-
Сповіщення: Додаток до № 55-56 за 2023 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Роз’яснення для громад: законодавчі зміни щодо виконання місцевих бюджетів
Нещодавно набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 19 травня 2023 р. № 523 “Про внесення змін до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану”. Зазначений акт вносить низку змін щодо виконання місцевих бюджетів. Про те, на що саме варто звернути увагу місцевим фінансовим органам, йдеться в роз’ясненні, підготовленому експертами програми USAID DOBRE.
За час дії воєнного стану ухвалено низку змін до законодавства, якими визначено особливості складання та виконання бюджетів. Відповідно до пп. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 252 “Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану” в період воєнного стану Державна казначейська служба України (далі — органи Казначейства) забезпечує розрахунково-касове обслуговування місцевих бюджетів та складення звітності про виконання місцевих бюджетів відповідно до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою від 09.06.2021 р. № 590 (далі — Порядок № 590).
Саме Порядок № 590 регулює особливості казначейського обслуговування бюджетних коштів в умовах воєнного стану в Україні або певних її місцевостях.
19 травня 2023 року постановою № 523 Уряд вніс зміни до Порядку № 590. Відповідно до змін органи Казначейства пріоритетно відкриватимуть асигнування загального фонду державного бюджету головним розпорядниками бюджетних коштів, які спрямовуються на забезпечення діяльності військових адміністрацій, а також проводити платежі:
- на здійснення видатків військових адміністрацій, переміщених з окупованих територій і територій, на яких ведуться бойові дії;
- військових адміністрацій деокупованих територій;
- на оплату медичних оглядів підопічних та працівників інтернатних установ, закладів системи соціального захисту населення, внутрішньо переміщених осіб.
Розглянемо докладніше зміни щодо виконання місцевих бюджетів.
Перше. Порядок № 590 доповнено новою нормою щодо черговості відкриття Казначейством в особливому режимі асигнувань із загального фонду державного бюджету, визначеної в п. 18.
Першочергово відкриватимуться асигнування загального фонду державного бюджету на забезпечення діяльності військових адміністрацій, утворених на територіях, внесених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції.
До внесення змін першочергово відкривалися в порядку, встановленому законодавством, асигнування, зокрема, на поточні трансферти місцевим бюджетам.
Нагадаємо, що порядок відкриття Казначейством України асигнувань загального фонду державного бюджету здійснюється відповідно до Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.12.12 р. № 1407.
Друге. Розширено перелік пріоритетних видатків місцевих бюджетів.
До другої черги віднесено платежі за витратами місцевих бюджетів на розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на депозитах за умови придбання державних цінних паперів на суму, що становить 50% загального обсягу коштів, які розміщуються на депозитах (пп. 2 п. 19 Порядку № 590).
Право розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів через придбання державних цінних паперів встановлено ч. 8 ст. 16 Бюджетного кодексу України (далі — БКУ).
Порядок розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів шляхом придбання державних цінних паперів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.18 р. № 544.
Третє. Розширено перелік платежів за видатками загального та спеціального фондів місцевих бюджетів, визначений абзацами 4 і 5 пп. 2 п. 19 Порядку № 590, які здійснюють органи Казначейства в другу чергу. У таблиці узагальнено платежі, що увійшли до цього переліку.
