-
Сповіщення: Додаток до № 41 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Державний податковий університет — Ірпінська траекторія лідерства в освіті (Інтерв’ю з в. о. ректора Державного податкового університету Дмитром Серебрянським)
Інтерв’ю з в. о. ректора Державного податкового університету Дмитром Серебрянським.
Дмитро Cеребрянський —
в. о. ректора Державного
податкового університету
За скількома спеціальностями здійснює підготовку університет?
Д. С.: Державний податковий університет є не тільки унікальним закладом вищої освіти зі сторічною історією, який перебуває у сфері управління Міністерства фінансів України, а й візитівкою міста-героя Ірпеня. В університеті функціонує 3 факультети, 2 навчально-наукових інститути та Науково-дослідний інститут фінансової політики.
Сьогодні нашим закладом здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти за 19-ма спеціальностями, що містять у собі понад 60 освітньо-професійних програм, які періодично змінюються, оновлюються залежно від вимог як часу, так і потреб основних наших роботодавців, а це насамперед: Мінфін, Державна податкова служба, Державна митна служба, Державна аудиторська служба та інші зацікавлені сторони.
Яка спеціальність у ДПУ найпопулярніша?
Д. С.: Традиційно для нашого університету найпопулярнішими спеціальностями серед вступників є облік і оподаткування, фінанси, право. Під час минулої вступної кампанії вступники на ці спеціальності отримали ще й практично найбільшу в Україні кількість рекомендацій на бюджет за підсумками широкого конкурсу. Зокрема, за показником кількості отриманих рекомендацій університет був першим серед вишів України за спеціальністю “Облік і оподаткування”, шостим — за спеціальностями “Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок” та “Право”. Окрім традиційних для університету спеціальностей, серед вступників набирають популярності спеціальності з правоохоронної діяльності, комп’ютерних наук, психології та журналістики.
Чи є договори про співпрацю зі світовими університетами та міжнародні програми?
Д. С.: Станом на сьогодні університет уклав 44 міжнародні угоди про співпрацю з іноземними партнерами з 22 країн світу, серед них 39 договорів про співпрацю зі світовими закладами вищої освіти. Зокрема, це виші Німеччини, Австрії, Польщі, Франції, Болгарії, Румунії, Хорватії, Грузії, Литви, Італії, Іспанії, Індонезії, Мальти. Найактивнішими міжнародними партнерами у співпраці з ДПУ є Вища школа фінансів Землі Північний Рейн-Вестфалія, що в Німеччині, Інститут сільського господарства імені Готфріда Лейбніца, також з Німеччини, австрійський Центр Трансфертного ціноутворення Інституту міжнародного податкового права, Університет Кастілія Ла-Манча з Іспанії, італійський Університет Генуї та Сілезький технологічний університет у Польщі.
Щодо міжнародних програм: на базі навчально-наукового інституту права Юридичною клінікою реалізується масштабний грантовий проєкт “Справедливість для всіх”, який фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
Останнім часом простежується тенденція розширення грантової діяльності ДПУ за міжнародною грантовою програмою Еразмус+ — Програмою міжнародної співпраці Європейського Союзу з іншими країнами світу у сфері освіти, молоді та спорту. Представники нашого закладу вищої освіти розробляють власні освітньо-факультативні програми за різними спеціальностями, подають заявки до Європейського виконавчого агентства з питань освіти та культури, виграють конкурси і згодом реалізовують свої проєкти на базі ДПУ. Наразі маємо три переможних результати в таких конкурсах і ще сім заявок перебувають на розгляді в Європейській комісії, зокрема дві із семи подано в консорціумі з європейськими партнерами.
Яким Ви бачите розвиток університету?
Д. С.: Наш університет має багато освітніх напрямів та потужну педагогічну команду, зручно розташований поблизу Києва, а також тісно співпрацює з установами системи публічних фінансів. Маючи такі переваги, ми просто зобов’язані бути кращими на ринку освіти у сфері підготовки фінансових фахівців. Насамперед ми повинні йти шляхом посилення нашої команди молодими людьми із сучасними поглядами, знанням іноземних мов, залучати до навчального процесу практиків та іноземних фахових експертів. Це надасть можливість студенту бути більш конкурентним. Оскільки час суто теоретичних знань уже минув, ми орієнтуємося на практику і досвід, налагодження співпраці з міжнародними інституціями і не тільки для імпорту знань, а й для експорту наших знань, досвіду та досягнень.
