Про проведення фактичних перевірок щодо обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів
На час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не діє мораторій на проведення фактичних перевірок, зокрема, щодо обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, тобто питань, урегульованих нормами Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального”. Пункт 80.2 статті 80 Податкового кодексу України виокремлює різні підстави для проведення контролюючим органом фактичної перевірки суб’єкта господарювання. Підставою для проведення фактичної перевірки згідно з підпунктом 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу є наявність та/або отримання від державних органів чи органів місцевого самоврядування інформації про можливі порушення платником законодавства; 80.2.3 — письмове звернення покупця/споживача; 80.2.5 — наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про можливі порушення платником законодавства.
17 травня 2022 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року у справі № 520/592/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю “Олбрідж” до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Обставини справи
Було видано наказ від 13 жовтня 2020 року, яким визначено провести фактичну перевірку платника з 15 жовтня 2020 року тривалістю 10 діб на підставі підпункту 80.2.5. пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України (здійснення функцій, визначених законодавством у сфері обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів), підпунктів 19-1.1.4. 19-1.14: 19-1.16. 19-1.1.17, 19.1.18—19.1.20 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України, частини першої статті 16 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального” (далі — Закон № 481) за місцем фактичного провадження діяльності у господарських об’єктах платника. Здійснюючи проведення фактичної перевірки, податковий орган виходив з того, що мораторій, установлений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України, не поширювався на спірний вид фактичної перевірки, а наказ на її проведення відповідав вимогам чинного законодавства.
Харківський окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду, частково задовольнив позов. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, пов’язаного з поширенням коронавірусної хвороби, не стосувався фактичних перевірок щодо обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Не було підстав для проведення фактичної перевірки підприємства з питань дотримання порядку здійснення розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів. Зі змісту приписів пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України слідує, що в період з 18 березня 2020 року до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, пов’язаного з поширенням коронавірусної хвороби, діяв мораторій на проведення фактичних перевірок із цих питань.
Верховний Суд залишив касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення — без змін.
Оцінка суду
Правила та порядок застосування реєстраторів розрахункових операцій та здійснення за їх допомогою відповідних розрахункових операцій, зокрема і вимоги щодо використання режиму програмування найменування підакцизного товару, а також відповідальність за порушення таких вимог в повному обсязі врегульовані приписами Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” (далі — Закон № 265). Вимоги щодо виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального та відповідальність за їх порушення встановлені спеціальними нормами Закону № 481). Тобто здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва й обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального охоплюється саме приписами Закону № 481.
На час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не діє мораторій на проведення фактичних перевірок, зокрема, щодо обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, тобто питань, врегульованих нормами Закону № 481.
Пункт 80.2 статті 80 Податкового кодексу України виокремлює різні підстави для проведення контролюючим органом фактичної перевірки суб’єкта господарювання. Фактична перевірка із зазначених питань може бути проведена з підстав, визначених підпунктами 80.2.2 (наявність та/або отримання від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації про можливі порушення платником податків законодавства), 80.2.3 (письмове звернення покупця/споживача), 80.2.5 (наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про можливі порушення платником податків законодавства). Положення пункту 52-2 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України не містять винятків щодо можливості проведення фактичних перевірок щодо здійснення платниками розрахункових операцій, що врегульовано приписами Закону № 265.
Детальніше з текстом постанови Верховного Суду від 17 травня 2022 року у справі № 520/592/21
можна ознайомитися за посиланням.
#ФактичніПеревірки, #виробництво, #пальне, #ліцензування