Навчально-науковий інститут управління, економіки та бізнесу МАУП: глибокі теоретичні знання й практичні навички з обліку та оподаткування (Інтерв’ю зі Скибою Ганною Іванівною — кандидаткою економічних наук, доценткою, завідувачкою кафедри обліку і оподаткування Навчально-наукового Інституту управління, економіки та бізнесу, “ВНЗ “Міжрегіональна Академія управління персоналом”)
Інтерв’ю зі Скибою Ганною Іванівною — кандидаткою економічних наук, доценткою, завідувачкою кафедри обліку і оподаткування Навчально-наукового Інституту управління, економіки та бізнесу, “ВНЗ “Міжрегіональна Академія управління персоналом”.
Ганна Іванівна Скиба —
кандидат економічних наук, доцент, завідувачка
кафедри обліку і оподаткування
Навчально-наукового Інституту управління,
економіки та бізнесу, “ВНЗ “Міжрегіональна
Академія управління персоналом”
Добридень, шановна Ганно Іванівно! За якою кількістю спеціальностей Навчально-науковий інститут управління, економіки та бізнесу здійснює підготовку здобувачів та яка спеціальність є найпопулярнішою?
Г. І.: Навчально-науковий інститут управління, економіки та бізнесу (ННІУЕБ) створено на базі двох провідних інститутів Міжрегіональної Академії управління персоналом (Навчально-наукового інституту міжнародної економіки та фінансів ім. Святої Великої княгині Ольги та Інституту менеджменту та охорони здоров’я) і розпочав свою діяльність із 3 квітня 2017 року. Проте історія Інституту бере свій початок практично від часу заснування Академії, тобто з 1993 р. Директорка інституту — Семенець-Орлова Інна Андріївна, докторка наук з державного управління, професорка.
ННІУЕБ здійснює підготовку здобувачів за 7 спеціальностями. Навчально-науковий інститут управління, економіки та бізнесу — це можливість отримати вищу освіту за першим (бакалаврським) та другим (магістерським) освітніми рівнями: у галузі знань 05 “Соціальні та поведінкові науки” за спеціальністю 051 “Економіка”; 07 “Управління та адміністрування” — 071 “Облік та оподаткування”, 072 “Фінанси, банківська справа та страхування”, 073 “Менеджмент”, 075 “Маркетинг”; 28 “Публічне управління та адміністрування” — 281 “Публічне управління та адміністрування” та 24 “Сфера обслуговування” — 242 “Туризм”.
Серед найпопулярніших спеціальностей є 28 “Публічне управління та адміністрування”, 073 “Менеджмент”, 072 “Фінанси, банківська справа та страхування” та 071 “Облік і оподаткування”, які привертають увагу найбільшої кількості здобувачів завдяки високій затребуваності фахівців у цих галузях на ринку праці.
Чи є можливість для здобувачів у ННІУЕБ навчатися за рахунок бюджетних коштів?
Г. І.: Так, звісно, така можливість є. Із лютого 2022 року здобувачі, які постраждали від повномасштабного вторгнення російських військ, мають можливість навчатися за рахунок бюджетних коштів. Наразі 9 здобувачів першого курсу навчаються за рахунок бюджетних коштів (денна форма навчання).
Як війна вплинула на процес навчання у вашому інституті? Які зміни введено до навчального процесу для адаптації до умов війни?
Г. І.: Керівництво академії створило потужну матеріально-технічну базу для організації та забезпечення повноцінного навчально-виховного процесу в умовах воєнного стану. У всіх корпусах академії були підготовлені укриття, оснащені всім необхідним для безпечного перебування здобувачів освіти й персоналу під час повітряної тривоги. Для учасників освітнього процесу періодично проводяться навчання з надання першої домедичної допомоги, пожежної безпеки, а також дій під час сигналу “Повітряна тривога”, що допомагає підтримувати готовність до надзвичайних ситуацій.
Особливу увагу приділяємо психологічній підтримці здобувачів та викладачів. Систематична робота практичного психолога спрямована на зменшення стресу та тривожності, забезпечення психологічного комфорту, що є надзвичайно важливим в умовах воєнного стану. Психологічна підтримка включає як індивідуальні консультації, так і групові заняття, що сприяють зміцненню психоемоційного стану учасників освітнього процесу.
