-
Сповіщення: Додаток до № 46 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Кафедра обліку і оподаткування Миколаївського національного аграрного університету
Які особливості освітнього процесу у вашому університеті сприяють формуванню комплексного розуміння бухгалтерського обліку та його застосування у контексті аграрної сфери?
Наш університет із січня 2023 року здійснював освітній процес у змішаній формі, а з вересня 2023—2024 навчального року ми працюємо і навчаємося офлайн. Різницю між онлайн-освітою та навчанням офлайн вже нікому й пояснювати не треба. Так, наші здобувачі мають можливість проходження практики, залежно від її спрямування, на підприємствах аграрної сфери, у банках, територіальних громадах, селищних радах, управліннях Держаудитслужби та інших підприємствах, установах, організаціях. Наші здобувачі мають можливість дуального навчання. До освітнього процесу ми активно залучаємо зовнішніх стейкхолдерів. Це насамперед керівники та бухгалтери підприємств аграрного сектору, представники Південного офісу Управління Держаудит служби, власники малого бізнесу, ФОПи, представники замовників та учасників публічних закупівель, представники громадського контролю у сфері закупівель. Це далеко не вичерпний перелік. Ми результативно співпрацюємо в межах підписаних меморандумів про співпрацю з фаховою спільнотою. Це професійна газета “Все про бухгалтерський облік”, ТОВ “Академія Радник”, YouControl, ТОВ “МАСТЕР:СТРІМ”, ТОВ “Системи для бізнесу 2018”, ТОВ “Агроаналітика” та інші. Зокремимо: ми залучаємо до освітнього процесу також внутрішніх стейкхолдерів — представників наших структурних підрозділів університету. Це й головний бухгалтер Тамара Галкіна, й начальник відділу кадрів Людмила Машкіна, проректор з АГ та ПР, уповноважена особа університету Віталій Соколік. За ініціативи наших здобувачів вищої освіти ми створили музей бухгалтерського обліку, на який отримали авторські права. Так і працюємо: всупереч, заради і завдяки на результат. Передаємо здобувачам всі наші знання — від історії до сучасності та перспектив розвитку бухгалтерського обліку.
Які перспективи розвитку кар’єри мають випускники вашої програми у різних секторах економіки, враховуючи їхню різнобічну підготовку?
Ми підтримуємо тісний зв’язок із нашими випускниками, тому володіємо інформацією щодо їхнього професійного зростання з моменту випуску і до сьогодні. Значна частина наших випускників працює бухгалтерами на підприємствах аграрної сфери міста, області та країни. Так, наприклад, бухгалтерія центрального офісу всім відомого ТОВ СП “НІБУЛОН” має половину складу з числа саме випускників МНАУ. Деякі з випускників є керівниками аграрних підприємств. Але про МНАУ, як університет, що готує справжніх фахівців, знають не лише в аграрній сфері. Наші випускники відкривають власні бізнес-структури, працюють у банківській сфері, у підрозділах державної податкової служби, фахівцями з публічних закупівель, державними аудиторами, у громадських неприбуткових організаціях, головами та бухгалтерами ОСББ, в органах державної влади, а також продовжують свою професійну діяльність як науково-педагогічні працівники. Так, 90% науково-педагогічних працівників кафедри обліку і оподаткування є також випускниками нашого університету!
Як ви враховуєте під час навчання студентів новітні тенденції в бухгалтерському обліку?
Науково-педагогічні працівника кафедри постійно підвищують професійну та педагогічну майстерність, імплементуючи результати в освітній процес. На кафедрі працюють викладачі, які мають практичний досвід у сфері обліку, контролю, оподаткування та публічних закупівель. Викладачі кафедри мають власні вагомі наукові здобутки (на кафедрі працює 5 професорів, 4 доценти та один старший викладач) та постійно стимулюють до наукової діяльності студентів. Протягом останніх двох років, незважаючи на надскладні для всіх нас умови, студенти освітньої програми “Облік і оподаткування” досліджували актуальні обліково-аналітичні питання. Результати таких досліджень високо оцінені різними конкурсними комісіями, а студенти стали переможцями Всеукраїнських та Міжнародних конкурсів студентських наукових робіт. Студенти поглиблюють та удосконалюють знання та навички, які отримують під час освітнього процесу, на підприємствах, в установах та організаціях півдня України завдяки впровадженню елементів дуальної форми здобуття освіти. Значна увага приділяється діджиталізації облікових процесів шляхом вивчення сучасних програмних продуктів, а саме — “Дебет Плюс”, “Агріаналітика”, “M.E.Doc”, “Poster”, “MASTER-Бухгалтерія” та ін.
