Чи є ТТН первинним документом: історія про “роз’яснення” від чиновників
Цьогоріч, наприкінці березня, з’явився лист Державної податкової служби України від 29.03.2023 р. № 525/ЗПІ/99-00-21-03-02-10 (далі — лист ДПСУ № 525), в якому на запитання, чи містить товарно-транспортна накладна інформацію про об’єкт обкладення податком на додану вартість, податківці відповіли заперечно.
Михайло ПОНОМАРЬОВ, юрист у сфері
оподаткування, м. Кропивницький
Документи до консультації
Редакція висловлює подяку
авторові статті Михайлу Пономарьову за надані тексти листів.
Міністерство фінансів України
Лист від 27.04.2023 р. № 41010-07-10/11536
Щодо застосування товарно-транспортної накладної для цілей оподаткування податком на додану вартість
Міністерство фінансів України відповідно до листа Державної податкової служби України від 29.03.2023 № 524/ЗПІ/99-00-21-03-02-10 розглянуло запит на інформацію <…> щодо питань, пов’язаних із застосуванням товарно-транспортної накладної для цілей оподаткування податком на додану вартість, та в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до статті 9 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи — це документи, які містять відомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства).
Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити: назва документа (форми); дата складання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (окрім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Згідно із пунктом 2.6 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватись із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.
З огляду на це для цілей бухгалтерського обліку питання використання первинних документів врегульовано вищезазначеними Законом та Положенням.
Форму товарно-транспортної накладної (форма № 1-ТН) встановлено наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 “Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні”.
Відповідно до статей 191 та 52 Податкового кодексу України. Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, Державна податкова служба України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, надає індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.
Враховуючи зазначене, Міністерство фінансів України надсилає запит на інформацію <…> за належністю до Державної податкової служби України для розгляду та надання роз’яснень з питань застосування окремих норм податкового законодавства.
Заступник Міністра
Світлана ВОРОБЕЙ
Міністерство фінансів України
Лист від 15.05.2023 р. № 41010-07-10/13137
Пономарьову Михайлу
ponomarovadv@gmail.com
Щодо застосування товарно-транспортної накладної як первинного документа
Шановний пане Пономарьов!
Міністерство фінансів України відповідно до Вашого листа від 11.05.2023 б/н повторно розглянуло Ваш адвокатський запит від 04.05.2023 б/н по суті щодо питань, пов’язаних із застосуванням товарно-транспортної накладної як первинного документа, та в частині методології бухгалтерського обліку повідомляє.
Відповідно до статті 9 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” (далі — Закон) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи — це документи, які містять відомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства).
Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити: назва документа (форми); дата складання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (окрім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).
Згідно з пунктами 2.6, 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватись із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.
Додаткові вимоги до порядку створення первинних документів про касові і банківські операції, рух цінних паперів, товарно-матеріальних цінностей та інших об’єктів майна можуть передбачатися іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з пунктом 2.14 цього Положення первинні документи підлягають обов’язковій перевірці (в межах компетенції) працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов’язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухгалтерського обліку, логічна ув’язка окремих показників.
Отже, законодавством з бухгалтерського обліку визначено вимоги щодо оформлення первинних документів, які містять відомості про господарську операцію для підприємств всіх форм власності.
Проведення аналізу відповідності товарно-транспортної накладної вимогам законодавства щодо первинних документів для документального забезпечення записів у бухгалтерському обліку до повноважень Міністерства фінансів України, визначених Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375 (далі — Положення № 375), не належить.
Відповідно до статті 8 Закону підприємство самостійно обирає форму бухгалтерського обліку як певну систему регістрів обліку, порядку і способу реєстрації та узагальнення інформації в них з додержанням єдиних засад, встановлених Законом, та з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних; затверджує правила документообороту і технологію обробки облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку.
Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Положення № 375 Міністерство фінансів України надає роз’яснення щодо актів, які ним видаються.
Зокрема, можливість застосування товарно-транспортної накладної для документування окремих господарських операцій руху запасів передбачено розділом 3 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 10 січня 2007 № 2, які можуть застосовуватися підприємствами, організаціями та іншими юридичними особами незалежно від форм власності (окрім банків, бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності).
