| Каталог статей |       | Спецвипуски |       Корисні посилання      
публікація з № 65 за 24.07.2024 р.

Фонд аграрних інвестицій

Інтерв’ю з керівником “Фонду аграрних інвестицій”, проєкту “Земельний банк” Ярославом Ярославським.

Розкажіть, будь ласка, про себе: де працювали та який досвід мали, перш ніж очолили “Фонд аграрних інвестицій”?

Ярослав Ярославський — керівник
“Фонду аграрних інвестицій”, проєкту “Земельний банк”

Я. Я.: У сфері землеустрою я вже 16 років. Пройшов шлях від інженера до керівника в системі Держгеокадастру на Вінниччині. Із 2016 року очолював “Вінницький науково-дослідний та проєктний інститут землеустрою”, який вийшов на рівень найбільшого в Україні держпідприємства, що надає повний спектр землевпорядних послуг, із філіями в трьох областях. Також був радником міністра агрополітики Романа Лещенка. Цей різнобічний досвід у галузі та розуміння логіки змін у земельній сфері привели мене в команду проєкту “Земельний банк” минулого року. Так, я доєднався до робочої групи з реалізації проєкту на самому старті.

У чому полягає проєкт “Земельний банк” та що зумовило його створення?

Я. Я.: Суть проєкту “Земельний банк” полягає у відкритті доступу агробізнесу до ринку державних сільськогосподарських земель через прозорий механізм оренди. Цей проєкт минулоріч ініціював Фонд держмайна, що було досить логічним та необхідним рішенням сьогодення.

До цього 806 тисяч гектарів сільгоспземель, що перебувають у користуванні державних підприємств, використовувалися абсолютно неефективно. Ба більше, незаконно, оскільки були об’єктом корупції, тіньових схем та махінацій. Це, своєю чергою, щороку позбав­ляло державу й місцеві громади значних надходжень до бюджету. Тому минулого року Верховна Рада ухвалила відповідний закон, що можна вважати відправною точкою у реформі ринку оренди держземель України.

Як механізм оренди держземель працюватиме на практиці?

Я. Я.: Уряд поступово консолідує державні землі і передає їх у користування підприємствам — операторам Земельного банку. Першим таким оператором є “Фонд аграрних інвестицій”. Ці підприємства не матимуть права продавати землю та не оброблятимуть її самостійно. Їхнє завдання — перереєструвати земельні ділянки, підготувати всю необхідну документацію та передати їх у суборенду на прозорих та конкурентних засадах через онлайн-­аукціони на платформі “Прозорро.Продажі”.

Хто зможе взяти участь в аукціонах та на яких умовах?

Я. Я.: Участь в аукціонах буде відкритою для всіх, незалежно від того, чи це фермер, майбутній підприємець, який прагне розпочати власну справу, або ж приватний бізнес, зацікавлений у розвитку.

Щодо умов та ціни, то стартова вартість оренди становитиме 12% від нормативно-грошової оцінки землі. Реальна вартість оренди землі визначатиметься після торгів за принципом “хто запропонував вищу ціну, той переміг”. Договори оренди укладатимуться на 14 років для однорічних насаджень і на 25 років — для багаторічних. Обмежень щодо обсягів суб­оренди, розмірів ділянок для одного орендаря не буде.

Який ефект ви очікуєте від реформи ринку державних земель?

Я. Я.: Загалом ми очікуємо підвищення ефективності використання державних земель, які до цього роками незаконно передавалися для обробітку, стимулювали корупцію чи просто простоювали. “Земельний банк” дозволить вивести їх у публічну площину, дати можливість законно їх обробляти. Також йдеться про підтримку й наповнення бюджету держави, левова частка якого сьогодні спрямована на оборонні цілі. Кошти від оренди спрямують і до місцевих громад (10%), і до державного бюджету. Ми розраховуємо, що вже на першому етапі “Земельний банк” принесе державі близько 1 млрд грн. Та пізніше, коли більшість земель передадуть у користування, щорічний дохід прогнозується в розмірі 7—8 млрд грн.

Що вже зроблено для запуску “Земельного банку” та коли стартують перші торги?

Я. Я.: Міцний фундамент для цього вже закладено. Концепція впроваджується, затверджено відповідні нормативно-правові акти, зокрема, зміни до Бюджетного кодексу, сформовано перший пул ринково привабливих земельних ділянок. Минулого місяця Кабмін ухвалив розпорядження, яким вилучив із 59 державних підприємств ці землі площею 104 тис. га та передав їх у постійне користування “Фонду аграрних інвестицій”. Зараз триває процес їх перереєстрації. Невдовзі ми розпочнемо фінальну стадію — корпоратизацію “Фонду аграрних інвестицій”, після чого оголосимо про старт онлайн-аукціонів. Це питання кількох тижнів. Тобто вже в липні очікуються перші торги на право суборенди державних земель.

Які завдання Ви поставили перед собою на посаді керівника “Фонду аграрних інвестицій”?

Я. Я.: Моє основне завдання — зробити так, аби цей механізм оренди державних сільгоспземель працював чесно та прозоро й забезпечував дохідність бюджету. Наразі — це один зі шляхів підтримки економіки, розвитку сільськогосподарського бізнесу та залучення інвестицій. Тому ми докладаємо багато зусиль, аби “Земельний банк” довів свою ефективність!

Колектив редакції газети “Все про бухгалтерський облік”
щиро дякує за ексклюзивне інтерв’ю керівнику “Фонду аграрних інвестицій”,
проєкту “Земельний банк” Ярославу Ярославському
головному редактору газети Зої Слободянюк