Необхідність та умови подання повідомлення за ф. № 20-ОПП, реєстрації та обліку волонтерів, практичне застосування електронних сервісів
Інтерв’ю начальника управління податкових сервісів Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Литвиненко Тетяни
Які СГ та в яких випадках не повинні подавати повідомлення за ф. № 20-ОПП?
Т. Л.: У повідомленні за ф. № 20-ОПП надається інформація про всі об’єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду.
Будь-який суб’єкт господарювання незалежно від форми ведення підприємницької діяльності зобов’язаний подати до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення № 20-ОПП з інформацією щодо фактичної адреси провадження підприємницької діяльності як про об’єкт оподаткування.
На підставі принципу укрупнення інформації, приміром, відомості про основні засоби, призначені для ведення господарської діяльності та фізично розміщені у приміщеннях платника податків (офіси, склади, гаражі, магазини, місця зберігання тощо), про які вже повідомлено контролюючі органи як про об’єкт оподаткування, можуть не зазначатися у повідомленні за ф. № 20-ОПП.
Як заповнювати графи “Тип об’єкта оподаткування”, “Стан об’єкта” та “Вид права на об’єкт” р. 3 повідомлення за ф. № 20-ОПП, якщо місце проживання керівника (засновника) є основним місцем обліку ЮО або місце проживання ФОП є місцем, де провадиться підприємницька діяльність?
Т. Л.: Пунктом 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі — ПКУ) встановлено, що з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (далі — об’єкти оподаткування) (неосновне місце обліку).
У повідомленні № 20-ОПП надається інформація про всі об’єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду.
Будь-який суб’єкт господарювання незалежно від форми ведення підприємницької діяльності зобов’язаний подати до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення № 20-ОПП з інформацією щодо фактичної адреси провадження підприємницької діяльності як про об’єкт оподаткування.
Якщо місце проживання керівника (засновника) є основним місцем обліку юридичної особи або місце проживання фізичної особи — підприємця є місцем, де провадиться підприємницька діяльність, або воно пов’язане зі здійсненням підприємницької діяльності, то така юридична особа/фізична особа — підприємець мають подати до контролюючого органу повідомлення № 20-ОПП з інформацією про такий об’єкт оподаткування протягом 10 робочих днів після проведення державної реєстрації юридичної особи/реєстрації підприємницької діяльності.
У графі 3 “Тип об’єкта оподаткування” повідомлення № 20-ОПП зазначається тип об’єкта оподаткування, де проживає платник податків (“682 — квартира”, “685 — житловий будинок”, “293 — котедж” тощо), відповідно до рекомендованого довідника типів об’єктів оподаткування.
У графі 9 “Стан об’єкта оподаткування” зазначають: 2 — експлуатується або 8 — орендується.
У графі 10 “Вид права на об’єкт”: 1 — право власності, 2 — право володіння, 3 — право користування (сервітут, емфітевзис, суперфіцій), 4 — право господарського відання, 5 — право оперативного управління, 6 — право постійного користування, 7 — право довгострокового користування або оренди, 8 — право короткострокового користування, оренди або найму, 9 — іпотека, 10 — довірче управління майном.
Чи необхідно ОСББ подавати до контролюючого органу повідомлення за формою № 20-ОПП з інформацією щодо багатоквартирного будинку, стосовно якого таке ОСББ здійснює управлінські функції?
Т. Л.: Обов’язок платників податків повідомляти контролюючі органи про об’єкти оподаткування та об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, передбачено п. 63.3 ст. 63 ПКУ, за яким об’єктами оподаткування є майно та дії, за якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів.
ОСББ належить до неприбуткових організацій і як неприбуткова організація має бути включене до Реєстру неприбуткових установ та організацій. На балансі ОСББ перебувають нежитлові та допоміжні приміщення, що є спільним майном власників багатоквартирного будинку, які за рішенням загальних зборів ОСББ можуть передаватися в користування, зокрема, на умовах оренди. Кошти, отримані ОСББ внаслідок надання в оренду допоміжних приміщень та іншого спільного майна багатоквартирного будинку, формують дохідну частину ОСББ. Обов’язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) винятково для фінансування видатків на своє утримання.
Відповідно до п. 63.3 ст. 63 ПКУ об’єкт оподаткування за кожним видом податку та збору визначається згідно з відповідним розділом ПКУ.
Повідомлення є обліковою формою, яка підтверджує наявність у суб’єкта господарювання об’єктів оподаткування у розумінні п. 63.3 ст. 63 ПКУ. На його підставі не здійснюється обрахунок та сплата податкових зобов’язань.
