-
Сповіщення: Наказ ДПСУ від 11.01.2023 р. № 17 “Про затвердження довідника кодів податкової інформації” – Нормативні документи від VOBU
Довідник кодів ризиковості платника ПДВ: чи все він пояснює
(Коментар до наказу ДПСУ “Про затвердження довідника кодів податкової інформації” від 11.01.2023 р. № 17, далі — наказ № 17)
ДПСУ виконала обов’язок, покладений на неї абз. 2 п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (далі — Критерії ризиковості платника), які містять додаток 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.19 р. № 1165 (далі — Порядок № 1165). Наказом № 17 затверджено довідник кодів податкової інформації, яка послужила підставою для ухвалення рішення про відповідність критеріям ризиковості за п. 8. Цей довідник також має бути розміщено на офіційному вебсайті ДПСУ.
Коди із довідника допоможуть дізнатися, яку саме інформацію отримали податківці, що призвело до присвоєння платнику ПДВ статусу ризикового. Означені коди мають зазначати у рішенні про його присвоєння, яке виносять за формою, наведеною в додатку 4 до Порядку № 1165. Нещодавно форму такого рішення оновили постановою КМУ від 23.12.2022 р. № 1428, про що ми повідомляли в газеті “Все про бухгалтерський облік” № 1-2 за 2023 р. на стор. 43.
Тією самою урядовою постановою також внесено зміни до Порядку № 1165, яким і зобов’язали податківців розшифровувати наявну в них інформацію. Бо раніше платникам ПДВ доводилося докладати чимало зусиль, аби дізнатися, що такого поганого вони зробили, що їх податкові накладні та розрахунки коригування (далі —
ПН/РК) масово блокують. До чого вони тільки не вдавалися: і надавали письмові запити, в тому числі адвокатські, й обривали телефони департаментів ризиковості. А останнім часом наші передплатники повідомляли, що єдиний дієвий шлях дізнатися про причини блокування на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника — записатися на особистий прийом до високопосадовців із податкової, що само по собі наводить на сумні роздуми. Останні зміни наче спрямовані на те, щоб із цією ганебною практикою було покінчено.
Окрім кодів, які вказуватимуть на тип податкової інформації, що змусила податківців ухвалити рішення про присвоєння статусу ризикового, у рішенні також зазначатимуть тип операції (придбання або постачання), період здійснення госпоперації, код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП або умовний код товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції. Таку інформацію вимагає відкривати п. 6 Порядку № 1165 та форма самого рішення. Отже, сукупно всі ці дані мають максимально прояснити “винуватцю”, де він схибив. І ще важливіше: завдяки такій інформації йому буде легше визначитись, які саме документи надавати, аби зняти статус ризикового платника.
Що стосується безпосередньо довідника кодів, то нічого принципово нового ви там не побачите. Як і раніше, до блокування ПН/РК на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника може призвести, якщо контролери не зможуть простежити ланцюжок постачання за товарами/послугами, які або придбаваються, або постачаються (коди “01” та “02”). Той самий ланцюжок постачання може не прослідковуватися з банальної причини — якщо неплатники ПДВ залучені як контрагенти. Надаємо податківцям копії договорів, первинки з такими партнерами — і вуаля!
Або ще одна поширена причина: за даними перевіряльників у платника податків недостатньо матеріальних, трудових ресурсів або складських приміщень для здійснення певних госпоперацій (коди “03”, “04”, “07”, “08”, “11”, “15”). Якщо ви реально провадите ці операції, то легко документально доведете податківцям, що і де з товарів/послуг береться та якими ресурсами перетворюється на оподатковану операцію, оформлену заблокованою ПН/РК.
До речі, за результатами розгляду наданих документів податківці зобов’язані чітко зазначити, яких саме паперів їм не вистачило, щоб винести сприятливе для платника податків рішення про зняття статусу ризикового. Перелік таких документів наведено безпосередньо у формі рішення, де поруч із назвою документа, який мав їх переконати, але не надісланий до розгляду, буде проставлено відмітку та/або розшифровано у рядку “інше”.
Все це позитивні для платників податників ПДВ зміни, оскільки знімають невизначеність у багатьох питаннях. Водночас деякі коди з довідника інформації пояснити документально все одно буде важко чи навіть неможливо. Наприклад, “05” — постачання товарів платнику(ам) податку, який(і) здійснює(ють) постачання товарів, відмінних від придбаних. Припустимо, це ваш реальний покупець і ніц вам не відомо, чому він змінює коди товарів “на вході” та “на виході”. Він може просто помилятися. Тобто у цьому разі податкова перекладає відповідальність із несприятливими наслідками, як-то блокування ПН/РК, на іншу особу, котра часто-густо абсолютно не в змозі вплинути на ситуацію. Окрім того, у особи, яку “призначено” ризиковою на підставі інформації про результати діяльності її контрагента, зі зрозумілих причин просто бракує документів, які можуть прояснити, що відбувається у її партнера. Аналогічну проблему обіцяє код “06”, коли податківці підозрюють, що платник податку спільно з іншими контрагентами утворює штучний ланцюжок придбання/постачання. Воднораз таку причину контролери мають право називати, навіть якщо нікому іншому з цього ланцюжка постачальників не присвоєно статусу ризикового платника.
У ступор може загнати й код “10”, коли перевіряльники вважають, що в податковій звітності платника податку не відображено доходів, нарахованих та виплачених самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги. Якщо вам відомо про таких осіб та нараховані або виплачені доходи, але ви просто помилилися і не зазначили відповідних сум у податковій звітності, все це можливо і виправити, і пояснити. Але трапляється й так, що підозри податківців необґрунтовані. І водночас у формі рішення немає місця для інформації, яка допоможе ідентифікувати таких фізосіб. Тож вам залишається лише здогадуватися, про кого мовиться, або знову записуватися на особистий прийом до високопосадовців з податкової.
“Притягнутим за вуха” також здається код “14” — постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (∑накл) у зв’язку з придбанням товарів, не пов’язаних із госпдіяльністю платника податку. Він означає, що податківці навіть без проведення документальної перевірки дійшли висновку, що певні придбання у вас негоспдіяльні і ви незаслужено користуєтеся реглімітом, який виник у зв’язку з реєстрацією вхідної ПН. Що це може бути: легковий автомобіль, квартира, просто інвестиція з вхідним ПДВ? Все це доведеться пояснювати, щоб позбутися статусу ризикованого платника ПДВ.
Отже, маємо відмітити певний позитив і навіть прогрес від чергової реформи блокувально-розблокованого порядку. Але і без ложки дьогтю в діжці меду, як завжди, не обійшлося.
Олена КОВАЛЕНКО, консультант газети
“Все про бухгалтерський облік”
#ПДВ, #ПодатковаНакладна, #КритеріїРизиковості