Бухгалтер: вічна професія в епоху штучного інтелекту (Інтерв’ю із завідувачкою кафедри обліку та оподаткування Державного торговельно–економічного університету, докторкою економічних наук, професоркою Оленою Фоміною)
В епоху вибухового розвитку технологій, тотальної автоматизації усього, що тільки можна уявити, чимало професій опинилися під питанням: чи витримають вони конкуренцію з тим самим штучним інтелектом, навколо якого вже зараз так багато якнайфантастичніших чуток, так і більш-менш зважених прогнозів і цілком раціональних стратегій використання? Проте випробування, як-то кажуть, “у польових умовах” доводять, що певні прикладні фахові сфери не обійдуться без участі живого інтелекту, водночас інновації тільки посилюють позиції професіоналів. До цієї категорії, безсумнівно, належить професія бухгалтера, але за умови, що він готовий постійно триматися в тонусі і працювати над собою.
Що ж наразі потрібно, аби бухгалтер тримав свій фаховий рівень “на максималках”? Чи може професія бухгалтера забезпечити фінансову стабільність, цікаву роботу та динамічний розвиток? Хто, що і як може цьому сприяти? Щоб отримати відповіді на ці та інші запитання, ми поспілкувалися із завідувачкою кафедри обліку та оподаткування Державного торговельно-економічного університету, докторкою економічних наук, професоркою Оленою Фоміною.
Олена Фоміна —
завідувачка кафедри обліку та оподаткування Державного торговельно-економічного університету, докторка економічних наук, професорка
Олено Володимирівно, як, на Ваш погляд, можна кількома словами охарактеризувати сучасного бухгалтера? Що це має бути за фахівець?
О. Ф.: Якщо дуже стисло, то це добре підготовлений професіонал зі знанням новітніх технологій фінансового та управлінського обліку, оподаткування, формування звітності, надання аудиторських та консалтингових послуг в умовах цифровізації та глобалізації економіки й соціально орієнтованої стратегії ведення бізнесу.
Тобто важливим чинником якості такого фахівця є володіння певними технологіями?
О. Ф.: Нині це обов’язкова вимога і, напевно, стосується всіх спеціалістів — знання та навички у сфері інноваційних технологій є вже не просто конкурентною перевагою, а й ключовою умовою успішної кар’єри. Сучасні ж бухгалтери щоденно працюють із великими обсягами даних, і ці обсяги постійно зростають. Такі технології, як аналітика даних, машинне навчання та штучний інтелект допомагають ефективно обробляти та аналізувати цю інформацію, отримуючи цінні інсайти для ухвалення оптимальних управлінських рішень. А завдяки хмарним бухгалтерським сервісам, системам електронного документообігу та іншим інструментам бухгалтери можуть автоматизувати значну частину рутинних завдань, що звільняє час для складніших та аналітичніших функцій. Це не лише підвищує продуктивність праці, але й дозволяє бухгалтерам краще зосередитися на стратегічних питаннях, що, своєю чергою, сприяє розвитку бізнесу. Тому вже сьогодні стратегічно орієнтовані на розвиток компанії активно впроваджують цифрові рішення в свою роботу, і їм потрібні фахівці відповідного рівня, які здатні ефективно користуватися цими інструментами та швидко опановувати нові. Звісно, такі навички в комбінації з високими професійними і творчими якостями добре оплачуються.
Отже, бухгалтер — це творча професія?
О. Ф.: Звісно! Бухгалтер постійно навчається, інакше неможливо лишатися в тренді, бути ефективним у бізнесі й конкурентоспроможним на ринку.
Які ще знання необхідні спеціалісту з бухгалтерського обліку, щоб бути сучасним?
