Що обрати контрагентам у разі укладання договорів та актів: цифровий варіант чи паперовий
Знаходження контрагентів в різних містах породжує необхідність пошуку варіантів щодо укладання договорів та актів. Розглянемо, як можна укласти договори та акти віддалено.
Що каже законодавство
Трапляються ситуації, коли підприємство вимушене укладати з контрагентом первинні бухгалтерські документи, якот: договори, акти виконаних робіт, рахункифактури, в інший спосіб ніж паперовий: електронному вигляді шляхом підписання цифровим підписом, електронна пошта тощо. Такі ситуації обумовлені знаходженням контрагента поза межами населеного пункту товариства або факторами військового характеру. Важливим у таких ситуаціях є визначення норм закону, який має регулювати такі правовідносини. Необхідно відзначити, що Податкового кодексу України (далі — ПКУ) та Закон України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.99р. № 996XIV (далі — Закон про бухоблік) лише зобовʼязує підприємства формувати свої витрати на підставі первинних бухгалтерських документів. Водночас положення п. 5.2 ПКУ зазначають, що у разі, якщо норми іншого законодавства суперечать положенням ПКУ, то до правовідносин у питаннях оподаткування необхідно застосовувати положення ПКУ. Також п. 5.3 ПКУ зазначає про те, що якщо податковий кодекс не визначає порядку регулювання певних правовідносин, такі права та обовʼязки сторін можуть регулюватися іншим законодавством, наприклад, цивільним, господарським тощо.
Підприємствам необхідно розуміти, що на підставі п. 1 ч. 1 ст. 208 ЦКУ, правочини між юридичними особами повинні вчинятися лише письмово. У звʼязку з цим усі договори, які укладаються між юридичними особами, повинні мати письмову форму. Воднораз такі договори можуть укладатися шляхом обміну підписаними зразками документів (надсилання оферти) та прийняття таких умов (акцепт). Прикладом такого договору може бути надсилання одним підприємством іншому рахунку-фактури на купівлю товару, який інша сторона приймає шляхом оплати, тоді як продавець надає видаткову накладну, а покупець знову приймає умови таких домовленостей шляхом отримання товару та ставить підпис на видатковій накладній. Судова практика прирівнює такі обставини до факту укладання звичайного договору купівлі-продажу товару.
Артем СЕРЕДА,
адвокат, партнер allTax