-
Сповіщення: Додаток до № 70 за 2023 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
-
Сповіщення: ХРОНІКА ПОДІЙ ТА КОНСУЛЬТАЦІЙ (ЛИПЕНЬ 2023 Р.) – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Єдинники-2-відсотківці готуються повертати товари: чи варто поспішати
Урочисте прощання з особливою системою оподаткування, яка дозволяла під час війни сплачувати єдиний податок за ставкою 2%, відтерміновано, але не скасовано. Очікується, що вона припинить своє існування з 1 серпня цього року. Проєкт Закону “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування в період дії воєнного стану” від 31.01.2023 р. № 8401 (далі — законопроєкт № 8401) наразі “дозріває”, щоб стати повноцінним законом. У зв’язку з цим єдинники спізнали неабиякий ажіотаж.
Одразу попередимо: готуючи цю консультацію, ми не ставили за мету деталізовано прокоментувати зміни, які намічено внести до Податкового кодексу України (далі — ПКУ). Вочевидь, це передчасно, бо навіть офіційного тексту майбутнього закону ще ніхто й в очі не бачив. Утім, це не завадило всім зацікавленим ознайомитися з текстом законопроєкту № 8401. І треба зазначити, що багатьох зачепив п. 13, який, як очікується, має доповнити підрозділ 8 р. ХХ ПКУ. У ньому, зокрема, йдеться про повернення єдинниками товарів і необоротних активів, придбаних у період перебування на особливій системі оподаткування.
По-справжньому зацікавити цей пункт може хіба що платників ПДВ, реєстрація яких відновиться одночасно з прощанням з особливою системою оподаткування. Такі єдинники сприйняли цей пункт як шанс відновити податковий кредит. Авжеж, під час придбання таких товарів чи необоротних активів вони не мали право на податковий кредит, бо тоді їх реєстрацію платником ПДВ було призупинено. Якщо такі товари чи необоротні активи використовуватимуться в оподатковуваних операціях після відновлення реєстрації платником ПДВ, тобто як мине 1 серпня 2023 р., то в них виникнуть ПДВ-зобов’язання, а ось податкового кредиту не буде. Можливо, саме такій несправедливості законодавці спробували запобігти, але в досить хитромудрий спосіб.
Із тексту законопроєкту № 8401, оприлюдненого на сайті ВРУ, випливає, що п. 13, безперечно, має слугувати саме такій меті. Хоча насправді про ПДВ у ньому жодного слова. Але єдинники-2-відсотківці вже зараз активно штурмують своїх постачальників, аби найближчим часом провернути таке повернення. Зрозуміло, без участі постачальників із когорти платників ПДВ відновити податковий кредит єдинникам, вочевидь, не вдасться. Відповідно, і постачальники дещо шоковані, бо й у них виникає чимало запитань. Отже, узагальнимо двома словами, що нам пропонують.
По-перше. У разі такого повернення норми п. 192.2 ПКУ незастосовні.
По-друге. Вимог щодо наявності товарно-транспортної накладної (далі — ТТН) немає, якщо такі товари чи необоротні активи знову продано тому самому покупцю.
По-третє. Усе це належить провернути в період з 1 серпня й не пізніш як 31 жовтня 2023 р.
Вимкнення дії п. 192.2 ПКУ означає, що для проведення коригувань ганяти гроші не потрібно. Абзац 2 цього пункту вимагає повного розрахунку з неплатниками ПДВ, аби постачальник мав можливість зменшити податкові зобов’язання в разі повернення товарів покупцями — неплатниками ПДВ. Водночас покупці — єдинники-2-відсотківці для постачальників були саме неплатниками. Принаймні податкові накладні вони складали на неплатників.
Факт того, що немає розрахунків та вимог щодо оформлення ТТН, спонукає платників ПДВ проводити таке повернення та зворотній викуп лише на папері. А якщо вже без рожевих окулярів, то законодавці фактично пропонують здійснити фіктивну операцію, довести фіктивність якої буде вкрай складно. Тому аж кортить дізнатися, як на це зреагують податківці, які є непримиренними борцями зі всілякого роду нереальними операціями. А поцікавитися їхньою думкою обов’язково доведеться, бо вже наразі виникає чимало запитань, приміром: як саме треба провести коригування, щоб колишні єдинники-2-відсотківці справді отримали свій заповітний податковий кредит? Як ми вже зазначили, головними дійовими особами в цій ситуації є постачальники, позаяк лише вони можуть його відновити. На нашу думку, реалізація цієї “схеми” має ось такий вигляд.
Крок 1. Після 1 серпня 2023 року колишній єдинник-2-відсотківець — покупець та його постачальник оформлюють документи на повернення товарів чи необоротних активів. На цю дату постачальник складає анулюючий розрахунок коригування (код причини “103”) до податкової накладної, якою підтверджено нарахування ПДВ-зобов’язань за цим продажем. Водночас пам’ятаємо, що таку податкову накладну оформлено на неплатника ПДВ, тож і розрахунок коригування має бути на неплатника і реєструвати його, відповідно, має постачальник (п. 192.1 ПКУ).
Які ризики для постачальника на цьому етапі? Авжеж, це блокування розрахунку коригування на підставі п. 6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій із додатка до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.19 р. № 1165. Саме він виокремлює розрахунки коригування на зменшення податкових зобов’язань до податкової накладної, складеної на неплатника ПДВ, у строк, що перевищує 30 календарних днів із дати складання податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації. Якщо так трапиться, то постачальнику доведеться марудитися з її розблокуванням. Усе через те, що без зареєстрованого розрахунку коригування він не має права зменшити своїх податкових зобов’язань (пп. 192.1.1 ПКУ). Як наслідок, це призведе до задвоєння суми ПДВ-зобов’язань, бо на нього ще очікує складання та реєстрація нової податкової накладної.
Крок 2. Складання та реєстрація податкової накладної за повторного продажу повернених товарів чи необоротних активів. Така податкова накладна вже має бути оформлена на покупця — платника ПДВ, бо інакше він не отримає за такими товарами чи необоротними активами податкового кредиту.
У зв’язку з цим постає запитання: на яку дату треба оформити цю податкову накладну? Вважаємо, це має бути дата документального оформлення такого повторного продажу. Якщо розрахунки за цими активами вже проведено, то такий підхід порушуватиме правило “першої події”. Але щоби покупець отримав свій податковий кредит, дата складання має припадати на період, коли його реєстрацію платником ПДВ уже відновлено, тобто після 1 серпня 2023 р. Сподіваємося, податківці підтвердять наші пропозиції, інакше схема не працюватиме.
Отже, як бачимо, якщо ці норми запрацюють із 1 серпня 2023 р., основними дійовими особами в коригуванні виступатимуть постачальники. Лише від їх доброї волі та наполегливої праці залежатиме, чи отримають податковий кредит їх покупці — колишні єдинники-2-відсотківці. Але наразі підкреслимо: поспішати не потрібно. Очікується, що вікно можливостей для такого коригування залишатиметься відчиненим до 31 жовтня 2023 р. Тому доцільно дочекатися, по-перше, офіційного опублікування закону, який “відспіває” особливу систему оподаткування, а по-друге, роз’яснення податківців. Упевнені, вони оголосять, як, на їхню думку, треба здійснювати оте “фіктивне” повернення-продаж. А ми найближчим часом обов’язково повернемося до цієї теми, а також з усіма подробицями прокоментуємо всі зміни, які внесе законопроєкт № 8401, що “дозріє” до статусу чинного закону.
Олена КОВАЛЕНКО, CAP,
консультант газети
“Все про бухгалтерський облік”
#Єдинники, #товари