-
Сповіщення: Увесь № 72 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Переведення директора з основного місця роботи на сумісництво та навпаки: практичні поради для оформлення
Частогусто бувають ситуації, коли виникає потреба директору підприємства змінити основне місце роботи, але виконувати обов’язки на старому. Як це можна узаконити з юридичної точки зору, чи треба змінювати ключі ЕЦП, чи треба повідомляти держреєстратора про кадрові зміни? Про це дізнаємося разом.
Передусім нагадаємо, що директор — це одноосібний виконавчий орган підприємства, права/обов’язки якого прописані у ЦКУ та інших актах цивільного законодавства. Директор є ключовою посадовою особою компанії, яка виконує функцію управління її поточними та стратегічними справами, взаємодіє та представляє компанію у відносинах із підприємствами й державними органами тощо.
Попри важливість виконуваних функцій, директор є найманим працівником, який має самостійне право визначати своє основне місце роботи, а саме — місце роботи, де він працює на підставі укладеного трудового договору та визначене ним як основне згідно з поданою заявою.
КЗпП дозволяє працівнику укладати трудовий договір на одному або одночасно на декількох підприємствах, якщо іншого не передбачено законодавством, колдоговором або угодою сторін (ч. 2 ст. 21 КЗпП). Тому працівники, окрім основного трудового договору, можуть укладати трудові договори про роботу за сумісництвом.
Чи можна оформити зміну основного місця оформлення директора переведенням?
Переведення працівників регламентує ч. 1 ст. 32 КЗпП. У ній закарбовано: “Переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, а також переведення на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або до іншої місцевості, хоча б разом з підприємством, установою, організацією, допускається тільки за згодою працівника…”.
Переведенням на іншу роботу вважається доручення працівникові роботи, що не відповідає спеціальності, кваліфікації чи посаді, визначеній трудовим договором. Якщо ж посада і робота не змінюються (директор залишається директором), відповідно, не може йтися і про переведення працівника.
Окрім того, переведення може здійснюватися лише в межах одного трудового договору.
Отже, заміна основного місця роботи на сумісництво і навпаки — це не зміна місця роботи як такого та не зміна посадових обов’язків. Тобто це не те питання, яке можна вирішити наказом про переведення.
Якщо не можна застосувати переведення, як оформити зміну основного місця роботи?
По-перше Директор має написати дві заяви: одну — на звільнення з місця роботи за сумісництвом, а другу — про прийняття на основне місце роботи (або навпаки). Під ці заяви видаються відповідні накази та укладається новий трудовий договір.
По-друге Директор призначається на посаду рішенням засновників, в якому не зазначають режим його роботи, тому проведення нових зборів та їх засвідчення новим протоколом не потрібні. Відповідно, подавати інформацію через держреєстратора до ЄДР у цьому разі не потрібно, оскільки зміни керівника не відбулося — відбулася лише зміна місця роботи, а посада та право підпису залишилися.
По-третє Подавати повідомлення про прийняття на роботу керівника з 5 березня 2020 року вже не потрібно. Інформація про звільнення/прийняття директора відобразиться тільки в додатку 5 до Об’єднаної звітності, де працівника потрібно відобразити двома рядками (якщо зміна місця роботи відбулася в межах одного кварталу) за категорією особи у графі 7 — “2 — сумісник” з датою закінчення трудових відносин, а другим рядком — прийняття цього самого працівника на роботу за категорією особи у графі 7 — “1 — наймані працівники за основним місцем роботи” з датою початку трудових відносин.
По-четверте Повідомляти податківців про таку подію у разі покладання обов’язків з ведення обліку на директора через подання 1-ОПП не потрібно. У цій формі фіксують відомості про особу, на яку покладено обов’язок з ведення бухгалтерського та податкового обліку платника податків. Водночас йдеться саме про персональні дані відповідної особи (прізвище, ім’я та по батькові, індивідуальний податковий номер, телефони), а не про її посаду (штатну чи зовнішнього сумісника). Досліджувана подія не призводить до змін в облікових даних, адже обов’язки з ведення бухгалтерського та податкового обліку й надалі виконує та сама особа, але після звільнення з посади директора вона виконує їх уже за сумісництвом (або навпаки).
По-п’яте Змінювати ключ ЕЦП не потрібно. Згідно з роз’ясненням податківців, розміщеним у під категорії 301.01 ЗІР, визначено, що клієнт зобов’язаний невідкладно звернутися до видавника сертифіката за скасуванням посиленого сертифіката, зокрема, у разі:
- зміни відомостей, зазначених у посиленому сертифікаті: переведення на іншу посаду або звільнення з роботи підписувача (для посилених сертифікатів, в яких зазначено посаду його власника), зміни прізвища підписувача;
- виявлення помилок у реквізитах посиленого сертифіката тощо.
З одного боку, дійсно, є факт звільнення з роботи підписувача (для посилених сертифікатів, в яких зазначено посаду його власника). З іншого — немає зміни даних, зазначених у посилених сертифікатах та/або реєстраційній картці, у зв’язку зі звільненням особи з основного місця роботи з посади головного бухгалтера та прийняттям на цю саму посаду як зовнішнього сумісника. Директор для оформлення нових сертифікатів надасть той самий пакет документів, як і за первинного оформлення ключа.
Підсумуємо
1. Найбезпечнішим варіантом у разі зміни статусу працівника (основний — сумісництво і навпаки) є варіант через звільнення-прийняття.
2. Вищеописаний метод нівелює усі ризики, яких не уникнути, якщо змінити статус працівника з основного на сумісництво і навпаки — без процесу звільнення та прийняття.
Юлія КОВАЛЕНКО,
податковий консультант