О. Ф.: Передусім фахові, без них — ніяк і нікуди. Ну і, крім того, можна назвати вимоги суспільства, професійної спільноти, без яких про “сучасність” говорити не можна: вища освіта за спеціальністю “Облік і оподаткування”, вміння впевнено використовувати програмні продукти, що дозволяють вирішувати питання цифровізації бізнес-процесів, організації електронного документообміну інформацією як всередині підприємства, так й із зовнішніми контрагентами, вміння аналізувати правові документи, а також здатність будувати комунікації як усередині колективу, так і з партнерами та державними органами. Важливі також знання іноземної мови, особливо англійської — це суттєво збільшує конкурентоспроможність бухгалтера на ринку праці.
Чи змінилися вимоги до професії бухгалтера в останні роки?
О. Ф.: Так, звісно, дуже змінилися. Далися ознаки умови невизначеності, викликані пандемією COVID-19, а ще гірше — воєнного стану після вторгнення росіян. Усе це виявило нові виклики перед професією, які можна вирішувати тільки через систему постійного навчання. Бухгалтери змушені були повністю перейти на роботу онлайн, працювати, знаходячись в інших країнах.
Освітні програми вашого університету дають якісь переваги фахової підготовки бухгалтерів?
О. Ф.: Освітні програми ДТЕУ сформовані так, аби враховувати умови здійснення господарської діяльності в певні періоди розвитку країни, світу і передусім задовольнити потреби та вимоги роботодавців. Вони постійно переглядаються, до навчальних планів вносяться нові дисципліни. Ми теж вчимося нон-стоп.
ДТЕУ має якісь програми підвищення кваліфікації для вже діючих бухгалтерів? Адже технології постійно оновлюються, чи не щодня додається щось нове — багатьом потрібна допомога, аби це все опановувати.
О. Ф.: Ви маєте рацію. Дійсно, якість професійних навичок у галузі бухгалтерського обліку та управління фінансами, ефективність і результативність роботи визначаються часом, витраченим на навчання і постійний саморозвиток у професії.
Що стосується наших навчальних програм, освітні компоненти програми “Облік, оподаткування та аудит” враховують стратегію гармонізації процесів здобуття вищої освіти за фахом із національною системою атестації аудиторів, а також, звісно, цифрової обізнаності фахівців. Ми намагаємося забезпечувати нашим слухачам максимально широкі горизонти для професійного розвитку. Програми підготовки здобувачів вищої освіти освітнього ступеня “бакалавр” та “магістр” з обліку і оподаткування акредитовані Привілейованим інститутом управлінських бухгалтерів Великобританії CIMA (Chartered Institute of Management Accountants), наразі вже на стадії завершення акредитація АССА (Association of Chartered Certified Accountants)\Асоціація присяжних сертифікованих бухгалтерів, що підтверджує міжнародне визнання освітніх програм ДТЕУ.
Є можливість навчатися за програмами другого циклу вищої освіти за освітніми програмами “Облік і податковий консалтинг” та “Облік та оподаткування в міжнародному бізнесі”, “Фінансова аналітика”, “Діджитал аудит та аналіз”, можливість здобуття освітнього ступеня “доктор філософії” зі спеціальності “Облік і оподаткування”. У структурі ДТЕУ також активно функціонує Навчально-науковий центр бізнес-симуляції, на базі якого студенти проходять практичну підготовку. Ми постійно практикуємо залучення бізнес-менторів для викладання дисциплін — це також суттєво розширює професійний світогляд і дає можливість користуватися досвідом найдосвідченіших колег.
Крім того, кафедра обліку та оподаткування забезпечує підготовку слухачів за програмами підвищення кваліфікації Інституту вищої кваліфікації ДТЕУ. Зокрема, ми намагаємося допомагати діючим фахівцям в освоєнні новітніх технологій. Наприклад, зараз важливим є опанування хмарних технологій — використання хмарних сервісів дає можливість клієнтам у будь-який час та з будь-якого місця отримувати доступ до бухгалтерської інформації, а аналітика даних дозволяє бухгалтерам надавати клієнтам цінні рекомендації щодо оптимізації їхньої фінансової діяльності, робить можливим найперсоніфікованіший підхід. Не все можна освоїти самостійно, це досить специфічні речі, отже, потрібен системний підхід і допомога фахівців.