На систематичній основі проводяться тренінги для підтримки життєстійкості здобувачів. Один із таких заходів — тренінг для психологічної підтримки здобувачів “Сила бути собою в умовах нової реальності”. Захід було організовано відповідно до запиту Студентської ради ННІУЕБ. Більша частина учасників — здобувачі, які приїхали до Києва з територій України, де відбувалися активні бойові дії, тому мають значний травматичний досвід. Здобувачі тестували свій рівень стресостійкості, разом майстрували рецепт життєстійкості, обговорювали значення кожного його компоненту. Підтримка психологічного здоров’я здобувачів освіти — пріоритет Міжрегіональної Академії управління персоналом!
Завдяки цим заходам ми успішно проводимо заняття в аудиторіях (офлайн), забезпечуючи здобувачам можливість отримувати якісну освіту в безпечному середовищі. Наші викладачі та адміністративний персонал постійно працюють над тим, щоб адаптувати навчальний процес до поточних умов, впроваджуючи нові технології та методики викладання. Ми плануємо продовжувати працювати в такому форматі й надалі, забезпечуючи стабільність та безперервність навчання навіть у складні часи.
Можете розповісти про діяльність кафедри обліку і оподаткування в ННІУЕБ МАУП? Яких фахівців готує кафедра?
Г. І.: Кафедра обліку і оподаткування в ННІУЕБ МАУП відіграє ключову роль у підготовці фахівців у галузі бухгалтерського обліку та оподаткування. Основними аспектами діяльності кафедри є те, що на кафедрі постійно розробляються та оновлюються бакалаврські та магістерські освітньо-професійні програми з бухгалтерського обліку та оподаткування, які відповідають сучасним вимогам ринку праці та міжнародним стандартам освіти. Викладання дисциплін, які охоплюють основи бухгалтерського обліку, фінансовий облік, управлінський облік, оподаткування, аудит, фінансовий аналіз та інші пов’язані з ними теми, здійснюється кваліфікованими викладачами, які постійно проходять стажування за кордоном та використовують сучасні інформаційні технології. Кафедра постійно організовує та бере активну участь у наукових конференціях, семінарах та круглих столах, де обговорюються новітні тенденції та досягнення у сфері обліку і оподаткування. Також академія постійно встановлює партнерські відносини з підприємствами, аудиторськими фірмами та іншими стейкхолдерами для забезпечення практичної підготовки здобувачів та їх подальшого працевлаштування.
Кафедра обліку і оподаткування готує фахівців, які вміють вести бухгалтерський облік, готувати фінансову звітність, проводити внутрішній та зовнішній аудит, аналіз фінансово-господарської діяльності підприємств. Також займаються обліком податкових зобов’язань, податковим плануванням, консультаціями з питань оподаткування, підготовкою та поданням податкової звітності, контролем за використанням фінансових ресурсів, аналізом фінансового стану підприємств, оцінкою ефективності фінансових інвестицій.
Ці напрями підготовки дозволяють випускникам кафедри обліку і оподаткування знайти роботу в різних сферах економіки, від приватних компаній до державних установ, та успішно провадити професійну діяльність в обраній спеціальності.
Які напрями науково-дослідної роботи розвиває кафедра обліку і оподаткування ННІУЕБ?
Г. І.: Професорсько-викладацький склад кафедри проводить наукову роботу в межах загально-академічної тематики МАУП на 2021—2026 рр. “Сучасні тенденції розвитку обліку, оподаткування, аналізу і контролю в Україні”. Результати досліджень представляємо на численних науково-практичних конференціях та семінарах. Практикується постійне проведення “Круглих столів”, науково-практичних конференцій із залученням викладачів кафедри, здобувачів, фахівців-практиків з питань удосконалення методики й організації ведення бухгалтерського обліку, аналізу і контролю (аудиту), оподаткування.
За підсумками наукових досліджень у 2019—2024 рр. науково-педагогічним складом кафедри опубліковано 62 наукові праці, з них 45 — статей та 284 — тез-доповідей на Міжнародних наукових, Всеукраїнських наукових та регіональних науково-практичних конференціях, а також видано понад десяток монографій, підручників і навчальних посібників.