У перспективі прагнемо, щоб університет став новим інноваційним вишем зі світовим рівнем викладання, який би формував інтелектуальний центр соціально-економічного розвитку держави та Ірпінського регіону і був провайдером цінностей вільного, демократичного, патріотично налаштованого суспільства.
Які важливі досягнення за останні роки, на Вашу думку, заслуговують на увагу?
Д. С.: Виклики, які щоденно долає наша держава у боротьбі за незалежність, кардинально змінили життя академічної спільноти університету, передусім у питаннях системного та постійного забезпечення якісного надання освітніх послуг з підготовки конкурентоспроможних на ринку праці фахівців, зростання престижності закладу вищої освіти. Незважаючи на всі складнощі воєнного стану, нам вдалося зберегти науково-педагогічний колектив університету, згуртованість якого стала основним ресурсом виборювання права на достойне представництво в освітньо-науковому середовищі України. Тому збережений колектив та безперервність освітнього процесу, незважаючи ні на COVID, ні на війну, ні на руйнування нашого закладу, є основним досягненням ДПУ. Великим здобутком є те, що наразі в університеті в режимі живого спілкування “викладач-студент” навчається перший, другий та четвертий курси. Студенти комфортно проживають у відновлених гуртожитках, які були сильно пошкоджені російськими терористами. З 01.09.2024 р. плануємо вивести на “живе” навчання всі курси нашого університету і максимально надати здобувачам освіти місця для проживання в гуртожитках.
Також успіхом є результати минулорічної вступної кампанії: наш зруйнований університет увійшов до 10 найпопулярніших закладів України за кількістю поданих заяв на відкриті конкурсні пропозиції (вступ до магістратури); було збільшено кількість рекомендацій до зарахування за кошти державного бюджету для вступників на базі повної загальної середньої освіти (порівняно з 2022 р. цей показник збільшився в 2,7 рази, а порівняно з 2021 р. — у 3,3 рази); збільшився загальний сукупний показник зарахованих вступників до університету (на 229 осіб порівняно з 2022 р. та на 781 порівняно з 2021 р.).
За 2023 р. ми увійшли в активну фазу співпраці з Мінфіном, податковою, митною та аудиторською службами, Рахунковою палатою, Бюро економічної безпеки, що гарантує нашим випускникам можливість працевлаштування в цих структурах.
Загалом 2023 р. став результативним етапом відновлення та розбудови університету у сфері підготовки професійних кадрів нової генерації, орієнтованих на роботу в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та інших важливих сферах національної економіки.
Два роки ми знаходимося в умовах воєнного стану. Колектив Вашого університету успішно подолав багато викликів та безліч перешкод. Що особисто надавало Вам сил, що мотивувало працювати й рухатися далі?
Д. С.: У сучасних умовах мотивація у всіх одна — наша спільна Перемога. Я б ще виділив 3 мотиватори, які надихають на зміни за будь-яких внутрішніх і зовнішніх обставин: студент, наслідки війни, роботодавці. Стисло про кожний із них.
Студент. Коли ти бачиш, що наші діти хочуть навчатися, реформувати країну і приходять вчитися в напівзруйнований університет — це просто мегамотивація і виклик для нашого колективу.
Наслідки війни. Для нашої команди, яка пам’ятає університет до боїв за Ірпінь і після звільнення Ірпеня від російських терористів, це був неймовірний виклик, який швидко переріс у мотивацію до швидкого відновлення усієї матеріальної бази. Тому 2023 р. був роком відновлення університету. Ми провели велику роботу, яка дає можливість повернути все студентство до аудиторій і гуртожитків.