Виглядає амбітно і цікаво. Але нині як підготовлені фахівці, так і майбутні абітурієнти (або принаймні їхні батьки) вже обмірковують свої професійні перспективи з урахуванням очікуваної інтеграції України до Євросоюзу і світової бізнес-спільноти. Відповідно, якщо ми говоримо про конкурентоспроможність на світовому ринку праці, то як програми ДТЕУ допомагають формувати кваліфікацію бухгалтера міжнародного рівня?
О. Ф.: Ми враховуємо виклики, що постають перед професією бухгалтера, і готуємо спеціалістів, які можуть конкурувати на ринках праці як України, так і Європи та усього світу. Я недарма на початку нашої розмови зауважувала на важливості вивчення іноземних мов, передусім англійської — це база для такої, так би мовити, персональної інтеграції окремого фахівця-бухгалтера. Наш університет, зі свого боку, докладає максимум зусиль, аби допомогти нашим студентам і слухачам.
Зокрема, пропонуються програми міжнародної академічної мобільності (можливість отримання паралельно освіти за кордоном за угодами ДТЕУ з університетами різних країн) та участь студентів у міжнародних проєктах Еразмус+ і Жан Моне, доступ до електронних баз наукових організацій та провідних видавництв світу (мультимедійна бібліотека ДТЕУ), міжнародна акредитація освітніх програм з обліку, аудиту і оподаткування і, звісно, посилене вивчення іноземних мов (освітні компоненти “Іноземна мова професійного спрямування”, “Цільовий комунікативний курс англійської мови” тощо). Вивчення міжнародних стандартів обліку, фінансової звітності, аудиту, професійної етики — все це забезпечує можливість професійної самореалізації як в Україні, так і за кордоном. Головне — мати бажання розвиватися і бути готовим докласти відповідних зусиль для досягнення своєї мети. А ми обов’язково допоможемо.
А що стосовно індивідуальної траєкторії розвитку? Адже молоді люди здебільшого планують своє професійне майбутнє з огляду на власні міркування і навряд усім потрібен однаковий курс.
О. Ф.: Ми надаємо нашим слухачам можливість навчання одночасно за декількома освітніми програмами. Наявність вибіркових освітніх компонент — сьогодні це понад 60% дисциплін за вибором здобувача.
Справді, вбачається дуже класно. Але лишається головне запитання. Ринок праці дуже конкурентний, багато вишів випускають бухгалтерів, у кожного напевно є якісь унікальні рішення. Тож які можливості працевлаштування отримують ваші випускники?
О. Ф.: Випускники ДТЕУ за спеціальністю “Облік і оподаткування” гарантовано будуть працевлаштовані та можуть обіймати посади бухгалтера, головного бухгалтера, аудитора, фінансового аналітика, податкового консультанта, навіть посідати керівні посади компаній. Нашим університетом підписано понад 300 довгострокових договорів зі стейкхолдерами. Партнери освітньої програми “Облік, оподаткування і аудит” залучені до формування змісту навчання та практичної підготовки: це, зокрема, відомі міжнародні аудиторські та консалтингові компанії — Deloitte, PwC, EY, KPMG, Baker Tilly, BDO. Крім того, це й підприємства оптової та роздрібної торгівлі: Епіцентр-К, Фокстрот, ІNTERTOP, Сільпо-фуд та інші. У цьому списку також професійні організації та державні служби: Федерація професійних бухгалтерів і аудиторів України, СІМА, ACCA, ДКС України, ДПС України. Як бачите, діапазон можливостей надзвичайно широкий. Повторюсь, головне — це бажання, а можливості ми надамо!
Дякую Вам дуже за змістовну бесіду! Сподіваюся, нашим читачам ця інформація допоможе зорієнтуватися у складному, мінливому середовищі бухгалтерського буття.
Ексклюзивне інтерв’ю Олени Фоміної —
завідувачки кафедри обліку
та оподаткування Державного торговельно-
економічного університету, докторки
економічних наук, професорки
головному редактору газети “Все про
бухгалтерський облік” Зої Слободянюк