Загальний фонд | Спеціальний фонд |
Забезпечення діяльності військових адміністрацій, утворених на територіях, внесених до затвердженого Мінреінтеграції переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією | — |
Ремонт, утримання меморіальних кладовищ та інших місць почесних поховань, установлення намогильних споруд | Нове будівництво, реконструкція, ремонт, утримання меморіальних кладовищ та інших місць почесних поховань, установлення намогильних споруд |
Оплата медичних оглядів підопічних та працівників інтернатних установ/закладів системи соціального захисту населення, внутрішньо переміщених осіб | Оплата медичних оглядів підопічних та працівників інтернатних установ/закладів системи соціального захисту населення, внутрішньо переміщених осіб |
Придбання книг та періодичних видань для поповнення фондів бібліотек | Придбання книг та періодичних видань для поповнення фондів бібліотек |
Виготовлення проєктної (проєктно-кошторисної) документації, нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури, необхідних для створення та функціонування індустріального парку, внесеного до Реєстру індустріальних (промислових) парків, що розміщуються за його межами* |
Примітка (*): текст, зазначений у цьому рядку графи “Спеціальний фонд”, змінив такі положення “виготовлення проєктної (проєктно-кошторисної) документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, необхідних для створення та функціонування індустріального парку, внесеного до Реєстру індустріальних (промислових) парків, що розміщуються за його межами”.
Четверте. З абзаців 4 і 5 пп. 2 п. 19 Порядку № 590 вилучено слова “здійснення медичних оглядів працівників”.
З огляду на зазначену вище норму органами Казначейства проводитимуться в другу чергу платежі за видатками загального та спеціального фондів місцевих бюджетів за здійснення медичних оглядів лише тих категорій осіб, які чітко визначено в абзацах 4 і 5 пп. 2 п. 19 Порядку № 590.
Наразі Порядком № 590, з урахуванням внесених змін, надано право органам Казначейства проводити в другу чергу платежі за оплату медичних оглядів:
- водіїв;
- підопічних та працівників інтернатних установ/закладів системи соціального захисту населення;
- внутрішньо переміщених осіб.
П’яте. Пункт 19 Порядку № 590 доповнено новою нормою, яка визначає, що вимоги цього пункту не застосовуються органами Казначейства під час здійснення платежів за витратами для фінансового забезпечення заходів із відсічі збройній агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки та оборони, відновлення, підтримки й розвитку України, надання гуманітарної допомоги, які здійснюють за кошти, одержані на рахунки державних органів, що є головними розпорядниками коштів державного бюджету, відкриті в Національному банку з метою залучення добровільних внесків (благодійних пожертв) від фізичних та юридичних осіб приватного та/або публічного права.
Важливо закцентувати, що відповідно до змін до БКУ, внесених Законом від 11.04.2023 р. № 3035-IX (п. 56 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення”), під час дії воєнного стану та протягом одного року, що настає за роком, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан, за рішенням Кабінету Міністрів України (далі — Кабмін) державним органам, які є головними розпорядниками коштів державного бюджету, можуть відкриватися рахунки в Національному банку України з метою залучення добровільних внесків (благодійних пожертв) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки та оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги.
Такі кошти є джерелом формування спеціального фонду державного бюджету, які за рішенням Кабміну:
- розподіляють (із відкриттям, за потреби, нових бюджетних програм, включно з трансфертами місцевим бюджетам), якщо іншого не передбачено порядками використання таких коштів. Порядки використання таких коштів визначає Кабмін;
- можуть передаватися з урахуванням їх цільового призначення іншому головному розпоряднику коштів державного бюджету (з відкриттям, у разі потреби, нових бюджетних програм, включно з трансфертами місцевим бюджетам).
На кінець бюджетного періоду залишки таких коштів зберігаються на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступних бюджетних періодах з урахуванням цільового призначення таких коштів та дотриманням вимог п. 56 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” БКУ.
Внесені зміни до Порядку № 590 набули чинності з моменту опублікування (27 травня 2023 р., “Урядовий кур’єр”, № 106) та обов’язкові до застосування учасниками бюджетного процесу.
Посилання на нормативно-правові акти, згадані в роз’ясненні
1. Бюджетний кодекс України від 8 липня 2010 р. № 2456-VI.
7. Закон України від 11 квітня 2023 р. № 3035-IX “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України”.
Ця публікація стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID).
Зміст є відповідальністю Глобал Ком’юнітіз (Global Communities)
і не обов’язково відображає точку зору USAID чи уряду Сполучених Штатів.