Асоціація платників податків України працює як надійний партнер та захисник інтересів платників податків
Головним завданням ВГО “Асоціація платників податків України” є сприяння впровадженню реформ із метою створення сприятливих умов для суб’єктів господарювання через податкові механізми, забезпечення прискореного економічного зростання та стимулювання бізнесу до детінізації, добровільної сплати податків до бюджету України заради розвитку вітчизняного виробництва та залучення інвестицій.
Для ефективного виконання поставлених завдань ВГО АППУ не тільки створює майданчики для відкритого обговорення податкових реформ, а й проводить безкоштовні освітньо — просвітницькі заходи для платників податків — членів Асоціації з найактуальніших тем оподаткування. Так, наразі однією із основних обговорюваних тем великого бізнесу стало впровадження європейського стандарту SAF-T UA (Standard Audit File — Tax) — електронного аудиту, який забезпечить безконтактну взаємодію бізнесу з органами контролю. Це пов’язане з тим, що у листопаді 2024 року ДПС України оприлюднила оновлення стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA V2.0). Також Національною стратегією доходів до 2030 року для платників податків передбачено конкретні строки впровадження е-аудиту:
- із 1 січня 2023 року — запровадження обов’язкового подання великими платниками податків стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) на запит контролюючого органу під час проведення перевірки;
- із 1 січня 2025 року — запровадження обов’язкового подання всіма ВПП стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який стане регулярною річною податковою звітністю;
- не раніше за 1 січня 2027 року — запровадження обов’язкового подання стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) усіма платниками ПДВ.
2 грудня цьогоріч Генеральною дирекцією ВГО АППУ в межах виконання освітньо-просвітницького напряму своєї діяльності було проведено для великих платників податків — членів Асоціації з усіх регіонів України та міста Києва масштабний онлайн-вебінар на тему: “Точки перетину МСФЗ та SAF-T UA”, на якому лектором виступила партнерка ВГО АППУ Олена Харламова, доктор економічних наук, професор, на нашу думку, найкращий експерт із МСФЗ.
Під час обговорення теми заходу членами Асоціації — ВПП були озвучені проблемні питання щодо практичного впровадження вже з 01.01.2025 р. стандартного аудиторського файлу з податковою метою (SAF-T) для взаємодії платників податків із державою та контролюючими органами.
У 2024 році багато українських підприємств стикаються з викликами впровадження аудиторського файлу SAF-T UA. І на сьогодні, на думку платників податків — членів Асоціації, повноцінна імплементація електронного аудиту в Україні є неможливою з таких причин:
1) внутрішні програмні продукти платників податків потребують значної модернізації для відповідності вимогам SAF-T. Відсутність готових рішень для інтеграції призводить до додаткових значних матеріальних витрат та часу на розробку модулів;
2) через економічні труднощі та фінансову нестабільність, спричинені війною, компанії змушені фокусувати ресурси, зокрема, на критичних процесах. Масштабні інвестиції в упровадження SAF-T наразі є ризиковими.
Слід виділити основні фактори, які обумовлюють таку ризиковість:
- обмеження джерел фінансування, зростання цін та збільшення витрат на ведення бізнесу:
- на енергопостачання, зумовлене додатковими капітальними інвестиціями в енергетичне обладнання та адаптацію (модернізацію) наявних систем опалення та енергопостачання в умовах дефіциту електроенергії;
- на безпеку персоналу;
- на страхування майна;
- на персоналу, спричинене дефіцитом робочої сили та кваліфікованих фахівців;
- на логістику, у т.ч для іноземних інвесторів, як наслідок — блокада кордону спричиняє загальне порушення логістики;
- підвищений валютний ризик, зумовлений нестабільністю національної валюти;
- мораторій НБУ на погашення позик і кредитів, отриманих від нерезидентів;
- чергове підвищення податків, що призводить до зростання цін на всі категорії товарів та послуг;
- сумнівна середньотермінова й довготермінова перспектива, що має вплив на стратегічне планування розвитку бізнесу;
- нестабільний соціально-психологічний клімат трудового колективу, зокрема, негативні емоції через повітряні тривоги, обстріли тощо;
- негативний вплив на інвестиційний клімат, зосібна, високий рівень корупції, відсутність довіри до правоохоронних, контролюючих органів та судової системи тощо;
- безпекові загрози;
- падіння індексу ділової активності бізнесу;
- низький кредитний рейтинг;
- нестабільність тощо;
3) для формування звітів у форматі SAF-T необхідна висока якість і структурованість даних. На жаль, через історичні особливості ведення обліку компанії стикаються з численними проблемами: відсутність уніфікації, застарілі дані, тощо. Є підприємства, які працюють у декількох локальних облікових системах та інших продуктах (xls, тощо), що унеможливлює інтеграцію у аудиторський файл (SAF-T UA);
4) постійні зміни у податковому законодавстві призводять до того, що файл необхідно постійно модернізувати, а це, своєю чергою, призводить до додаткових матеріальних витрат;
5) додаткових складнощів зазнають підприємства, які розташовані на прифронтовій лінії. Люди щодня живуть під загрозою обстрілів, що перетворює будь-яку роботу на випробування. Робітники вимушені виконувати свої обов’язки в умовах, де повітряні тривоги стали буденністю (тривають іноді 3—4 години та більше), а укриття — невід’ємною частиною життя.
Під час представлення економічних та соціальних інтересів платників податків — членів Асоціації, ВГО АППУ були узагальнені всі пропозиції, зауваження платників податків з питання впровадження аудиторського файлу SAF-T UA та направлено Звернення до ДПС України з клопотанням можливості відтермінування впровадження електронного податкового аудиту у вигляді файлу SAF-T усіма ВПП до закінчення воєнного стану або до січня 2027 року, як це передбачено для всіх платників ПДВ.
ВГО АППУ, як авторитетний представник бізнес-спільноти, розуміє та підтримує важливість переходу на SAF-T для прозорості та відповідності сучасним викликам аудиту. Однак сьогоднішні реалії змушують ретельно планувати цей процес, щоб забезпечити його ефективність і стійкість у майбутньому.
ВГО АППУ висловлює свою готовність до співпраці з експертами, регуляторними органами та партнерами, щоб поступово, після закінчення війни, вирішити ці питання та адаптуватися до нових стандартів. Адже головним стимулом такої співпраці є допомога та підтримка вітчизняного бізнесу, створення для них сприятливого середовища, особливо в непрості, важкі для нашої країни часи!
Вікторія БЕСПАЛОВА,
начальник управління Генеральної дирекції ВГО АППУ