Професорсько-викладацьким складом підготовлено і надруковано понад 15 посібників із грифом МОН України, 28 курсів лекцій з основних дисциплін кафедри для дистанційного навчання та близько 80 методичних матеріалів для самостійних і практичних занять та контролю знань здобувачів.
За тематикою наукових досліджень кафедри також проводиться науково-дослідна робота здобувачів. Її результати знаходять відображення у кваліфікаційних (магістерських) роботах, виступах на науково-практичних конференціях і семінарах.
Викладачі кафедри систематично проводять відкриті навчальні заняття, метою яких є обмін досвідом, формування професійних якостей майбутнього фахівця, актуалізація міжпредметних зв’язків та реалізація набутих знань у практичній діяльності.
Професорсько-викладацький склад кафедри постійно оновлює і вдосконалює навчально-методичне забезпечення викладання кафедральних дисциплін, впроваджує інноваційні технології навчання з метою підвищення якості навчання та конкурентоспроможності випускників спеціальності 071 “Облік і оподаткування”.
Працює науковий студентський гурток “Економічні знання” (керівниця — к.е.н., доцентка Цімошинська О. В.), яка щомісячно проводить засідання зі здобувачами ННІУЕБ.
Викладачі ННІУЕБ два роки поспіль долучаються до щорічної міжнародної освітньої кампанії Global Money Week (Всесвітній тиждень грошей). У 2023 році заклад був у першій десятці переможців, а у 2024 році Міжрегіональна Академія управління персоналом отримала І місце.
На кафедрі також проводяться навчання й відповідна підготовка здобувачів-аспірантів. Результатом плідної роботи є захист кандидатської дисертації аспіранта Мельника Богдана (науковий керівник — к.е.н., доцент Коваль М. І.), Хіміча Св’ятослава (наукова керівниця — к.е.н., доцентка Цімошинська О. В.).
Викладачі ННІУЕБ — переможці у Всеукраїнському конкурсі Молодий вчений року в номінації “Облік та оподаткування” (у 2022 р. Кришталь г. О. — д.е.н., професорка, у 2023 р. Брюховецька І. О. — к.е.н, доцентка).
Як війна вплинула на вашу наукову діяльність та дослідження? Чи змінилися пріоритети ваших досліджень у зв’язку з військовими діями?
Г. І.: По-перше, під впливом війни наша кафедра обліку і оподаткування переорієнтувала свою наукову діяльність для відповіді на актуальні виклики та потреби економіки в умовах війни. Один із ключових аспектів наших досліджень — аналіз економічних наслідків війни для підприємств та суспільства загалом. Ми досліджуємо вплив воєнного конфлікту на фінансове становище підприємств, їхню ліквідність, прибутковість та можливості фінансового виживання в умовах економічних труднощів. Окрім того, ми звертаємо увагу на аналіз податкових змін, які запроваджують у зв’язку з військовими діями, та їх вплив на фінансову поведінку підприємств та громадян.
По-друге, ми активно досліджуємо можливості економічної підтримки бізнесу та населення в умовах воєнного періоду. Шукаємо ефективні шляхи впровадження спеціальних програм та заходів економічної підтримки, які сприятимуть збереженню робочих місць, стабілізації фінансової ситуації та підтримці економічної активності в умовах воєнного конфлікту.
Отже, військові події визначили нові напрями наукової діяльності кафедри, які скеровані на розробку ефективних стратегій економічного відновлення та стабілізації в умовах військового конфлікту, а також на підтримку бізнесу й населення у цей складний період.
Які нововведення чи підходи Ви вважаєте найперспективнішими у викладанні економічних дисциплін?
Г. І.: У викладанні економічних дисциплін є кілька нововведень та підходів, які можна вважати перспективними для покращення якості навчання й підготовки фахівців. По-перше, це використання технологій віртуальної реальності. Цей метод допомагає здобувачам краще зрозуміти складні концепції через практичний досвід. По-друге, використання методу проєктного навчання, тобто заохочення здобувачів до роботи над реальними проєктами, що дозволяє застосовувати теоретичні знання на практиці та розвивати навички командної роботи. По-третє, залучення практиків та гостьових лекторів. Запрошення фахівців із реального бізнесу для проведення лекцій, семінарів та воркшопів дозволяє здобувачам дізнатися про сучасні тенденції та практики у сфері економіки. Ми вже давно практикуємо цей метод у нашому навчальному закладі.
