-
Сповіщення: Хроніка подій та консультацій – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Не встигли зареєструватися платником ПДВ: чи пом’якшить воєнний стан відповідальність
Підприємство на загальній системі на початку лютого 2022 р. перетнуло межу 1 млн грн і подало заяву на обов’язкову реєстрацію платником ПДВ. Але отримало відмову, оскільки були помилки в заяві. У зв’язку із введенням воєнного стану стало не до подання оновленої заяви. Але на початку березня ми знову її надали. Однак вона, на жаль, зависла. Відповіді ми так і не отримали.
Які наші дії, якщо до 10 числа нас так і не зареєструють? Чи потрібно нараховувати ПДВ?
Запитання з консультаційної лінії
[hidden]
ВІДПОВІДЬ: Якщо це можливо, слід докласти зусиль, аби заяву на обов’язкову реєстрацію платником ПДВ за формою № 1-ПДВ все ж таки прийняли в межах установлених строків. Впоратись із цим потрібно до 10 числа (включно) календарного місяця, який настає за місяцем, у якому досягнуто граничного обсягу щодо оподатковуваних постачань розміром у 1 млн грн (п. 183.2 Податкового кодексу України, далі — ПКУ, пп. “а” пп. 2 п. 3.5 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну України від 14.11.14 р. № 1130).
Наполегливо працювати в цьому напрямку спонукає п. 183.10 ПКУ, який встановлює таке: будь-яка особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник ПДВ та яка не подала до контролюючого органу реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.
Це означає, що:
- починаючи з 11-го календарного дня для особи, які підлягає обов’язковій реєстрації, усі оподатковувані ПДВ операції все одно спричинять виникнення податкових зобов’язань за ставкою 20%, 14%, 7% або 0%;
- зменшити такі податкові зобов’язання на податковий кредит, як це роблять зареєстровані платники ПДВ, немає можливості;
- скласти та зареєструвати податкові накладні на покупців — зась (п. 201.8 ПКУ), тобто ваші контрагенти не отримають податкового кредиту;
- самостійно задекларувати податкові зобов’язання не вдасться (п. 7 р. І Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну України від 28.01.16 р. № 21). Їх донарахують податківці під час перевірки (пп. 54.3.1 ПКУ). Разом з донарахованим ПДВ надійде штраф у розмірі 10% або 25%. 25% загрожує, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених ПКУ та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на податківців (п. п. 109.1, 123.1, 123.2 ПКУ).
Ви справедливо можете обуритись: до відповідальності не мають притягувати за відсутності вини, адже заяву на обов’язкову реєстрацію платником ПДВ було подано до настання граничних строків. Вона просто не дійшла до адресата з причин, які не залежать від платника податків. Але побоюємося, що цей аргумент може спрацювали лише у суді. Тим паче, що відповідно до п. 109.3 ПКУ контролери вправі застосувати фінвідповідальність стосовно штрафу в розмірі 25% (п. 123.2 ПКУ) лише після встановлення вини платника податків. Щодо накладення 10%-го штрафу (п. 123.1 ПКУ) контролери не мають такого обов’язку.
Тепер проаналізуємо, чи не пом’якшується така відповідальність під час воєнного стану. На таке міг би бути спроможний новий Закон України “Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни” від 03.03.2022 р. № 2115-IX (далі — Закон № 2115), який набув чинності 07.03.2022 р. Ми його прокоментували в газеті “Все про бухгалтерський облік” № 24 за 2022 р. на стор. 9.
Відповідно до п. п. 1, 2 ч. 1 Закону № 2115 фізособам, фізособам-підприємцям та юрособам відтермінували подання облікових, фінансових, бухгалтерських, розрахункових, аудиторських звітів та будь-яких інших документів, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства. Це можна буде зробити протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни одразу за весь період неподання. Якщо впоратись у відведені строки, адміністративну та/або кримінальну відповідальність до таких осіб не застосовуватимуть (п. 2 ч. 1 Закону № 2115).
Утім це послаблення оминає відповідальність за подання реєстраційної заяви за формою № 1-ПДВ, оскільки даний Закон не не поширюється на податкові правовідносини (п. 5 ч. 1 Закону № 2115).
Але законодавці прийняли ще один нормативно-правовий акт, який, ми впевнені, може врятувати ситуацію. Мовиться про Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану” від 03.03.2022 р. № 2118-IX. Завдяки ньому в підрозділі 10 р. ХХ ПКУ з’явився новий п. 69 з цілим букетом податкових послаблень. Зокрема, п. 69.1 звільняє платників податків від передбаченої ПКУ відповідальності, якщо у них немає можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок. Звільнення від відповідальності актуальне лише у випадку, якщо такий обов’язок буде виконано протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Ця норма називає певні податкові обов’язки, яких це стосується. Це, зокрема дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Однак цей перелік невичерпний. Тому є всі підстави вважати, що така норма стосується й податкового обов’язку щодо надання заяви на обов’язкову реєстрацію платником ПДВ. Відповідно до п. 36.1 ПКУ податковим обов’язком визнається обов’язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Виконати обов’язок стосовно обчислення, декларування та сплати ПДВ без реєстрації платником цього податку аж ніяк. Отже, у разі, коли заяву на обов’язкову реєстрацію платником ПДВ подати неможливо, відповідальність податківці не застосовуватимуть, якщо її надати протягом трьох місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні. Під відповідальністю тут слід розуміти фінсанкції, тобто штрафи відповідно до ст. 123 ПКУ, про які ми згадували вище (п. п. 111.1, 111.2 ПКУ).
Але давайте-но будемо чесними. Оскільки ви вже принаймні двічі подавали таку заяву і один раз навіть отримали відмову від податківців, то довести, що не було можливості подати форму № 1-ПДВ за весь період воєнного стану буде складно. Тому все ж таки пропонуємо не баритись із виконанням цього обов’язку.
До речі, бухгалтери, які нещодавно здійснювали реєстрацію платником ПДВ, діляться досвідом: набагато легше домогтись реєстрації платником ПДВ, якщо подати заяву з відміткою про добровільну реєстрацію, а не обов’язкову. Так менше виникає помилок. Цей спосіб суперечить законодавству, але дає бажаний результат. То чом би й ні?
[/hidden]
Олена КОВАЛЕНКО, консультант газети
“Все про бухгалтерський облік”
#ПДВ, #ВоєннийСтан, #штрафи