Змінено порядок використання коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії
11 квітня 2023 року Кабінет Міністрів України схвалив зміни до Порядку використання коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії (постанова КМУ № 323).
Експерти Проєкту USAID “ГОВЕРЛА” розповіли, що передбачають ці зміни.
1. Уточнено та розширено перелік напрямів використання коштів Фонду. Згідно з новою редакцією кошти Фонду можуть спрямовуватися на:
- будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
- будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
- нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проєктної (проєктно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України;
- розроблення проєктної (проєктно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновано внаслідок збройної агресії російської федерації проти України;
- будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
- закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств із благоустрою територій;
- компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у т.ч. будинки дачні та садові);
- відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у т.ч. будинки дачні та садові) та громадського призначення;
- нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, розроблення та експертизу проєктної документації на будівництво таких об’єктів;
- задоволення потреб сектору оборони в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
2. Уточнено умови, за яких може здійснюватися виділення коштів із Фонду. Такими умовами є:
- проєкти (об’єкти, заходи), розташовані на території, віддаленій не менше ніж на 30 кілометрів від територій активних бойових дій, територій, тимчасово окупованих російською федерацією;
- створення, приріст, оновлення (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт), придбання основних фондів комунальної або державної власності (окрім компенсації, відновлення та нового будівництва об’єктів житлового призначення);
- спроможність суб’єктів, на фінансування об’єктів яких залучають кошти Фонду, забезпечувати наступне власне фінансування та їх утримання (окрім компенсації, відновлення та нового будівництва об’єктів житлового призначення);
- за наявності затвердженої програми комплексного відновлення області, програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) (окрім компенсації, відновлення та нового будівництва об’єктів житлового призначення). Застосовуються з 11 квітня 2023 року, але не більш як шість місяців із дати припинення або скасування воєнного стану в Україні;
- проєкти (об’єкти, заходи) включено до плану виконання програми комплексного відновлення області та/або програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) у разі її затвердження в установленому порядку (окрім компенсації, відновлення та нового будівництва об’єктів житлового призначення). Застосовуються з 11 квітня 2023 року, але не більш як шість місяців із дати припинення або скасування воєнного стану в Україні;
- регіони та територіальні громади віднесено до території відновлення як одного з функціональних типів територій відповідно до Закону України “Про засади державної регіональної політики” (окрім компенсації за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення). Застосовуються через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;
- проєкти (об’єкти, заходи) включено до регіонального плану відновлення та розвитку, затвердженого в установленому порядку (окрім компенсації за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення). Застосовуються через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
3. Надано право центральними органам виконавчої влади подавати звернення про виділення коштів Фонду та визначено порядок подання звернення ОМС. Звернення про виділення коштів Фонду за усіма напрямами, крім компенсації за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення, ОМС подають обласним державним адміністраціям (військовим адміністраціям). Обласні державні адміністрації (військові адміністрації) приймають звернення про виділення коштів Фонду і додані до них матеріали від ОМС, перевіряють їх на комплектність і формують звернення заявників щодо виділення коштів Фонду з переліком проєктів (об’єктів, заходів) за регіонами з відповідними обґрунтуваннями, поясненнями та фінансово-економічними розрахунками.
4. Визначено, що проєкти (об’єкти, заходи), запропоновані до реалізації за кошти Фонду, розробляють, зважаючи на пріоритетність їх реалізації та задоволення першочергових потреб населення та з урахуванням Методичних рекомендацій щодо пріоритизації проєктів ліквідації наслідків, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, з дати набрання чинності наказом Мінінфраструктури України.
5. Визначено, що виділення коштів Фонду на компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення здійснюється на підставі відомостей, сформованих автоматичними засобами Реєстру пошкодженого та знищеного майна, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
6. Уточнено перелік складових, які мають визначатися в проєкті акта Кабінету Міністрів України про виділення коштів Фонду. У проєкті акта зазначають:
- головного розпорядника бюджетних коштів, якому виділяють кошти Фонду;
- у разі потреби — відповідального виконавця бюджетної програми, розпорядників коштів нижчого рівня;
- напрям використання коштів Фонду;
- обсяг виділення коштів Фонду та його економічна сутність;
- умови виділення коштів Фонду;
- перелік проєктів (об’єктів, заходів) за регіонами, які запропоновано реалізовувати за кошти Фонду, з обсягом їх фінансування та строками реалізації (окрім компенсації за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення);
- передбачені Законом України “Про Державний бюджет України на 2023 рік” джерела покриття, завдяки яким виділяють кошти Фонду;
- обсяг коштів Фонду у вигляді трансфертів місцевим бюджетам щодо місцевих бюджетів у разі їх виділення;
- положення про надання доручення щодо:
- забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів Фонду з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету;
- визначення Мінфіном нових кодів та назв бюджетних програм (за потреби відкриття нових бюджетних програм, включно з трансфертами місцевим бюджетам);
- внесення Мінфіном у встановленому порядку змін до розпису державного бюджету після погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів Фонду з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
7. Визначено, що розпорядники коштів державного та місцевих бюджетів мають забезпечити оприлюднення на офіційних вебсайтах результатів проведення аудиторської перевірки реалізації проєктів (об’єктів, заходів), які оформляють відповідно до міжнародних стандартів аудиту та вимог законодавства, і подати зазначену інформацію до Єдиної цифрової інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління процесом відбудови інфраструктури.
Джерело,
Проєкт USAID “ГОВЕРЛА”