Один виконавець — декілька замовників: як заповнити акт виконаних робіт
Трьома замовниками та одним виконавцем підписано договір, за яким оплату виконавцю усі три замовники проводитимуть по черзі (суму договору для оплат розподілено на три рівні частини) за актами виконаних робіт. Роботу виконавця розбито на три етапи.
Підкажіть, будь ласка, акти виконаних робіт підписують усі три зазначені в договорі замовники чи лише той із них, хто оплачує свою частку?
Запитання з редакційної пошти
ВІДПОВІДЬ: Акт виконаних робіт у цьому разі мають підписати всі три зазначені в договорі замовники.
Нагадаємо: форми такого документа, як акт виконаних робіт чи наданих послуг, на законодавчому рівні не затверджено, тому сторони розробляють і погоджують її між собою (як додаток до договору) самотужки. Головне, аби акт містив усі необхідні обов’язкові реквізити первинного документа (ч.ч. 1, 2 ст. 9 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.99 р.
№ 996-XIV, п. 1.3, п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.95 р. № 88).
З-поміж обов’язкових реквізитів первинки маємо:
- посади відповідальних осіб (оскільки акт — це двосторонній документ, то потрібно зазначати посади осіб як підприємства-виконавця, так і замовника);
- особистий підпис відповідальних осіб.
Акт наданих послуг або виконаних робіт складають у двох примірниках: один — для виконавця, другий — для замовника. Обидва примірники підписують представники як виконавця, так і замовника. За актом виконавець передає замовнику виконані роботи чи надані послуги, а замовник їх приймає. Підписи сторін підтверджують передання та приймання робіт чи послуг.
Та ось, як саме їх заповнювати, коли виконавець — один, а замовників — декілька (тобто йдеться про три- і більше багатосторонній договір), і є наріжним каменем у запропонованій до розгляду ситуації.
Одразу зауважимо, що чіткої відповіді на це в законодавстві не віднайти. Тож у пошуках відштовхуватимемося від змісту й наповнення форми акта.
Як ми вже сказали, це документ більшою мірою довільної форми. Є обов’язкові реквізити, які треба зазначати, але крім них акт можна наповнювати додатковою інформацією (наприклад, поширеною на практиці фразою “сторони підтверджують, що роботи виконано та прийнято в повному обсязі та належної якості й не мають претензій одна до одної”).
Одначе те, що роботу виконавця розподілено на три етапи, на нашу думку, могло би впливати на підхід до складання акта виконаних робіт лише за умови, що ці три етапи — виконання робіт для кожного замовника. Інакше кажучи, якщо етап 1 — повністю виконання робіт для замовника № 1, етап 2 — повністю виконання робіт для замовника № 2 й етап 3 — для замовника № 3. Тоді є сенс складати та підписувати акт виконаних робіт щодо кожного замовника.
Та якщо етапність робіт пов’язано з технологічним процесом їх виконання, а не кількістю замовників, вважаємо, акт мають складати й підписувати всі три зазначені в договорі замовники. Просто в цьому разі в акті треба зафіксувати, що оплату замовники здійснюють рівними частинами (у вашому випадку — кожен 1/3 від загальної вартості робіт за договором).
Додатково зауважимо, що сторони за бажанням можуть погодити в договорі й поетапне здавання-приймання робіт, а також оплату кожного етапу окремо.
Нижче ми навели приклад складання акта виконаних робіт саме на випадок, коли оплата і здавання робіт відбуваються після завершення виконавцем останнього їх етапу.
Приклад. ТОВ “А” (виконавець) уклало з трьома замовниками (ТОВ “Б”, ТОВ “В” і ТОВ “Д”) договір підряду від 01.08.2023 р. № 54п на виконання робіт з оздоблення фасаду триповерхової будівлі. Усіх трьох замовників зареєстровано за однією адресою, просто кожний із них перебуває на певному поверсі будівлі, яка є об’єктом для робіт з оздоблення фасаду.
Умовами договору передбачено, що роботи виконуватимуться одночасно для трьох замовників і складатимуться з трьох технологічних етапів:
- етап 1 “Підготовчі роботи об’єкта: зачистка, шліфовка фасаду будівлі” (здійснюватиметься в період з 21 до 27 серпня 2023 р.);
- етап 2 “Нанесення оздоблення на фасад будівлі” (здійснюватиметься в період з 4 до 29 вересня 2023 р.);
- етап 3 “Покриття оздоблення фасаду будівлі захисними матеріалами” (здійснюватиметься в період з 9 до 16 жовтня 2023 р.).
Також у договорі обумовлено, що замовники здійснюватимуть оплату впродовж 5 робочих днів після завершення останнього (третього) етапу робіт, що підтверджуватиме складений і підписаний усіма сторонами договору акт приймання-передачі виконаних робіт.
Зразок такого акта наведено нижче.
Антоніна КУРИЛЕНКО,
консультант з обліку та оподаткування,
м. Київ
#ПервинніДокументи