Позаяк ПКУ не встановлює винятків для будь-яких категорій платників податків щодо обов’язку повідомляти контролюючі органи про об’єкти оподаткування, ОСББ на підставі п. 63.3 ст. 63 ПКУ у строки та за формою, визначеними Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Мінфіну України від 09.12.11 р. № 1588, із змінами та доповненнями, необхідно подати до контролюючих органів за основним місцем обліку платника податків повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП, в якому надати відомості щодо наявних у власності або користуванні земельних ділянок, житлових будинків та нежитлових будівель (за наявності), які експлуатуються ОСББ, приміщень, що здаються в оренду або орендуються тощо.
Як подавати заяву про включення/внесення змін до реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації за формою № 1-РВ та де на вебпорталі ДПС можна ознайомитися з Реєстром волонтерів?
Т. Л.: Відповідно до п. 2 прим. 1 р. VII “Прикінцеві положення” Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI “Про благодійну діяльність та благодійні організації”, із змінами та доповненнями (далі — Закон № 5073), реєстр волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації (далі — Реєстр волонтерів) формується і ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та оприлюднюється на його офіційному вебпорталі. Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Для зарахування до Реєстру волонтерів благодійник — фізична особа подає до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (далі — контролюючий орган), у паперовій або електронній формі (в тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія) заяву із зазначенням реквізитів рахунків, відкритих у банках на ім’я такого волонтера, що призначені для здійснення благодійної діяльності, та реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку у паспорті).
Водночас фізична особа — благодійник особисто подає Заяву за ф. № 1-РВ у паперовій формі до будь-якого територіального органу ДПС, поштою або через представника — до територіального органу ДПС за основним місцем обліку фізичної особи — благодійника.
За відсутності підстав для відмови у включенні фізичної особи — благодійника до Реєстру волонтерів територіальний орган ДПС протягом одного робочого дня з дня отримання Заяви за ф. № 1-РВ включає таку фізичну особу — благодійника до Реєстру волонтерів.
ДПС створює та адмініструє Реєстр волонтерів в електронній формі та щодекади оприлюднює на вебпорталі ДПС (www.tax.gov.ua) відомості з Реєстру волонтерів.
Водночас у період дії воєнного стану обмежено доступ до публічних електронних реєстрів, розміщених на вебпорталі ДПС.
Як громадянин може отримати інформацію про наявність чи відсутність податкового боргу?
Т. Л.: Громадяни можуть отримати інформацію про наявність чи відсутність податкового боргу в Електронному кабінеті, вхід до якого здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua або через офіційний вебпортал ДПС.
У приватній частині Електронного кабінету в режимі “Стан розрахунків з бюджетом” користувач отримує доступ до своїх особових рахунків зі сплати податків, зборів та інших платежів. Доступ до приватної частини Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням КЕП, через Інтегровану систему електронної ідентифікації — id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або “хмарного” КЕП.
Крім того, дізнатися про наявність чи відсутність податкового боргу можна у мобільному застосунку “Моя податкова” у вкладці “Стан розрахунків з бюджетом” розділу “Послуги”.
Звертаємо увагу, що фізичні особи в Електронному кабінеті та застосунку “Моя податкова” можуть також сплатити податки.
Чи можу я отримувати листи від ДПС через Електронний кабінет?
Т. Л.: Так, звичайно. Платники податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в Електронному кабінеті, можуть здійснювати листування з контролюючими органами засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України “Про електронні документи та електронний документообіг” та “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”.
Для здійснення листування з контролюючими органами через Електронний кабінет необхідно надіслати заяву про бажання отримувати документи через Електронний кабінет за формою:
- J1391602 — для юридичних осіб;
- F1391602 — для фізичних осіб.
Листування контролюючих органів з платниками податків, які подали таку заяву, здійснюється шляхом надіслання документа до Електронного кабінету з одночасним надісланням платнику на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання до Електронного кабінету.
Як дізнатися реквізити бюджетних рахунків?
Т. Л.: Актуальні реквізити бюджетних рахунків розміщено на головній сторінці офіційного вебпорталу ДПС та на вебсторінках територіальних органів ДПС за адресою: https://tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv.
Для того щоб дізнатися реквізити бюджетних рахунків, необхідно:
- на офіційному сайті ДПС на головній сторінці в рубриці “Рахунки для сплати платежів” обрати регіон (область чи місто), до якого належить територіальна громада, в якій платник стоїть на податковому обліку (основне/неосновне місце обліку);
- в електронному файлі “Реквізити рахунків для сплати податків, зборів, платежів” формату xls за допомогою фільтрів знайти відповідний населений пункт та вид податку.
Як отримати довідку про доходи в мобільному застосунку “Моя податкова”?
Т. Л.: Завантажте мобільний застосунок “Моя податкова” в App Store/Google Play. Потім ідентифікуйтесь онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису або “хмарного” КЕП. Оберіть розділ “Послуги” та натисніть “Отримати відомості про суми виплачених доходів”. Зазначте необхідний період. Результат отримаєте за 5 хвилин.
Ексклюзивне інтерв’ю начальника управління податкових сервісів Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Литвиненко Тетяни головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк