У якому медзакладі працівник має проходити періодичний чи позачерговий медогляд
Від редакції
Документ до консультації
Верховний Суд
Постанова
Іменем України
21 серпня 2019 року м. Київ справа № 712/3841/17
<…>
Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
<…>
Відповідно до статті 46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння; відмови або ухилення від обов’язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
Згідно з частиною першою статті 17 Закону України “Про охорону праці” роботодавець зобов’язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року. За результатами періодичних медичних оглядів у разі потреби роботодавець повинен забезпечити проведення відповідних оздоровчих заходів. Медичні огляди проводяться відповідними закладами охорони здоров’я, працівники яких несуть відповідальність згідно із законодавством за відповідність медичного висновку фактичному стану здоров’я працівника. Порядок проведення медичних оглядів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.
Роботодавець має право в установленому законом порядку притягнути працівника, який ухиляється від проходження обов’язкового медичного огляду, до дисциплінарної відповідальності, а також зобов’язаний відсторонити його від роботи без збереження заробітної плати (частина друга статті 17 Закону України “Про охорону праці”).
<…>
Якщо буде встановлено, що на порушення статті 46 КЗпП України роботодавець із власної ініціативи без законних підстав відсторонив працівника від роботи із зупиненням виплати заробітної плати, суд має задовольнити позов останнього про стягнення у зв’язку з цим середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу (стаття 235 КЗпП України).
Частиною першою статті 26 Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення” визначено, що обов’язкові медичні огляди організовуються і здійснюються у встановленому законодавством порядку.
Процедура проведення періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, визначена Порядком № 246.
Відповідно до пункту 1.5 Порядку № 246 періодичні медичні огляди проводяться з метою: своєчасного виявлення ранніх ознак гострих і хронічних професійних захворювань (отруєнь), загальних та виробничо зумовлених захворювань у працівників; забезпечення динамічного спостереження за станом здоров’я працівників в умовах дії шкідливих та небезпечних виробничих факторів і трудового процесу; вирішення питання щодо можливості працівника продовжувати роботу в умовах дії конкретних шкідливих та небезпечних виробничих факторів і трудового процесу; розробки індивідуальних та групових заходів охорони здоров’я та реабілітаційних заходів працівникам, що віднесені за результатами медичного огляду до групи ризику; проведення відповідних оздоровчих заходів.
Проведення попереднього (періодичних) медичного огляду здійснюється комісією з проведення медичних оглядів закладів охорони здоров’я (пункт 2.8 Порядку № 246).
Вказаним Порядком № 246, зокрема у пункті 2.5, визначено обов’язок роботодавця за рахунок власних коштів забезпечувати організацію проведення медичних оглядів.
Для проходження медичного огляду працівник пред’являє до комісії паспорт або інший документ, що посвідчує його особу, та медичну карту амбулаторного хворого, при попередньому медогляді пред’являє направлення, видане роботодавцем за встановленою формою (пункт 2.10 Порядку № 246).
Разом з тим, Порядком № 246 не встановлено обов’язку працівника проходити медичний огляд саме у визначених роботодавцем закладах охорони здоров’я.
Норми статті 46 КЗпП України та статті 17 Закону України “Про охорону праці” надають право роботодавцеві відсторонювати працівників від роботи у разі відмови або ухилення від обов’язкових медичних оглядів та не застосовують безумовно у разі проходження медичного огляду у медичному закладі, який не визначений роботодавцем.
Отже, у разі проходження медичного огляду працівником відповідно до вимог пункту 2.8 Порядку № 246, однак в іншій медичній установі, правові підстави вважати, що медичний огляд не пройдено, та відсторонення його в зв’язку з цим від роботи відсутні.
Як встановлено вище, на виконання вимоги Черкаського міського РЕМ <…> ОСОБА_1 пройшов медичний огляд у медичному закладі — КНП <…>, за результатом якого медична комісія надала висновок від 21 вересня 2016 року про придатність позивача до роботи на посаді начальника енергоінспекції Черкаського міського РЕМ <…>
Вказаний висновок було надано Черкаському міському РЕМ <…>, проте останній звернувся з листами до КНП <…>, в яких просив підтвердити кваліфікацію лікарів, які проводили 21 вересня 2016 року медичний огляд ОСОБА_1, а також повідомити, чи було враховано цією медичною установою інвалідність ОСОБА_1 на час проходження ним медичного огляду.
Проте вказані дії суперечать пункту 2.27 Порядку № 246, відповідно до якого результати медичного огляду можуть бути оскаржені роботодавцем або громадянином у закладах охорони здоров’я вищого рівня або в судовому порядку.
Відповідачем не подано до суду доказів, що він у визначеному законом порядку оскаржив медичний висновок, а також, що цей висновок у законний спосіб було скасовано.
На підставі викладеного суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що медичний висновок про придатність ОСОБА_1 до роботи на посаді начальника енергоінспекції Черкаського міського РЕМ<…> від 21 вересня 2016 року був чинним до 21 вересня 2017 року, тому наказ від 26 грудня 2016 року № 312 про відсторонення ОСОБА_1 від роботи без збереження заробітної плати є незаконним та підлягає скасуванню.
Як вбачається з матеріалів справи, спірний медичний висновок був відкликаний адміністрацією КНП <…>
Відповідно до пункту 4.3 Етичного кодексу лікаря України лікар не має права публічно ставити під сумнів чи дискредитувати професійну кваліфікацію іншого лікаря.
Правильними є висновки місцевого суду, що процедура “відкликання” головним лікарем лікарні наданого комісією лікарів цієї лікарні медичного висновку законодавством не передбачена, тому дії КНП <…>щодо відкликання 31 жовтня 2016 року медичного висновку від 21 вересня 2016 року є незаконними, що має наслідком чинність виданого раніше медичного висновку.
Суд першої інстанції захистив порушене право позивача у визначений законом спосіб, зокрема відповідно до пунктів 3, 4 частини другої статті 16 ЦК України, згідно з яким способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення.
<…>
Разом з тим, висновку про неможливість виконання своїх посадових обов’язків за станом здоров’я відносно позивача матеріали справи не містять, тому відсторонення його від роботи було незаконним.
<…>
#ТрудовіСпори, #ТрудовіВідносини