Ці підходи та нововведення значно підвищують ефективність викладання економічних дисциплін, роблять навчання інтерактивнішим та практично орієнтованим, а також готують здобувачів до реальних викликів сучасної економіки.
Які поради Ви можете дати здобувачам, які хочуть стати успішними бухгалтерами?
Г. І.: Для того, щоб стати успішним бухгалтером, здобувачам варто дотримуватися декількох ключових порад, а саме: отримати якісну освіту, постійно розвивати аналітичні навички (бухгалтерам необхідно вміти аналізувати фінансову інформацію, робити висновки та пропонувати рішення), бути в курсі змін у податковому законодавстві, бухгалтерських стандартах та інших нормативних актах, що впливають на облік, досконало знати програми бухгалтерського обліку, як-от Quick Books, SAP, MASTER: Бухгалтерія, BAS Бухгалтерія, а також інструменти для аналізу даних, як Excel.
Головна порада — отримання максимального стажування та роботу на початкових посадах, які допоможуть вам набути необхідних навичок та розуміння реальних бізнес-процесів. Бухгалтерія — це сфера, що містить в собі систематичний запис, класифікацію, аналіз та звітування про фінансові операції підприємства або організації. Вона охоплює різноманітні аспекти — від ведення рахунків і складання фінансових звітів до контролю за бюджетами та аналізу фінансових результатів. Бухгалтерія є основою для ухвалення обґрунтованих економічних рішень, забезпечуючи прозорість і точність фінансової інформації, що є критично важливим для успішного управління бізнесом. Підвищуйте свою кваліфікацію, беручи участь у тренінгах, онлайн-курсах, та отримуйте додаткові сертифікати учасника.
Дотримуючись цих порад, ви зможете стати компетентним та успішним бухгалтером, здатним робити важливі внески у розвиток нашої країни.
Які поради Ви б надали першокурсникам із метою максимально успішного початку їхнього навчання?
Г. І.: Студентські роки — це період, коли ми пізнаємо світ, відкриваємо для себе нові можливості та збагачуємо свою особистість різноманітним досвідом. Цей час можна порівняти з калейдоскопом, де кожен день приносить щось нове й унікальне. Від перших кроків у незалежному житті до випробувань на шляху досягнення власних мрій кожна подія залишає свій слід у пам’яті на все життя.
Важливо розуміти, що студентські роки — не лише час веселощів та незалежності, але й серйозна інвестиція у власне майбутнє. Кожна година, витрачена на навчання, кожний проєкт, виконаний з ініціативи, кожна нова навичка, освоєна під час навчання у навчальному закладі, — це фундамент для нашого подальшого успіху.
Ось кілька порад, які я б надала першокурсникам для найефективнішого старту у навчанні:
- по-перше, навчіться планувати свій час, створіть гнучкий розклад занять, до якого включіть час для навчання, відпочинку, сну та інших заходів;
- по-друге, активно долучайтеся до академічного середовища: відвідуйте лекції, семінари, конференції та спортивні секції. Це надасть вам можливості глибше зануритися у свою галузь і побудувати зв’язки з однокурсниками та викладачами;
- по-третє, розвивайте навички самостійності — навчіться ефективно використовувати інформаційні джерела бібліотеки, онлайн-ресурси та інші засоби для самостійного навчання та досліджень.
Нехай студентські роки будуть для вас часом активного відкриття світу, пізнання себе та власних можливостей! Нехай кожен день стане ще одним кольоровим пазлом у вашому калейдоскопі подій, який складається у незабутній мозаїці вашого життя!
Ексклюзивне інтерв’ю Ганни Скиби — кандидатки економічних наук,
доцентки, завідувачки кафедри обліку і оподаткування Навчально-наукового Інституту
управління, економіки та бізнесу, “ВНЗ “Міжрегіональна Академія
управління персоналом” головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік”
Зої Слободянюк