Лист Міністерства юстиції України від 11.05.2022 р. № 35368/39453-33-22/20.5.1 “Щодо звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника” (Чи можна не проводити стягнення з боржників без повідомлення виконавця)
Міністерство юстиції розглянуло Ваш лист […] про роз’яснення законодавства та в межах компетенції повідомляє таке.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України “Про виконавче провадження” (далі — Закон) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) — сукупність дій, визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Частиною другою статті 18 Закону встановлено, що виконавець зобов’язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.
Одним із заходів примусового виконання рішень згідно зі статтею 10 Закону є звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника.
Відповідно до частини третьої статті 68 Закону про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника виконавець виносить постанову, яка надсилається для виконання підприємству, установі, організації, фізичній особі, фізичній особі — підприємцю, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи.
Частиною першою статті 69 Закону передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи — підприємці здійснюють відрахування із заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника і перераховують кошти на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця у строк, встановлений для здійснення зазначених виплат боржнику, а в разі якщо такого строку не встановлено, — до десятого числа місяця, наступного за місяцем, за який здійснюється стягнення. Такі підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи — підприємці щомісяця надсилають виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати за формою, встановленою Міністерством юстиції України.
Виходячи з зазначених норм Закону варто зауважити, що звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника полягає у здійсненні за постановою виконавця відрахувань із відповідних доходів боржника та перерахуванні відрахованих коштів на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, приватного виконавця.
При цьому слід зазначити, що у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан.
Особливості примусового виконання рішень в умовах воєнного стану визначені Законом України “Про внесення змін до розділу XIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про виконавче провадження”, що набрав чинності 26.03.2022.
Цим Законом доповнено розділ XIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону пунктом 102, абзацом дев’ятим якого встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, припиняється звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника (крім рішень про стягнення аліментів та рішень, боржниками за якими є громадяни Російської Федерації).
Виходячи із зазначених положень варто зауважити, що у період дії воєнного стану на території України відрахування з доходів боржника та перерахування відрахованих коштів на підставі постанов державних та приватних виконавців про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника не повинно здійснюватися та має бути припинено, крім випадків, коли такі відрахування проводяться на виконання рішення про стягнення аліментів або рішення, боржником за яким є громадянин Російської Федерації.
При цьому повідомляємо, що Законом не передбачено винесення виконавцем будь-яких процесуальних документів для припинення стягнення.
Водночас слід зазначити, що відповідно до абзацу дванадцятого пункту 102 розділу XIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону, за рішеннями про стягнення аліментів підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи — підприємці, які здійснюють відрахування з заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника, перераховують стягнуті кошти на визначений у заяві або зверненні стягувана рахунок, а у разі відсутності реквізитів рахунка стягувана — на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, приватного виконавця.
З огляду на це зазначаємо, що у разі надходження на рахунок приватного виконавця коштів за рішеннями про стягнення аліментів такі кошти підлягають перерахуванню у порядку, визначеному статтею 47 Закону.
Також з метою недопущення порушення вимог Закону, рекомендуємо довести до відома підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, фізичних осіб — підприємців, на виконанні у яких перебувають Ваші постанови про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника, положення пункту 102 розділу XIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону щодо припинення звернення стягнення на відповідний дохід боржника.
Одночасно повідомляємо, що листи Міністерства юстиції України не є нормативно-правовими актами, не встановлюють правових норм та мають лише інформаційний характер.
Директор Департаменту
державної виконавчої служби
Максим КИСЕЛЬОВ
Коментар редакції
#зарплата, #боржники, #стягнення