такі можливості: отримання інформації про адресу реєстрації, об’єкти оподаткування, борг та отримані ППР, направлення запиту на одержання відомостей про суми виплачених доходів та відомостей про суми виплачених доходів, подання Податкової декларації про майновий стан і доходи (податкова знижка), перегляд інформації про стан розрахунків із бюджетом, сплата податків із використанням платіжних систем, отримання інформації про обов’язок сплатити суму грошового зобов’язання (ППР) та їх сплати, перегляд реєстрів, ведення яких належить до компетенції податкової служби (платників ПДВ, єдиного податку). Також є можливість перевірити марки акцизного податку та фіскальних чеків.
З минулого року в ДПС можна також отримати послугу з проставлення апостиля на офіційних документах, що видаються ДПС та її територіальними органами?
Р. Ц.: Так, проставлення апостилю на офіційних документах, що видаються ДПС та її територіальними органами, здійснюється Державною податковою службою України відповідно до Правил проставлення апостиля на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав. Апостиль проставляється на вимогу особи, яка підписала документ, або на вимогу фізичної/юридичної особи (їх представників).
Для проставлення апостиля необхідно подати:
1) оригінал документа, на якому проставляється апостиль, або його засвідчену в установленому порядку копію;
2) документ про оплату послуги з проставлення апостиля або документ, що підтверджує право на звільнення від сплати, чи його копію, засвідчену в установленому порядку;
3) заяву від особи, котра подає такі документи.
З метою отримання послуги з проставлення апостиля документи подають в установленому законом порядку до Державної податкової служби України за адресою: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053.
Плату за надання послуги із проставлення апостиля на документах, що видаються ДПС та її територіальними органами і призначені для використання на території інших держав, встановлено у розмірі 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на сьогодні — 51 грн). Від унесення плати звільняються особи з інвалідністю 1 і 2 груп, особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, громадяни, які належать до першої категорії потерпілих унаслідок Чорнобильської катастрофи, та діти-сироти в разі проставляння апостиля на документах, що стосуються безпосередньо цих громадян.
Проставлення апостиля, відмова в його проставленні здійснюються ДПС у строк до 20 робочих днів із дня отримання ДПС заяви та документів, необхідних для отримання послуги.
Бізнес також цікавить питання щодо проведення перевірок. Розкажіть, як відбувається відбір платників для проведення документальних планових перевірок у 2024 році?
Р. Ц.: Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 р. ХХ Податкового кодексу України.
З огляду на ці особливості до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2024 р. можуть включатися лише:
- платники податків, які здійснюють або здійснювали діяльність у сфері виробництва та реалізації підакцизної продукції;
- платники податків, які здійснюють або здійснювали діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- платники податків, які надають або надавали фінансові, платіжні послуги;
- нерезиденти, які здійснюють або здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва нерезидента, які відповідають певним критеріям.
Інші платники податків можуть включатися, якщо на підставі показників, сформованих за підсумками 2021 р., відповідають хоча б одному з таких критеріїв:
- рівень сплати податку на прибуток на 50 і більше % менший, аніж рівень сплати податку у відповідній галузі, окрім платників єдиного податку;
- рівень сплати податку на додану вартість на 50 і більше % менший, аніж рівень сплати податку у відповідній галузі, окрім платників податків, у яких операції з вивезення товарів за межі митної території України становлять 25 і більше % загального обсягу постачання та одночасно рівень сплати податку на прибуток — не менше 50% рівня сплати податку на прибуток у відповідній галузі;
- дебіторська заборгованість перевищує кредиторську заборгованість більше ніж удвічі.
Під час формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2024 р. зважали на показники позитивної динаміки рівнів сплати податку на прибуток та податку на додану вартість за відповідною галуззю за 9 місяців 2023 р., а після настання граничних строків для подання річної звітності — на показники за 2023 р.
А як щодо фактичних перевірок? Як відбувається відбір платників податків для їх проведення?
Р. Ц.: Головним управлінням ДПС у Тернопільській області під час проведення фактичних перевірок систематично здійснюється доперевірочний аналіз діяльності суб’єктів господарювання. Фактичні перевірки проводять у разі встановлення податкових ризиків у частині можливих порушень під час здійснення розрахунків зі споживачами (непроведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО з фіскальним режимом роботи, проведення таких операцій на неповну суму готівки, проведення розрахункових операцій із видачею фіскального касового чека на товари (послуги), які не містять обов’язкових реквізитів, зокрема, у разі здійснення торгівлі алкогольними напоями немає цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої), використання праці найманих осіб без укладання трудового договору, здійснення господарської діяльності без державної реєстрації.
Особливу увагу під час відбору для проведення перевірок приділяють тим суб’єктам господарювання, які звітують про низькі виторги, проведені через реєстратори розрахункових операцій та програмні РРО. Для перевірки обирають суб’єктів господарювання, обсяги доходу яких не відповідають мінімальним витратам у зв’язку з отриманням такого доходу.
Під час проведення фактичних перевірок у таких платників податків проводять роз’яснювальну роботу про необхідність відображення усієї отриманої виручки через фіскальні прилади.
Відомо, що з 01.12.2023 р. діє новий порядок заповнення обов’язкових реквізитів платіжної інструкції. Розкажіть детальніше.
Р. Ц.: Хочу нагадати платникам податків про необхідність дотримуватися вимог Порядку заповнення реквізиту “Призначення платежу” платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення, затвердженого наказом Мінфіну України від 22.03.2023 р. № 148. А саме: обов’язковим реквізитом платіжної інструкції є реквізит “Призначення платежу”, під час заповнення якого для платника в разі сплати податків, зборів, митних, інших платежів передбачено поля встановленого формату: “Код виду сплати”, “Додаткова інформація запису” (рекомендуємо під час заповнення цього поля додатково зазначати ЄДРПОУ/РНОКПП фактичного платника), “Номер рахунку” (у разі сплати на єдиний рахунок, відкритий у Казначействі на ім’я ДПС), “Сума податку” (у разі сплати на єдиний рахунок, відкритий у Казначействі на ім’я ДПС), “Інформація про податкове повідомлення (рішення)” (у разі сплати на єдиний рахунок, відкритий у Казначействі на ім’я ДПС).
Також наголошую на необхідності коректного заповнення полів платіжної інструкції “Код платника/фактичного платника” та “Платник/фактичний платник”, передбачених Інструкцією про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою постановою Правління НБУ від 29.07.2022 р. № 163. Нагадую: сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, — податковим агентом або представником платника податку.
Ексклюзивне інтерв’ю
Руслана Цвігуна — в.о. начальника Головного управління ДПС
у Тернопільській області
головному редактору газети
“Все про бухгалтерський облік”
Зої Слободянюк
#інтерв’ю, #податки, #ВоєннийСтан, #перевірки