Роботодавці. До нашого університету на День знань (1 вересня) та випускні бакалаврів, магістрів приїжджають наші роботодавці — Сергій Марченко — Міністр фінансів, Тетяна Кірієнко — в. о. голови ДПС, Алла Басалаєва — голова ДАСУ, Ольга Піщанська — голова Рахункової палати та представники ДМС, БЕБ, ДБР, МВС та інші, які запрошують наших випускників отримати перше робоче місце саме в системі державних органів. Своїми прикладами, виступами, підтримкою вони мотивують студентів до навчання і саморозвитку, оскільки сьогоднішні студенти — це завтрашня нова генерація спеціалістів, здатних забезпечити подальше відновлення та економічне зростання і реалізацію європейського курсу України. Це надихає нашу команду на якісну підготовку студентів, на впровадження інноваційних методів у навчанні, активізацію наукової активності, швидку та ефективну відбудову закладу.
Яких пошкоджень унаслідок бойових дій зазнав ДПУ?
Д. С.: Активні бойові дії завдали значної шкоди матеріальній базі університету. Руйнувань зазнали усі студентські гуртожитки та навчальні корпуси, спортивний комплекс, а також адміністративний (центральний) корпус, який невідновно зруйнований російськими терористами. Загалом знищено 50% інфраструктури.
Також разом із центральним корпусом було знищено серверне приміщення, що зберігало 20 серверів та ключове мережеве обладнання. Це був потужний удар по нашій інфраструктурі. Незважаючи на ці жахливі обставини, частину техніки вдалося врятувати — завдяки рішучим діям територіальної оборони та наших співробітників ми евакуювали частину серверів. Однак велика їх частина зазнала знищення через пожежу, що охопила будівлю. Початок 2023 р. став точкою перелому для нас — ми взяли курс на цифрову трансформацію, перенісши усі критично важливі ресурси, від яких залежать господарські та навчальні процеси, у хмару. Це рішення гарантувало нам безперервний доступ до необхідних даних і послуг, відкриваючи нові можливості для відновлення та розвитку.
Але за підтримки Міністерства фінансів України нам вдалося не тільки відновити наш серверний парк, але й значно покращити його характеристики. Завдяки внеску наших партнерів, а саме — Олексія Зіневича — засновника компанії “Бест” локальна мережа університету не лише була відновлена, але й модернізована до рівня з пропускною здатністю в 10 Гб/с. Це стало величезним кроком уперед у забезпеченні якості нашої освіти та досліджень, дозволяючи нам виходити на новий рівень використання технологій.
Хто зараз допомагає університету відновитися?
Д. С.: Однією з перших міжнародних організацій, яка відгукнулася на звернення університету про допомогу, стала Міжнародна організація з міграції (МОМ), що належить до системи ООН. Завдяки отриманій допомозі від МОМ вдалося розпочати заміну пошкоджених віконних конструкцій у навчальному корпусі ННІ права. Вітчизняний благодійний фонд “Розумна турбота” надав допомогу у вигляді оргтехніки та інших технічних засобів на суму понад 245 тис. грн. Благодійний фонд “Леруа Марлен Солідарність” продовжує постачання будівельних матеріалів на суму понад 5,5 млн грн для відновлення і ремонту гуртожитку № 4. Благодійний фонд “1-й район” поставив будівельні матеріали на суму понад 3,8 млн грн для відновлення і ремонту гуртожитку № 3. Суттєву допомогу у відбудові зруйнованого лекторію надає благодійний фонд ПриватБанку. Від німецького благодійного фонду отримано фінансову допомогу для оплати навчання 23 студентам, які проживали в районах, де велися або ведуться бойові дії з російським агресором. З організацією “Ротарі клуб Харків” домовлено про надання благодійної допомоги у вигляді освітлювальних приладів для встановлення в гуртожитках та навчальних корпусах університету.
Окремо хочу висловити вдячність керівництву американської організації Global Empowerment Mission (GEM), які в межах віконної програми надали та змонтували понад 1300 одиниць металопластикових віконних конструкцій загальною площею 2650 м2. Наразі здійснюють заміри ще 500 вікон. Дякую за підтримку цього важливого проєкту голові КОВА Руслану Кравченку та меру нашого міста-героя Ірпеня Олександру Маркушину.
Також до процесу відбудови долучилися і наші випускники, які під лідерством Костянтина Саввопуло відремонтували пошкоджені аудиторії.
Завдяки таким небайдужим та активним лідерам ми відновимо наш університет та зробимо його ще кращим, ніж він був.
