-
Сповіщення: Додаток до № 50 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Державна казначейська служба України про зміни в процедурах відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Казначейства (Інтерв’ю із заступницею Голови Державної казначейської служби України Любов’ю Стародубцевою) (Продовження)
Інтерв’ю із заступницею Голови Державної казначейської служби України Любов’ю Стародубцевою.
Чи змінили положення, які стосуються оформлення й подання картки зі зразками підписів та відбитка печатки?
Л. С.: Необхідно зазначити, що основні вимоги до подання картки клієнтами залишилися сталими. Проте без нововведень не обійшлося.
Варто звернути увагу, що дані про керівника мають відповідати відомостям із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — Єдиний державний реєстр), отриманим органами Казначейства в електронній формі відповідно до Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, затвердженого наказом Мін’юсту України від 05.05.2023 р. № 1692/5, зареєстрованим в Мін’юсті України 08.05.2023 р. за № 750/39806.
Дані, наведені в картці зі зразками підписів та відбитка печатки клієнтів, визначені п. 1 р. III нової редакції Порядку № 758, зокрема про їх керівників, мають відповідати даним, що містяться у поданій клієнтом засвідченій в установленому порядку копії ухваленого відповідно до законодавства України наказу (розпорядження), у тому числі установи/організації, якій клієнт підпорядкований або до складу якої входить, або рішення відповідної виборчої комісії про результати місцевих виборів та протоколу сесії відповідної місцевої ради (для органів місцевого самоврядування) про призначення керівника у разі відсутності таких даних в Єдиному державному реєстрі у визначених законодавством України випадках.
У новій редакції Порядку № 758 з’явилася норма про можливість надання права другого підпису уповноваженим особам, які відповідно до законодавства України здійснюють операції з адміністрування митних платежів та примусового виконання рішень.
Особливу увагу варто звернути на норму щодо подання нової картки в разі відсторонення особи, якій надано право першого підпису, від обійманої посади та в разі тимчасового надання особі права першого чи другого підпису у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності керівника або головного бухгалтера.
Такі норми містить п. 4 р. IV Порядку № 758, який визначає, що у разі тимчасового надання особі права першого або другого підпису у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності керівника або головного бухгалтера тимчасова картка подається без зазначення строку її дії. Тимчасова картка засвідчується підписом керівника (заступника керівника) та печаткою установи/організації, якій клієнт підпорядкований або до складу якої входить.
У разі відсторонення особи, якій надано право першого підпису, від обійманої посади та виконання обов’язків на підставі документів, що підтверджують факт відсторонення, до органів Казначейства подається у двох примірниках нова картка зі зразками підписів та відбитка печатки, засвідчена в нотаріальному порядку або підписом особи, котра має право першого підпису, та печаткою установи/організації, якій клієнт підпорядкований або до складу якої входить. Після набрання чинності відповідним рішенням щодо відсторонення керівника клієнт зобов’язаний не пізніше наступного робочого дня повідомити про це листом відповідний орган Казначейства.
Також змінився порядок засвідчення копій особистих документів підписантів, які подаються разом із карткою (копії сторінок паспорта, документа, що містить реєстраційний номер облікової картки платника податків, тощо). Відтепер вони засвідчуються підписами їх власників із зазначенням власного імені та прізвища, дати засвідчення та вчиненням напису “Згідно з оригіналом”, тобто копії документів засвідчує лише власник документів. Раніше такі копії засвідчувалися підписами їх власників, а вчинення напису “Згідно з оригіналом” здійснювалося відповідальною особою клієнта, яка засвідчувала копію.
Копії документів, що підтверджують повноваження, призначення/звільнення, відсторонення зазначених у картці осіб, та копії документів щодо надання (тимчасового надання) права першого та другого підписів посадовим особам, зазначеним у картках та тимчасових картках, засвідчуються підписом відповідальної особи, яка підтверджує відповідність копії оригіналу, про що робиться напис “Згідно з оригіналом”, проставляються дата, посада, підпис, власне ім’я та прізвище особи, яка вчинила напис, і засвідчується печаткою з найменуванням відповідної установи (додаток 6 “Картка зі зразками підписів”).
Чи застосовують органи Казначейства заходи впливу за порушення бюджетного законодавства України в процесі відкриття та закриття рахунків?
Л. С.: Нагадаю: порушення порядку та термінів відкриття (закриття) рахунків в органах Казначейства відповідно до п. 19 частини першої ст. 116 Бюджетного кодексу України (далі — Кодекс) є порушенням бюджетного законодавства.
Якщо подані документи для відкриття рахунків не прийнято до виконання у зв’язку з порушенням розпорядниками бюджетних коштів (одержувачами бюджетних коштів), відокремленими підрозділами/відокремленими структурними підрозділами розпорядників бюджетних коштів (одержувачів бюджетних коштів) бюджетного законодавства України, органи Казначейства застосовують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства України відповідно до Кодексу.
За порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу органи Казначейства можуть застосовувати такі заходи впливу, визначені ст. 117 Кодексу:
1) попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства (далі — попередження) застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів;
2) зупинення операцій із бюджетними коштами.
Варто зауважити, що підставою для застосування попереджень органами Казначейства, зокрема, є порушення порядку відкриття або закриття рахунків розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, а саме:
- порушення терміну подання документів для відкриття нових рахунків (пізніше 10 днів із дня реєстрації нової юрособи);
- порушення терміну надання до органів Казначейства документів, що містяться у складі справи з юридичного оформлення рахунків, до яких внесено зміни (пізніше 10 днів із дня внесення змін до цих документів);
- порушення термінів подання нової картки в разі зміни або доповнення хоча б одним підписом (пізніше 5 робочих днів із дати звільнення та/або призначення хоча б однієї з посадових осіб, котрі мають право першого та другого підписів);
- невідповідність даних, наведених у картці, відомостям з Єдиного державного реєстру та даним, наведеним у наданих розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів документах;
- надання неповного пакета документів, що підтверджують повноваження зазначених у картці осіб та надання права першого та другого підписів, у разі подання картки (тимчасової картки); оформлення картки (тимчасової картки) з порушенням вимог законодавства (зазначення у картці (тимчасовій картці) підписів осіб, які не мають відповідних повноважень); нездійснення засвідчення картки (тимчасової картки) в установленому порядку; проставлення у картці (тимчасовій картці) замість першого та другого підписів факсиміле; проставлення на картці (тимчасовій картці) гербової печатки (за наявності), яка не відповідає вимогам законодавства, або печаток, призначених для спеціальної мети (для пакетів, перепусток, для фінансово-господарських документів, грошових документів тощо);
- недотримання визначеного законодавством терміну користування карткою без відбитка печатки в разі тимчасової відсутності печатки (більше 10 робочих днів, а в разі втрати — більше 30 робочих днів із дати резолюції);
- порушення термінів подання переліку рахунків після отримання повідомлення про відкриття рахунків (більше 5 робочих днів із дати отримання повідомлення).
Водночас у разі неусунення порушення бюджетного законодавства у термін, встановлений у попередженні, до розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на підставі Протоколу про порушення бюджетного законодавства органи Казначейства можуть застосовувати заходи впливу за порушення бюджетного законодавства у вигляді зупинення операцій із бюджетними коштами.
Тому задля уникнення заходів впливу рекомендуємо розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів дотримуватися встановленого законодавством порядку відкриття та закриття рахунків.
Ексклюзивне інтерв’ю заступниці Голови Державної казначейської служби України Любові Стародубцевої головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік”
Зої Слободянюк