Особливості комплексного розвитку пенсійної системи України
Інтерв’ю з Міністром соціальної політики України Лазебною Мариною Володимирівною.
Марино Володимирівно, останнім часом багато розмов точиться навколо запровадження в Україні накопичувальної пенсійної системи. Її створення передбачалося ще в далекому 2003 році, проте наразі так і не відбулося. Скажіть, будь ласка, коли можна очікувати прийняття відповідних законодавчих актів?
М. Л.: Насправді ще 20 років тому стало зрозуміло, що наша демографія не дозволить лише за рахунок солідарної системи забезпечити гідний рівень життя людей на пенсії. На жаль, увесь цей час кожна нова влада обіцяла запровадити накопичувальну систему, визнавала її необхідність, але обмежувалася вивченням міжнародного досвіду та дискусіями навколо найкращої моделі. А міжнародний досвід можна вивчати нескінченно — щороку він оновлюється. Наші сусіди вже по декілька разів встигли запровадити накопичувальні системи та переформатувати їх, виправляючи помилки та змінюючи моделі для кращого забезпечення людей. А ми 20 років вивчаємо… І це насправді велика втрата для наших громадян,
що загальнообов’язкової накопичувальної пенсійної системо досі не ввели. Фактично за ці роки близько мільйона громадян позбавили можливості додатково до солідарної отримувати другу пенсію з накопичувальної системи. Також ми не сформували культури накопичення в людей, яка в усьому світі є основою добробуту, у тому числі в поважному віці, ми не змінили світогляду з патерналістського (“держава мене всім забезпечить”) на незалежний (“я подбаю сам, а держава має забезпечити умови для цього”).
Сьогодні в нас падає коефіцієнт заміщення пенсіями заробітку — наразі він дорівнює 29% (середня пенсія становить 29% від середньої зарплати), колись був 57%, а в подальшому нам прогнозують менше 20%. Це всі ми маємо усвідомлювати і відверто про це говорити.
М. Л.: У Верховній Раді ще з грудня минулого року розглядається законопроєкт щодо запровадження загальнообов’язкового пенсійного забезпечення. Він не ідеальний, його потрібно доопрацьовувати. Зі свого боку, ми ще в травні—червні подали до нього свої пропозиції, узагальнивши в них пропозиції Європейської бізнес-асоціації, Української асоціації адміністраторів пенсійних фондів, Всеукраїнської асоціації недержавних пенсійних фондів, Української асоціації інвестиційного бізнесу, експертів Реанімаційного Пакету Реформ, позиції Торгово-промислової палати, УСПП, профспілок транспортників, енергетиків, працівників вугільної промисловості.
Зараз рішення за Верховною Радою. Ми впевнені, до кінця цього року треба прийняти законопроєкт, який запровадить обов’язкові пенсійні накопичення, щоб наступного року можна було підготуватись технічно, а з 1 січня 2022 р. розпочати внески. Інакше матимемо ризики вкотре “заговорити” питання.
Чи зможе накопичувальне пенсійне страхування покращити рівень пенсійного забезпечення громадян?
М. Л.: Безумовно. До того ж ефект буде багатовимірний, позаяк накопичувальні пенсії — це ще й розвиток економіки, і детінізація ринку праці. Загалом, оцінюючи ефект від запровадження загальнообов’язкової накопичувальної системи — другого рівня пенсійної системи України, експерти відзначають, що в результаті:
- люди отримають додаткову пенсію, яка разом із солідарною становитиме не менше 40% від заробітної плати;
- економіка отримає довгостроковий інвестиційний ресурс для розвитку та створення нових робочих місць, який за перші 35 років складе 40—67% ВВП;
- додатково відбуватиметься детінізація зайнятості та зарплат, що, своєю чергою, стане додатковим джерелом наповнення солідарної пенсійної системи;
- люди навчаться користуватись інструментами накопичення і будуть додатково добровільно накопичувати, підвищуючи свій рівень добробуту та обсяг внутрішніх інвестицій в економіці.
Таким чином, відбудеться комплексний розвиток пенсійної системи, усіх трьох її рівнів, і саме це є надзавданням. Побудувати та запустити другий рівень так, щоб це сприятливо вплинуло на всю пенсійну систему й усі рівні, а також дало додаткові ресурси для розвитку економіки, щоб зрештою це багатовимірно підвищувало добробут людини.
Звісно, найбільше отримають ті, хто з першого дня роботи накопичуватиме. На старті системи передбачаються мінімальні внески — 2% + 1% або 2% + 2%. Але для гідного рівня пенсій їх поступово необхідно буде підвищувати.