Які переваги можуть отримати студенти, обираючи освітні програми “Облік і оподаткування” у Миколаївському національному аграрному університеті порівняно з іншими?
Якщо дозволите, ми надамо відповідь тут тезисно, оскільки про наш рідний університет, факультет, кафедру, програми ми можемо говорити довго. Отже, на нашу думку, основними перевагами є:
- офлайн-навчання з можливістю за потреби навчатися онлайн;
- можливість проходження практичної підготовки та практики за кордоном;
- можливість дуального навчання на провідних підприємствах регіону;
- можливість тісної співпраці зі стейкхолдерами;
- можливість залучення до наукової роботи кафедри;
- можливість брати участь у студентському самоврядуванні, яке у нас дуже активне і дієве;
- можливість вивчити бухгалтерський облік комплексно;
- можливість бути обізнаним у сфері публічних закупівель;
- використання в освітньому процесі навчальних лабораторій, зокрема “Навчальна бухгалтерія”, “Навчальний банк” тощо.
Які особливості вивчення комплексу дисциплін з публічних закупівель запропоновано у Ваших освітніх програмах для спеціальності “Облік і оподаткування”?
Наші освітні програми для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти передбачають комплекс обов’язкових освітніх компонент, пов’язаних із публічними закупівлями. Так, наприклад, це “Публічні закупівлі”, “Регулювання і контроль у сфері публічних закупівель”, а також виробнича практика з публічних закупівель. Пропонуємо також вибіркові компоненти із зазначеного напряму, зокрема “Обліково-аналітичні інструменти публічних закупівель”, “Європейські практики публічних закупівель”. Це дозволяє здобувачам вищої освіти оволодіти знаннями з теоретичних і нормативних аспектів організації, проведення, участі у закупівлях; з особливостей контролю у сфері публічних закупівель; з наявної практики закупівель у країнах Європейського Союзу. Робочі програми з дисциплін побудовано таким чином, щоб процес закупівель вивчався з боку замовників, учасників і контролюючих органів. Підтвердженням зацікавленості здобувачів і практичної доцільності вивчення освітніх компонент такого напряму є насамперед їхні наукові здобутки. Це тези доповідей на конференціях різних рівнів; статті; наукові роботи, які посіли призові місця; кваліфікаційні роботи з тематики у сфері публічних закупівель. Наші здобувачі вищої освіти розробили Настанови щодо етичної поведінки суб’єктів контролю у сфері публічних закупівель та отримали на цю розробку Свідоцтво реєстрації авторського права. Після проходження виробничої практики в Управлінні Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області нашу студентку запросили на роботу саме до відділу контролю у сфері закупівель. У цьому контексті ми організували плідну співпрацю зі стейкхолдерами — фахівцями з публічних закупівель. Вони долучаються до проведення лекційних і практичних занять, є рецензентами методичних рекомендацій, співавторами наукових праць, керівниками практики уповноважені особи Замовників, зокрема й нашого університету, представники Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області, представники Академії Радник та YouControl, представники Учасників закупівель та громадського контролю Dozorro.
Як ви враховуєте потреби ринку праці під час розробки навчальних планів і програм для студентів освітньої програми “Облік і оподаткування”?
Окрім загальних нормативних підходів, ми обов’язково враховуємо думку наших зовнішніх стейкхолдерів, зокрема роботодавців, і особливо тих, які вже мають у своїх трудових колективах випускників наших освітніх програм, та тих, хто сам є випускником наших освітніх програм. Наші роботодавці долучаються до розробки та рецензування методичних рекомендацій, є керівниками практик, співавторами наукових праць. Ми аналізуємо ринок праці нашого міста та області, тісно спілкуємося зі здобувачами заочної форми здобуття вищої освіти, які вже працюють на посадах бухгалтерів, фахівців із закупівель, податківців, державних аудиторів, касирів, банківських працівників тощо. Ми обговорюємо ці питання під час зустрічей із колегами із інших закладів вищої освіти, а також з представниками фахових організацій, спілок, газет, журналів під час особистого спілкування, на форумах, семінарах, вебінарах тощо. У сукупності такого врахування ринку праці наші плани і програми відображають актуальність професії, відповідають тенденціям розвитку спеціальності та попиту на фахівців з обліку і оподаткування для суб’єктів господарювання України, зокрема з урахуванням галузевих особливостей аграрної сфери.
Ексклюзивне інтерв’ю Кафедри обліку і оподаткування
Миколаївського національного аграрного університету
головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк