-
Сповіщення: Увесь № 52 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Застрахованим особам про електронні сервіси Пенсійного фонду України (Що треба знати застрахованим особам про електронні сервіси Пенсійного фонду України — розповідає начальниця Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області Наталія Рад)
Що треба знати застрахованим особам про електронні сервіси Пенсійного фонду України — розповідає начальниця Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області Наталія Рад.
Наталія Рад —
начальниця Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області
Які можливості для застрахованих осіб надають електронні сервіси Пенсійного фонду України?
Н. Р.: Вирішити більшість питань щодо пенсійного забезпечення, страхових виплат, субсидій та пільг можна дистанційно через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України portal.pfu.gov.ua та мобільний застосунок “Пенсійний фонд”.
Вебпортал Пенсійного фонду України — це сучасний спосіб отримання інформації, дистанційного обслуговування громадян за допомогою новітніх електронних сервісів. Користування електронними сервісами Пенсійного фонду має низку переваг, а саме: спрощує процеси взаємодії з пенсійною системою, забезпечує зручність, ефективність і безпеку для користувачів.
Послугами вебпорталу можуть скористатися громадяни різних вікових категорій, зокрема, застраховані особи, які відповідно до законодавства підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню і за яких сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.
На головній сторінці порталу міститься перелік послуг, які можна отримати через цей сервіс. Отримати доступ до персональної інформації та онлайн-послуг на вебпорталі можна в особистому кабінеті застрахованої особи, авторизувавшись на порталі в один зі способів: за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) або банківської картки (BankID), або Дія.Підпис.
Перегляд персональних даних
В особистому кабінеті користувача відображено дані персональної електронної облікової картки, створеної на кожну застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, де зберігається інформація про заробіток людини, стаж тощо.
У разі виявлення особою некоректних, неактуальних чи неправильних відомостей, наприклад, не змінено прізвище після заміжжя, помилка в даті народження тощо, в особистому кабінеті є можливість заповнити відповідну анкету для зміни даних у Реєстрі застрахованих осіб (у розділі “Комунікації з ПФУ”) та направити до Пенсійного фонду.
Перевірка страхового стажу і заробітної плати
Кожна працююча особа має контролювати свій стаж та сплачені страхові внески, які гарантують їй соціальний захист, а саме: оплату лікарняних, допомогу на випадок безробіття, нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання, та впливають на розмір майбутньої пенсії.
Важливо знати, що зарахування страхового стажу відбувається лише за умови офіційного працевлаштування особи і повної сплати страхових внесків. Фактична сплата страхових внесків роботодавцем є підтвердженням офіційного оформлення трудових відносин.
Швидко і зручно переглянути інформацію про свій страховий стаж та сплачені внески можна в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг у розділі “Мій страховий стаж”, а суми заробітної плати (доходу) — у розділі “Моя заробітна плата”.
Отримання електронних довідок
Для підтвердження офіційного оформлення трудових відносин людина може скористатися даними з довідок про стаж та заробітну плату (форми № ОК-5 та № ОК-7), які містять індивідуальні відомості про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб.
Довідка форми № ОК-5 формується за будь-який період починаючи з 2000 року (в окремих випадках — з 1998 року) і містить дані щодо суми заробітку для обчислення пенсії, визначення страхового стажу, сплати страхових внесків.
Довідка форми № ОК-7 містить відомості про суми заробітної плати, з якої сплачується єдиний соціальний внесок, та страховий стаж за період із 2011 р. Зазвичай довідку ф. № ОК-7 використовують для визначення страхового стажу для розрахунку сум лікарняних, нарахування допомоги по безробіттю тощо. Отримати такі довідки, підтверджені QR-кодом, можна через вебпортал е-послуг Пенсійного фонду або в мобільному застосунку “Пенсійний фонд”.
Важливо! Електронні довідки з QR-кодом мають таку саму законну силу, як і паперові аналоги, підписані уповноваженою особою органу Пенсійного фонду України.
Перевірка листків непрацездатності
Листок непрацездатності формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності Пенсійного фонду України на підставі інформації медичного висновку в разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в Реєстрі застрахованих осіб.
Застрахованій особі в особистому кабінеті на вебпорталі надано можливість пошуку та перегляду своїх листків непрацездатності. Якщо листка непрацездатності не створено (не відображається в особистому кабінеті), застрахована особа має звернутися до лікаря та роботодавця для перевірки правильності зазначених персональних даних особи та їх відповідності в усіх реєстрах.
Подання документів про трудову діяльність для оцифрування
Для надійного збереження документів про трудову діяльність і можливості перевірки та підтвердження інформації про трудовий стаж у реальному часі на вебпорталі Пенсійного фонду діє сервіс “Електронна трудова книжка” — цифрова альтернатива звичайній паперовій трудовій книжці.
Сервіс дозволяє подавати через портал копії паперових трудових книжок, таким чином зберігаючи в електронному вигляді інформацію про страховий стаж застрахованої особи і сплачені страхові внески.
Оцифрувати трудову книжку фізична особа може самостійно. Після оцифрування документів про трудову діяльність дані про трудові відносини особи відображатимуться в особистому кабінеті застрахованої особи.
Чи є можливість розрахувати розмір пенсії на порталі?
Н. Р.: Так, можливість розрахувати прогнозний розмір майбутньої пенсії та вік виходу на пенсію надає електронний сервіс “Пенсійний калькулятор”. Скористатися сервісом можна самостійно, обравши опцію “Пенсійний калькулятор” на верхній панелі інструментів вебпорталу.
Які послуги доступні дистанційно за допомогою мобільних пристроїв?
Н. Р.: Доступ до електронних сервісів Пенсійного фонду України також можливий у зручному форматі — мобільному застосунку “Пенсійний фонд”.
Застрахована особа через застосунок має можливість:
- подавати заяви на призначення/перерахунок пенсії, житлової субсидії, пільги та страхової виплати;
- переглядати набутий страховий стаж;
- дізнаватися про сплату роботодавцем страхових внесків;
- переглядати інформацію в Електронному реєстрі листків непрацездатності;
- отримувати та завантажувати до мобільного пристрою електронні документи з Реєстру застрахованих осіб;
- одержувати та переглядати повідомлення від Пенсійного фонду України;
- відстежувати стан опрацювання звернень до ПФУ тощо.
Щоб скористатися мобільним застосунком “Пенсійний фонд”, необхідно завантажити його на свій пристрій. Застосунок пропонує три актуальні варіанти авторизації: з використанням цифрового підпису, банківської картки та через Дія.Підпис.
Отже, пані Наталіє, які поради Ви можете дати застрахованим особам, у тому числі щодо користування електронними сервісами Пенсійного фонду?
Н. Р.: Підсумовуючи сказане, пропоную чек-лист порад для застрахованих осіб:
- оформлювати трудові відносини офіційно;
- перевіряти актуальність персональних даних у Реєстрі застрахованих осіб;
- контролювати сплату страхових внесків та подання звітності роботодавцем;
- подавати скановані документи про трудову діяльність для оцифрування;
- користуватися можливістю отримувати електронні довідки про страховий стаж та заробітну плату на вебпорталі електронних послуг.
Бережіть себе та користуйтеся електронними сервісами Пенсійного фонду України 24/7!
Ексклюзивне інтерв’ю Наталії Рад —
начальниці Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області
головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік”
Зої Слободянюк