Щоб розуміти орієнтири, можна навести такі цифри (для прикладу, реальна дохідність накопичень — 3% річних):
- якщо людина працює та накопичує з 20 до 60 років по 5% від зарплати, а потім отримуватиме пенсію 15 років, то коефіцієнт її заміщення з накопичувальної системи буде 26%. Тоді навіть якщо солідарна пенсія становитиме 20%, то загалом із двох джерел вона отримає пенсію 46% від свого заробітку;
- якщо людина накопичує з 30 до 60 років, то для такого ж результату їй необхідно відкладати по 8% заробітку;
- якщо людина накопичує з 40 до 60 років, то такий самий результат вона отримає, відкладаючи по 14% зарплати.
Чи не краще було б узагалі скасувати солідарне пенсійне забезпечення, переформатувавши його в накопичувальне?
М. Л.: Ні, це не вихід із ситуації. Тут власне й можна звернутися до міжнародного досвіду, який ми так довго вивчали. У країнах, де від солідарного рівня відмовилися взагалі або суттєво його скоротили, проблеми з пенсійним забезпеченням залишились. Найстійкіші пенсійні системи — багаторівневі, де один рівень доповнює інший та зменшує ризики для людини.
Солідарний рівень не вразливий до фінансових ризиків (кошти збираються та одразу виплачуються, їх не потрібно захищати від знецінення, втрат), але вразливий до демографічних (майбутня пенсія залежить від того, скільки працюючих буде в країні, коли людина вийде на пенсію, які в неї будуть доходи тощо).
Накопичувальний рівень, навпаки, невразливий до демографічних ризиків (людина накопичує сама собі), але вразливий до фінансових.
Тому їх поєднання, коли людина отримуватиме частину доходів із солідарного рівня, а частину з накопичувального — це більш надійна система, аніж будь-який один із рівнів.
Який формат накопичувальної пенсійної системи в Мінсоцполітики хотіли б взяти за основу? Чи не буде її запровадження додатковим тягарем для гаманця громадян?
М. Л.: Хочу акцентувати на основних параметрах, які, на нашу думку, необхідно реалізувати у разі запровадження системи.
1. Людина — власник. Людина є власником своїх пенсійних накопичень, сама обирає, у якому фонді накопичувати, може змінити фонд, залишити пенсійні накопичення в спадок, скористатися ними в критичних випадках, скажімо, на лікування тощо.
2. Учасники. Участь у системі беруть усі наймані працівники до 50 років, старші за 50 — можуть відмовитися. Це сприятиме підвищенню рівня зайнятості людей старшого віку.
3. Внески. Людина сплачує на свій рахунок в обраному пенсійному фонді 2% від зарплати, роботодавець додає ще 2%, таким чином людина отримує 4%. Тому для неї це не буде обтяжливим, навпаки: перераховуючи 2% на власний рахунок, людина отримає вдвічі більше — 4%. Надалі внески необхідно збільшувати щонайменше до 7%.
4. Податки. Щоб не відбулося зростання навантаження на роботодавців, держава розглядає можливість відповідно знизити ставку ЄСВ. Внески на пенсійні накопичення не обкладатимуться єдиним соціальним внеском та податком на доходи фіосіб, також не обкладатиметься інвестиційний дохід, а виплати будуть обкладати на загальних принципах оподаткування пенсій.
5. Інвестування. Пенсійні накопичення вкладатимуться в економіку країни, в активи, визначені законодавством як найнадійніші (державні цінні папери, у т.ч. цільові на реалізацію довгострокових проєктів, муніципальні цінні папери, цінні папери підприємств, депозити, банківські метали, нерухомість, земля тощо).
Водночас вони “розкладатимуться по різних кошиках” — головний метод, яким у світі забезпечують збереження коштів протягом тривалого часу. Ці активи можуть бути і гривневими, і валютними, тому пенсійні накопичення можна буде захистити і від курсових коливань.
Накопичувальні пенсійні фонди щоденно звітують про те, куди інвестовані кошти, скільки коштують ці активи, проходять щорічний незалежний аудит. Учасник може щодня перевіряти стан свого рахунка та переводити свої накопичення до іншого фонду, якщо щось не сподобається, без жодних штрафних санкцій.
6. Інфраструктура. Система має працювати на базі наявних державних (ДПС, Казначейство, ПФУ) та приватних інституцій (НПФ, КУА, адміністратори, банки-зберігачі), без створення додаткових монополістичних структур із високими корупційними ризиками.