При цьому товарно-транспортна накладна може застосовуватись для документування в бухгалтерському обліку відповідних господарських операцій про рух запасів тільки у разі дотримання вимог законодавства у сфері бухгалтерського обліку щодо наявності обов’язкових реквізитів.
Слід зауважити, що листи міністерств не встановлюють норм права, мають виключно рекомендаційний та інформативний характер.
З повагою —
Заступник Міністра
Світлана ВОРОБЕЙ
Міністерство фінансів України
Лист від 24.05.2023 р. № 41010-07-10/14161
ТОВ <…>
ponomarovadv@gmail.com
Щодо застосування товарно-транспортної накладної
(Витяг)
Міністерство фінансів України за результатами розгляду запиту <…> щодо питань, пов’язаних із застосуванням товарно-транспортної накладної, в частині методології бухгалтерського обліку повідомляє.
<…>
Також у межах компетенції повідомляємо про порушене у запиті <…> питання щодо належності товарно-транспортної накладної до первинних документів.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 9 Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи — це документи, які містять відомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства).
Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити: назва документа (форми); дата складання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (окрім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).
Згідно з пунктами 2.6, 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватись із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.
Додаткові вимоги до порядку створення первинних документів про касові і банківські операції, рух цінних паперів, товарно-матеріальних цінностей та інших об’єктів майна можуть передбачатися іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з пунктом 2.14 цього Положення первинні документи підлягають обов’язковій перевірці (в межах компетенції) працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов’язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухгалтерського обліку, логічна ув’язка окремих показників.
Отже, законодавством із бухгалтерського обліку визначено вимоги щодо оформлення первинних документів, які містять відомості про господарську операцію для підприємств всіх форм власності.
Проведення аналізу відповідності товарно-транспортної накладної вимогам законодавства щодо первинних документів для документального забезпечення записів у бухгалтерському обліку до повноважень Мінфіну, визначених Положенням № 375, не належить.
Відповідно до статті 8 Закону підприємство самостійно обирає форму бухгалтерського обліку як певну систему регістрів обліку, порядку і способу реєстрації та узагальнення інформації в них з додержанням єдиних засад, встановлених цим Законом, та з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних; затверджує правила документообороту і технологію обробки облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку.
Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.
Згідно з Положенням № 375 Мінфін надає роз’яснення стосовно актів, які ним видаються.
Зокрема, можливість застосування товарно-транспортної накладної для документування окремих господарських операцій руху запасів передбачено розділом 3 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 10.01.2007 № 2, які можуть застосовуватися підприємствами, організаціями та іншими юридичними особами незалежно від форм власності (окрім банків, бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності).
Також товарно-транспортна накладна може застосовуватися для документування в бухгалтерському обліку відповідних господарських операцій про рух запасів тільки у разі дотримання вимог законодавства у сфері бухгалтерського обліку щодо наявності обов’язкових реквізитів.
Водночас повідомляємо, що листи міністерств мають виключно роз’яснювальний, інформаційний характер та не встановлюють норм права.
Заступник Міністра
Роман ЄРМОЛИЧЕВ
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України
Лист від 09.06.2023 р. № 8535/27/10-23
Щодо статусу значення товарно-транспортної накладної у сфері вантажних перевезень
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України розглянуло лист <…> стосовно роз’яснення яким чином використовується, який статус та яке значення має товарно-транспортна накладна у сфері вантажних перевезень в Україні та повідомляє.
Основні засади організації та діяльності автомобільного транспорту регламентовано Законом України “Про автомобільний транспорт” (далі — Закон).
Статтею 1 Закону визначено, що товарно-транспортна накладна — єдиний для всіх учасників транспортного процесу (окрім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Відповідно до пункту 11.1 глави 11 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 р. № 363, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 р. за № 128/2568, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Товарно-транспортну накладну суб’єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім’я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Водночас звертаємо увагу на те, що листи Мінінфраструктури не встановлюють норм права, а мають інформаційний характер.
Заступник Міністра Сергій ДЕРКАЧ
#ТТН, #ПервинніДокументи, #транспорт, #логістика, #експедирування