Повномасштабна війна з росією: як вона вплинула на кількість студентів?
Д. С.: За підсумками вступної кампанії 2023 р. до університету за першим (бакалаврським) та другим (магістерським) рівнями зараховано 2099 вступників, що на 229 осіб більше ніж у 2022 р. та на 781 особу більше ніж у 2021 р.
Завдяки успішно проведеній вступній кампанії вперше з 2021 р. в університеті навчається понад 5 тисяч здобувачів вищої освіти, з них: за денною формою навчання — 3288, за заочною — 1718; за формами фінансування: бюджет — 1379, контракт — 3606, ваучер — 21.
Як Ви дотримуєтеся правил безпеки в умовах воєнного часу? Чи є у Вас укриття?
Д. С.: Функціонування університету в умовах постійної небезпеки вимагає вживати заходів щодо безпечного перебування учасників освітнього процесу на території навчального закладу. З цією метою виконано значну роботу щодо готовності уже існуючих та облаштування нових укриттів відповідно до вимог ДСНС України. В наших будівлях функціонують 6 укриттів, які обладнані Wi-Fi-мережею, в одному з них додатково встановлено мультимедійне обладнання, що дало змогу, окрім навчальних занять, проводити як науково-комунікативні, так й інші заходи під час довготривалих повітряних тривог, 3 укриття обладнані в гуртожитках, сукупно розраховані на 3172 особи. Наші укриття відкриті для всіх: під час повітряних тривог у них перебувають дітки з приватних дитячих садочків, розташованих неподалік.
Розкажіть детальніше про конкурс “Податківець майбутнього”. Яка його мета?
Д. С.: Конкурс “Податківець майбутнього” спрямовано на виховання та формування свідомого ставлення у молоді до сплати податків, реалізації творчих здібностей учнів, підтримку талановитих та обдарованих дітей, налагодження партнерських відносин між податківцями та майбутніми платниками податків. Тому доволі символічно, що одним із організаторів конкурсу є Державна податкова служба України. Цією ініціативою ми хочемо продемонструвати шкільній спільноті роль та значення сплати податків для нашого суспільства і міцності нашої країни. Адже в стародавні часи говорили, що кордони країни закінчуються там, де закінчують збирати податки.
Конкурс складається з двох окремих складових: мистецької (починаючи з дошкільнят) та інтелектуальної (для старшої шкільної ланки), отже, свої сили можуть спробувати різні вікові категорії.
Принагідно хочу зазначити, що, крім цього конкурсу, ми ще проводимо податкову олімпіаду для студентів українських вишів. Тут ми спільно з партнерами пропонуємо для 3 кращих майбутніх податківців три суперпризи — iPhone 15.
Чи впливає, на вашу думку, конкурс на учасників та переможців як подальше бачення себе? Яких нових якостей вони набувають?
Д. С.: У деяких учасників відбуваються кардинальні зміни. Завдяки знайомству з університетом, з нашими партнерами та меценатами конкурсанти вперше починають власні проєкти, відкривають у собі нові можливості, виявляють здібності досліджувати, зокрема й економічні знання, що зможуть бути реалізовані в практиці розбудови нашої держави. Діти починають більше розуміти роль та значення податків у їх повсякденному житті. Культуру сплати податків варто плекати змалечку.
З огляду на почуте на що саме варто звернути особливу увагу учасникам конкурсу?
Д. С.: У першу чергу бути оригінальними та творчо неповторними. Ми часто-густо схильні себе недооцінювати, але, зібравши всі свої думки, напрацювання в одне, ви можете зробити несподівані відкриття не лише для себе. І хто знає, можливо, це дасть поштовх іншим до активних дій, а усі разом ми — сила.
Які Ваші побажання іншим учасникам конкурсу?
Д. С.: Усім учасникам — наснаги, креативу та впевненості! Усім бажаю індивідуальних перемог, які обов’язково трансформуються в ту очікувану, єдину ПЕРЕМОГУ!
Ексклюзивне інтерв’ю
Дмитра Серебрянського — в. о. ректора
Державного податкового університету
головному редактору газети “Все про
бухгалтерський облік” Зої Слободянюк
#інтерв’ю, #освіта