7. Виплати. Людина з накопичувальної системи зможе отримати три види виплат:
- одноразові (критичний стан здоров’я, інвалідність, виїзд на ПМЖ, у разі смерті — спадкоємцям, якщо накопичена сума замала для періодичних виплат);
- на визначений термін (не менше 10 років);
- довічні (через страхові компанії).
8. Взаємне зміцнення рівнів солідарної системи. Усі умови добровільного та обов’язкового накопичення максимально уніфіковано, стимулюється конкуренція надавачів послуг, немає монополій. Людина звикає користуватися накопичувальними фондами за єдиними правилами, розвиваються добровільні накопичення, громадяни зацікавлені у “білих” зарплатах — додатковий стимул їх детінізації, що збільшує надходження до солідарної системи.
9. Сильне та професійне державне регулювання. Нам потрібне фахове, висококваліфіковане та системне державне регулювання цієї сфери, щоб забезпечувати надійне збереження пенсійних накопичень людей у довгостроковій перспективі. Сильний та професійний регулятор. Позаяк професійний, але слабкий — не зможе забезпечити роботу всіх механізмів, які гарантують надійність довгострокових накопичень, а сильний, але некомпетентний — може наламати дров.
Дозвольте подякувати Вам за змістовну розмову та побажати успіхів і всебічної підтримки в запровадженні повномаштабної пенсійної реформи в Україні на рівні сучасних світових стандартів!
Знову за рибу гроші. Все це можливо в країні з економікою, що працює, із захищеним правом власності
Як бути з пенсією тим, кому за 50 років?
Красивая легенда. На самом деле – это очередной этап геноцида .
За кілька років ці накопичення чарівним чином зникнуть або їх з’їсть інфляція
В далекому 2003 році не вийшло. Де гарантія, що вийде зараз і в черговий раз всі гроші із накопичувального рахунка зникнуть в невідомому напрямі…..
Красиво написано, а толку для пенсионера ноль.
Накопичувальне пенсійне страхування покращить рівень пенсійного забезпечення громадян-дуже корисна інформація.
Сказки Андерсена.
Актуальна тема, як завжди. Інтерв’ю цікаве, розклали по поличках переваги та недоліки сьогоднішньої солідарної та накопичувальної систем. А чого раніше гальмувалось впровадження пенсійної реформи? Який шанс, що люди мого віку-старшого!-будуть мати пенсії в недалекому майбутньому???
Корисна інформація.Цікаво.
Накопительная система не для нашей Украины,может исчезнуть,так как мы не защищены законом
В нашей стране это практически не возможно. Надежды нет не на государство ни на банки. К сожалению
Стільки вже раз дурили людей, що хто тепер повірить в ці казки.
Написано добре, а як на справді буде. Побачимо
Про пенсію цікаво ,особливо про накопичувальну систему.
Цікава стаття
Цікава стаття
Для нас ця інфрмація дуже потібна.
Задумка гарна але як воно буде на ділі?
Хотiлось би , щоб це було у нас в державi, щоб Людвига почувала себе соцiально захищеною .
Дуже хочеться, що б навели лад у пенсійній реформі.
Прекрасное Далеко!!!
Свежо придание,да верится с трудом.Доживем-увидим.
информация актуальная. интересная статья
Накопительная система не плохо, но приживется ли в нашей стране.
Актуальная и полезная статья, особенно для тех,кто не достиг пенсионного возраста. Написано профессионально и красиво. Ясно одно,что не видать нам пенсии,как своих ушей.
Це ,напевно, одна із самих гарячих тем,бо стосується кожного.
Дякую
Статья заставляет трезво посмотреть на элементарные вещи
Очень сомнительно что люди в очередной раз поверят государству после прошлого опыта со сберегательными книжками
Накопительная система-это хорошо,но только пока не в Украине,деньги потом каким то чудом исчезают.
В Законе о банках, четко прописано, они имеют право обанкротится. Вот и всё.
Мені здається єдиний вихід це підіймати демографічні показники.Щоб потім було з чого платити пенсії.Кризу солідарна пенсійна система переживає не в Україні – це світова криза, – але якщо інші держави опам’яталися у 80-90-х роках, пішли вперед, то ми топчемося на місці.
Дуже цікава стаття.Все гарно та зрозуміло написано.Така б накопичувальна система була гарна,та нажаль вже скільки років держава хоче придумати та застосувати таку систему……Тай кінця тієї реформи ніяк не має.
Написано гарно, залишилося тільки дочекатися.
Головне питання: як бути тим кому на момент набрання чинності таким законом залишиться мало часу для накопичення. вище ж голови не стрибнеш. Загалом не дуже то я вірю в таку систему. Утім за змістовне інтерв’ю дякую.